Citat:

Ursprungligen postat av 
Meiji

Varför tror du inte på, att Anna Dahlberg ser övervakningssamhället som ett nödvändigt verktyg i det multikulturella samhället? 

Ibland - En psykosocial hälsofråga 

Hanlon's razor säger 
Never attribute to malice that which is perfectly explainable by stupidity.
Men jag klarar inte av att avfärda onda avsikter och konspirationer helt och hållet. Inte många klarar det. Vi människor är gjorda för att se mönster och orsaker-verkan (apofeni), inte vara Mr (eller Mrs) Logic som tänker statistiskt och räknar med slumpen.
Så en gyllene medelväg är att låta sig själv tro på onda avsikter och konspirationer ibland, och ibland avfärda dem. 

Typ måndagar, onsdagar och fredagar. Orsak-verkan-konspirationsteori statistiskt hos sig själv.  Så orkar man övriga dagar lättare vara Mr Logic 

Och kan både bejaka sin mänsklighet och fysikens lagar.
Min gissning är att Dahlberg själv omedvetet också pendlar mellan att se övervakningssamhället som ett mål i sig och som ett nödvändigt ont för ett högre syfte. Men hon tillhör dem som tror (
det gör de flesta) att man måste framstå som Mrs Logic, och att ens ståndpunkt försvagas om man erkänner att det som är medel ena dagen framställs som mål nästa och tvärtom.
Jag misstror tvärtom att heltigenom konsekventa människor är seriösa 
 Fotnot: "Måndag, onsdag och fredag" är efter fysikern Wheeler, som på frågan om han trodde på att det fanns flera parallella kvantvärldar svarade I try to believe Mondays, Wednesdays and Fridays".

Fotnot: "Måndag, onsdag och fredag" är efter fysikern Wheeler, som på frågan om han trodde på att det fanns flera parallella kvantvärldar svarade I try to believe Mondays, Wednesdays and Fridays".