Citat:
Ursprungligen postat av
GreffueAnthonius
Självinsikt finns nog. Men pengar är det stora antidepressiva pillret. Det ultimata confirmation bias om att man hade, och har, rätt.
Det skadar inte att framgång korrelerar med intelligens, så att man kan hitta på historier som lurar en själv bättre. Narratologi är en liberaldemokratisk husmorskonst.
Jag var ju inte riktigt medveten om vad som hände när de sista helikoptrarna lyfte från ambassaden lyfte från Saigon. Men jag tycker mig uppfatta att det tog ett antal år - ända fram till Reagan - innan USA återfann sitt självförtroende igen.
Att Imperiet förlorade i Afghanistan kanske är att jämföra med Augustus förlust i Teutonburgerskogen mot den tidens barbarer. Alla drönare och sofistikerade vapensystem kunde inte i slutändan motstå ett gäng hängivna religiösa skägg i sandaler med Kalasjnikovs.
Det finns flera alternativa vägar som utvecklingen kan ta nu. Imperiet kanske gör sig "pivot to Asia" för att på allvar ta upp kampen mot den kinesiska draken vilket innebär att de måste lämna Europa att sköta sin egen säkerhet och sina egna affärer.
Alternativt så kommer globo homo att förstärkas för att Imperiet anser att de måste behålla järngreppet om sina allierade (vasaller) i Europa. Vi kanske i det perspektivet måste genomlida en fördubbling av radikalfeminism, HBTQ(P)+ med pride-halvår, skydd av minoriteter etc.
Framtiden är spännande och intressant minst sagt.