2023-04-06, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suffragistviolence
Uppgiften kommer från en anmälan om försvunnen person som ringdes in av T:s far. Detta är i ett tidigt skede och uppgifter har blivit fel i anmälan. Inget konstigt med det med tanke på situationen de befinner sig i. I utredningen framkommer vilka samtal som T ringt och vid vilken tid. I förhör med A får man också en redogörelse för vilka telefonsamtal han ringt och mottagit.

Jag har lämnat ett citat och en klar och tydlig referens om detta telefonsamtal. Det förefaller märkligt om någon skulle ha hittat på att det har inträffat, om det inte gjort det. Du påstår att annat framkommer i "utredningen", men inga referenser och inga citat? Vad är det som har framkommit och i vilket dokument?
Citera
2023-04-06, 00:06
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsvens
Jag har lämnat ett citat och en klar och tydlig referens om detta telefonsamtal. Det förefaller märkligt om någon skulle ha hittat på att det har inträffat, om det inte gjort det. Du påstår att annat framkommer i "utredningen", men inga referenser och inga citat? Vad är det som har framkommit och i vilket dokument?
Vart då??
Citera
2023-04-06, 00:08
Medlem
Många här förutsätter att tiderna grannarna säger stämmer.
Men det gör dem inte.

J fick en ny advokat, Clea, som antagligen sa till J precis det som förhörsledarna sa till J... Om du inte talar sanning så kommer dem döma dig sämre, många bevis finns, bättre att tala sanning för då ligger du bättre till.

Då plötsligt berättade J.
Sanningen.

Tiden som J säger stämmer, det hände snabbt efter att de kom in i lägenheten.
Målet var ju att få hem T och slå henne.

Det låter mer rimligt tidsmässigt, att det hände snabbt och att sen vara i chock efter att man dödat någon... istället för att direkt springa ut från lägenheten.

M var enligt J med i badrummet.
Om hon skulle ljuga om det så gör hon det ju bara värre för sig själv för det talar ju mer för planerat mord än en olyckshändelse.
"Håll i armarna så jag kan typ strypa henne"... låter inte så bra i en rättssal.
Om det inte var sant.

Hon sa som det var för att Clea hade sagt till henne att hon skulle göra det.
Citera
2023-04-06, 00:09
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Om grannen ringde 112 hade det nog varit riskfyllt att bära ned kroppen direkt till bilen då de riskerat att möta räddningstjänsten/polisen i trappan. Vet inte hur snabbt de rycker ut i Vetlanda. Det är säkert olika. Förrådet var ju dock så nära att det gick väldigt snabbt att dra över kroppen och den kunde mellanlanda där ett tag. Och gissningsvis ingen som gick dit nattetid.
I teorin hade det varit ett möjligt scenario i alla fall. Att grannen överväger att larma känns självklart då han var orolig för att J skadat sig på något sätt.

Citat:
Ja en anledning till att J tog på sig lätt misshandel och 10 sek stryptag (efter att i hon fått veta att M börjat prata) kan vara att M inte var med i badrummet och aldrig kan säga hur lång tid det tog och exakt hur det gick till i detalj. Hämndlystem som J är vill hon dock dra med sig M i fallet och säger att M var med i badrummet.

Ungefär så jag tänker.

Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Är man inte galen om man söker sig till en sådan persons sällskap menar du? De två är av samma skrot och korn. Mördare.

Nja, man kan vara ung, dum och naiv.

Citat:
Precis. Har hon fallit och slagit i huvudet, så är det inte mot ett golv. Utan knoppen på ett badrumsskåp. Men man faller knappast på ett badrumsskåp på det viset, det sitter för högt upp. Möjligen blev hon brutalt knuffad in i badrumsskåpet och slog då i huvudet. Då borde polisen antingen ha hittat DNA från henne på badrumsskåpsknoppen, eller kunnat notera att den blivit rengjord, tänker jag.

I tråden verkar det ha blivit en trådsanning att hon skulle ha slagit i huvudet i badrumsgolvet. Men det verkar som den rättsmedicinska undersökningen talar emot det.

Jag tror inte det fanns något badrumsskåp, badrummet helt nyrenoverat, plastmattor på golv och väggar lades in på fredagen, och endast toaletten var inkopplad/ankopplad.

En duschstång tycker jag verkar för svag för att kunna åsamka större skador med.

Citat:
Ursprungligen postat av sybel
OM dessa tider stämmer, går det inte ihop sig med Js berättelse om att de startade med rundvandring och hon fällde T när de var på toa. Eller kan rundvandring i en etta med kök ta 30 min?

MH säger att JJ och TT satte sig i köket, MH gick in i rummet/sovalkoven för det var inte "hennes bråk".

Citat:
Jo då, står i FUP

Det där var en felrapportering av polisen, jag tror trådens första 4 månader kretsade om detta samtal, som aldrig förekommit.
Citera
2023-04-06, 00:10
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Jag börjar tro på ett annat scenario.

Tove hade ringt sin pojkvän och berättat att hon var på väg hem. Hon var alltså på väg att lämna Js bostad. Detta samtal har J såklart hört, eftersom Tove var i lägenheten.

Det är nu eller aldrig för J. Så när Tove är i hallen för att ta på sig skorna, så klipper J till henne i bakhuvudet med vilket tillhygge hon nu än hade. Tove stuper i golvet, kanske rakt in genom dörren till badrummet, och J stryper henne.

Väl medveten om att "vapnet" vad det nu än var, är just ett vapen som hon använde i mordet på Tove, så ser J så klart till att det försvinner från lägenheten. Sannolikt hamnade det hos hennes pappa på söndagen. Det ligger väl i något av hans förråd, väl avtorkat.

Nej, TT använde aldrig sin mobil efter 01.52 eller däromkring.
Citera
2023-04-06, 00:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Vilket då inte alls stämmer med det ursprungliga vittnesmålet som klart och tydligt säger EN duns. Om de hade hört fler ljud hade de ringt polisen. Detta vittnesmål är upptaget bara någon dag efter mordet. Jag litar nog på att det vittnet sagt dagen efter stämmer snarare än en helt annan historia som polisen bevisligen matat vittnet med efteråt som då uppges nästan ett halvår senare.

Sorry, men vittnesmålet från dagen efter talar ett mycket tydlig språk. Inte ens när polisen själva uttryckligen nämner dunsar, säger vittnet något annat än "dunsen" i bestämd form singular.

Rimligen borde det nu i tråden bli en faslig diskussion kring varför detta vittnet ljuger, och vilken av vittnesutsagorna som är en lögn ... ... ...

Jag tror inte en sekund att det här vittnet ljuger.

För det första, vet jag efter att lyssnat på podden, att vittnet bryter kraftigt och utelämnar ibland prepositioner, böjer ord felaktigt och pluralis/singularis är inte solklart, för att kunna på ett säkert sätt avgöra vad som menas. Jag hade en del problem när jag gjorde en transkription av hans intervju, och jag har sett att även media har "rättat till" hans sveska för att det ska bli lättare att förstå.

När det dessutom är en sammanfattande text av ett förhör dessutom, kan det vara den som gör denna som tolkar in ord, där det uppfattas som att det saknas.

I den här meningen, i det första förhöret med grannen säger han enligt sammanfattningen:

"Lahanj berättar att runt klockan 03 så hörde de en jättehög smäll från grannen där upp,
Johanna.
"

Det skulle mycket väl vara så att grannen säger att de hörde "jättehög smäll", dvs kanske inte utryckligen enbart en. Smäll kanske saknar den riktiga ändelsen -ar i grannens svenska, när han menar flera.

Hans andra förhör är redan dagen efter, där förhöret är mer ingående och där citeras hans ord istället.
Jag har jättesvårt att se vad denna granne skulle ha för anledning att ljuga om detta.
Citera
2023-04-06, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Grannarna hade gått och lagt sig när de bar ner och forslade bort kroppen.
Ja men att dom inte hörde något
Citera
2023-04-06, 00:32
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Framgår det om grannen kollade om ytterdörren var olåst? Själv hade jag troligen öppnat dörren lite på glänt i så fall och sagt ett försiktigt 'hallå vill bara kolla att allt är ok?' När ingen öppnade hos J. Men det betor väl på hur väl man känner sina grannar.
Om de inte hade hört ytterdörren öppnas och
J kommit ned hade de troligen ringt till räddningstjänsten.

Nej, jag tror inte det har framgått någonstans.

Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Vart då??

Det var från polisens händelserapport den 16 oktober, då TT anmäldes försvunnen.

Jag vet inte om den finns i fuppen, eller den finns inte i aktb. 153 i alla fall.
Citera
2023-04-06, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette

Det där var en felrapportering av polisen, jag tror trådens första 4 månader kretsade om detta samtal, som aldrig förekommit.

Det låter som en märklig "felrapportering". Var finns det utrett att det var en felrapportering och vad som var korrekt? I polisens dokument menar jag då, inte i tråden
Citera
2023-04-06, 01:05
Medlem
Citat:

Jag tror inte det fanns något badrumsskåp, badrummet helt nyrenoverat, plastmattor på golv och väggar lades in på fredagen, och endast toaletten var inkopplad/ankopplad.

En duschstång tycker jag verkar för svag för att kunna åsamka större skador med.

Det låter rimligt. Jag tror inte heller på duschstången.
Badrumsskåpet nämndes i något inlägg att rättsläkare skulle haft som exempel, men jag har inte hittat det i rapporten (än).
Citera
2023-04-06, 01:05
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Det låter som en märklig "felrapportering". Var finns det utrett att det var en felrapportering och vad som var korrekt? I polisens dokument menar jag då, inte i tråden

Ja, det kan jag verkligen hålla med om, att det var märkligt.

Och att det borde utredas.

Men det dementerades av åklagaren på en presskonferrens och i artiklar under en period.
Citera
2023-04-06, 01:11
Medlem
Citat:
Nej, jag tror inte det har framgått någonstans.

Det var från polisens händelserapport den 16 oktober, då TT anmäldes försvunnen.

Jag vet inte om den finns i fuppen, eller den finns inte i aktb. 153 i alla fall.

Skärpning. Jag har citerat rakt ur FUP precis som jag skrev. Hur enkelt som helst att söka fram. Det klarar ni bägge två, om ni inte är troll. Och det är ni nog inte, så skärp till er lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in