2023-04-05, 22:23
Medlem
Här ser vi hur polisen har förvrängt ovanstående uppgifter från grannen om EN duns, och felaktigt talar om dunsar i plurar, men hur grannen ändå svarar i singular, "den hårda dunsen" och "Den".

Citat:
Innan du hörde dunsarna som du berättade om i förra förhöret, hörde du några röster i
lägenheten ovan dig?

Det är vanligt att han brukar höra skratt och musik och vanliga läten som förekommer. Han
hörde inget annat innan den hårda dunsen. Den var inte igenkännlig och inget som han
förväntade sig. Det var inget som han hörde tidigare från lägenheten. Om han hade hört
någon ropa på hjälp eller något annat skulle han ringt efter hjälp.
Citera
2023-04-05, 22:24
Medlem
Monocytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shvetsiya
Jag tror M har väldigt låg empati. Det är därför hon kan sitta och ljuga som hon gör. Hon känner ingenting trots att hon vet att Ts anhöriga är utom sig av oro.
Hon håller käft om bränderna också.
Hon har nog egentligen bara empati för sig själv. Precis som J. Men J är mer öppet osympatisk. Hon har inte heller någon empati, men gör inget för att dölja det.
M framstår som skör och benämns också som det av sina föräldrar. Det gör att hon kommer undan med en massa skit.

Jag har lätt för att bli hobbypsykolog- och jag vet, det är en irriterande egenskap.

Men jag funderar på om M har drag av så kallad ”dold narcissism/covert narcissist”.
Då har man låg empati och gör sig själv till ett offer.
Några tecken:

Återhållsam
Blyg
Splittrad självbild
Dålig självkänsla
Osäker
Bryr sig mycket om att bli inkluderad i sociala sammanhang
Så rädd för kritik att man drar sig från att få för mycket uppmärksamhet
Lider ofta också av annan problematik som nedstämdhet, mindervärdeskomplex eller social fobi
Strävar efter bekräftelse på att de är bra och omtyckta
Överkänsliga för vilket mottagande de får
Mer introvert

Artikeln i sin helhet som jag saxat ifrån: https://www.mabra.com/psykologi/dold-narcissist-farligare/8137742

En liten skitgrej i förhöret med läraren, men som jag ändå hängde upp mig på:

Du sa att hon är envis?
En töntig grej, som när man äter lunch tillsammans. Maja älskar sås och lingonsylt. Hon vräker på. Man säger att det måste räcka till andra, men hon tar ändå massor.”

Typiskt egobeteende.

Störd anknytning i samband med separation och adoption kan ju utlösa vissa beteenden. Känner man sig oälskad och övergiven kan man börja utveckla beteenden för att höja sig själv och sätta sig själv främst eftersom ingen annan gör det.

Jag kanske är helt ute och cyklar. Kom med input!
Jag har läst artikeln du delade och jag kan hålla med om det du säger. Samtidigt är det ju rätt svårt att "diagnostisera" dold narcissism. M verkar ju va lite dysfunktionell rent allmänt med add och autism (tror jag det var) Så trycka in dold narcissism bland dom diagnoserna kanske bara smälter in bland det hon redan "har".
Citera
2023-04-05, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monocyten
Jag har läst artikeln du delade och jag kan hålla med om det du säger. Samtidigt är det ju rätt svårt att "diagnostisera" dold narcissism. M verkar ju va lite dysfunktionell rent allmänt med add och autism (tror jag det var) Så trycka in dold narcissism bland dom diagnoserna kanske bara smälter in bland det hon redan "har".

Ja så är det nog. Har läst även ADHD kan ge empatibrist. Men jag vet inte. Har själv adhd och ibland för mycket empati för mitt egna bästa.
Citera
2023-04-05, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Rörgenomföringarna där handfatet ska stå skulle också kunna ge sådan skada, tänker jag. Men de är väl nära väggen för att T skulle hamna där då J fällde henne, så i så fall har den tillkommit på vid annat tillfälle.
Jag minns inte om hundarna markerade där.
Hundarna markerade på duschstången, minns jag. Kanske J har drämt den i huvudet på T?

Jag börjar tro på ett annat scenario.

Tove hade ringt sin pojkvän och berättat att hon var på väg hem. Hon var alltså på väg att lämna Js bostad. Detta samtal har J såklart hört, eftersom Tove var i lägenheten.

Det är nu eller aldrig för J. Så när Tove är i hallen för att ta på sig skorna, så klipper J till henne i bakhuvudet med vilket tillhygge hon nu än hade. Tove stuper i golvet, kanske rakt in genom dörren till badrummet, och J stryper henne.

Väl medveten om att "vapnet" vad det nu än var, är just ett vapen som hon använde i mordet på Tove, så ser J så klart till att det försvinner från lägenheten. Sannolikt hamnade det hos hennes pappa på söndagen. Det ligger väl i något av hans förråd, väl avtorkat.
Citera
2023-04-05, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shvetsiya
Jag tror M har väldigt låg empati. Det är därför hon kan sitta och ljuga som hon gör. Hon känner ingenting trots att hon vet att Ts anhöriga är utom sig av oro.
Hon håller käft om bränderna också.
Hon har nog egentligen bara empati för sig själv. Precis som J. Men J är mer öppet osympatisk. Hon har inte heller någon empati, men gör inget för att dölja det.
M framstår som skör och benämns också som det av sina föräldrar. Det gör att hon kommer undan med en massa skit.

Jag har lätt för att bli hobbypsykolog- och jag vet, det är en irriterande egenskap.

Men jag funderar på om M har drag av så kallad ”dold narcissism/covert narcissist”.
Då har man låg empati och gör sig själv till ett offer.
Några tecken:

Återhållsam
Blyg
Splittrad självbild
Dålig självkänsla
Osäker
Bryr sig mycket om att bli inkluderad i sociala sammanhang
Så rädd för kritik att man drar sig från att få för mycket uppmärksamhet
Lider ofta också av annan problematik som nedstämdhet, mindervärdeskomplex eller social fobi
Strävar efter bekräftelse på att de är bra och omtyckta
Överkänsliga för vilket mottagande de får
Mer introvert

Artikeln i sin helhet som jag saxat ifrån: https://www.mabra.com/psykologi/dold-narcissist-farligare/8137742

En liten skitgrej i förhöret med läraren, men som jag ändå hängde upp mig på:

Du sa att hon är envis?
En töntig grej, som när man äter lunch tillsammans. Maja älskar sås och lingonsylt. Hon vräker på. Man säger att det måste räcka till andra, men hon tar ändå massor.”

Typiskt egobeteende.

Störd anknytning i samband med separation och adoption kan ju utlösa vissa beteenden. Känner man sig oälskad och övergiven kan man börja utveckla beteenden för att höja sig själv och sätta sig själv främst eftersom ingen annan gör det.

Jag kanske är helt ute och cyklar. Kom med input!

Väldigt intressant inlägg! Jag tycker det framträder än helt annan tjej än den snälla omtänksamma som målades upp innan FUP. Har tidigare skrivit att jag tror att även M lider av nån empatistörning.

Till att börja med tror inte J hade hängt med M om hon var svag och full av empati. Dom egenskaperna värdesätter inte J. J har tidigare stört sig på kompisar och ex som visat sig sköra.

Hon agerar inte på något sätt trots att J tänder eld på två ytterdörrar och nära på en tredje. Hon fortsätter istället att umgås och festa med J.

30 Minuter efter mordet klarar hon av att äta en cheeseburgare. Vem f…har aptit till att käka i det läget?

Dagen efter mordet efterfrågar hon filmen från helgen (dom var ju trots allt ute och festade både fre och lör).

Hennes familj upplever inget annorlunda med henne dagen efter mordet.

Under ca 15 förhör visar hon ingen ånger, ingen ledsamhet eller gråt. Hon verkar apatisk och allmänt obrydd över läget. Även förhörsledare reagerar på detta.

Det har gjorts åtskilliga försök till att förklara hennes beteende med hjälp av hennes diagnoser. Jag har inte tillräcklig kunskap för att avgöra om ADD eller autism kan förklara hennes beteende. Jag konstaterar bara att även M verkar lida av nån empatistörning.
Citera
2023-04-05, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Rättsläkaren:"Man kan bli medvetslös bara på någon enstaka sekund. Släpper man relativt fort, kanske efter 10-15 sekunder, då kan personen återfå medvetandet. Men vi har ju skadorna i den djupa muskulaturen som tyder på långvarigt stadigt tryck. Det betyder att man har passerat punkten där man ser att mekanismen inte längre kan hävas."

Ja, uppfattar också en relativt snabb medvetandesänkning. Först landar T hårt på golvet, skadar rygg och huvud vilket mycket väl kan ha resulterat i hjärnskakning. Hon kämpar förstås för sitt liv och för att komma loss, ålar och vrider på sig som J beskriver. Med J sittande på bröstkorgen försvåras andningen och jag gissar på att J använder sina knän för att trycka till armarna på T så att skador uppstår på armbågarna.

J är snabb i allt hon företar sig och dessutom nykter. Stark är hon också.

Skulle tro det ja, runt 02:35-02:38. Tar hon kroppen till vindsförrådet utanför dörren så kan hon vara klar inom 3 min; springa och hämta lakan, lägga ut på hallgolvet, dra ut T och rulla in kroppen, vidare ut genom dörren.

För att förstå ditt resonemang korrekt så tycker du alltså att det är rimligt att TT kämpar för sitt liv men att hon inte ens lyckas riva JJ men att det är fullt rimligt att JJ gömt kroppen i vindsförrådet?
Citera
2023-04-05, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Ja, jag kan tänka mig åt det hållet.

Nja, efter dunsarna och inget svar från dörr-ringningarna så bör man ju ringa räddningstänst, någon kan ju ligga och dö däruppe.....så jag tror inte att det gick så lång tid tills hon kom ut.

Mordet kan nog inte ha skett tidigare, då bör det ju ha varit totalt ljudlöst......

Nej, men jag tror JJ kan ha njutit av att se BO dö, se dödsögonblicket. Och en önskan att skända kroppen, flera gånger om, inte "bara" 2 ggr. utan flera gånger.

Sedan om detta beror på ett hat mot just TT eller om det kan finnas en slags lust i detta för JJ också, det låter jag vara osagt.

Det saknas ju fortfarande saker från TT, JJ kan ju ha behållit dem som trofeer.

Framgår det om grannen kollade om ytterdörren var olåst? Själv hade jag troligen öppnat dörren lite på glänt i så fall och sagt ett försiktigt 'hallå vill bara kolla att allt är ok?' När ingen öppnade hos J. Men det betor väl på hur väl man känner sina grannar.
Om de inte hade hört ytterdörren öppnas och
J kommit ned hade de troligen ringt till räddningstjänsten.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-04-05 kl. 22:57.
Citera
2023-04-05, 22:45
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Vet du vad Metabolisering är? Det kallas även för ämnesomsättning och den tvärstannar om du dör.

Det är ju ganska logiskt... att det gör vem hävdar motsatsen?
Citera
2023-04-05, 22:47
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
För att förstå ditt resonemang korrekt så tycker du alltså att det är rimligt att TT kämpar för sitt liv men att hon inte ens lyckas riva JJ men att det är fullt rimligt att JJ gömt kroppen i vindsförrådet?
Eventuellt medvetandesänkt av hjärnskakning, alkoholpåverkad, fasthållen med en tung kropp ovanpå sig borde ha inverkat på förmågan att försvara sig.
Citera
2023-04-05, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Då kanske det är sant som M sa, att T och J satte sig i köket?

Ja, vem vet. Till en början verkade de relativt samstämmiga. Men å andra sidan uppgav MH då att hon satt i vardagsrummet medan de satt i köket. Senare delar av förhören så sov hon ju. Himla virrvarr av lögner allt det här.
Citera
2023-04-05, 22:49
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Väldigt intressant inlägg! Jag tycker det framträder än helt annan tjej än den snälla omtänksamma som målades upp innan FUP. Har tidigare skrivit att jag tror att även M lider av nån empatistörning.

Till att börja med tror inte J hade hängt med M om hon var svag och full av empati. Dom egenskaperna värdesätter inte J. J har tidigare stört sig på kompisar och ex som visat sig sköra.

Hon agerar inte på något sätt trots att J tänder eld på två ytterdörrar och nära på en tredje. Hon fortsätter istället att umgås och festa med J.

30 Minuter efter mordet klarar hon av att äta en cheeseburgare. Vem f…har aptit till att käka i det läget?

Dagen efter mordet efterfrågar hon filmen från helgen (dom var ju trots allt ute och festade både fre och lör).

Hennes familj upplever inget annorlunda med henne dagen efter mordet.

Under ca 15 förhör visar hon ingen ånger, ingen ledsamhet eller gråt. Hon verkar apatisk och allmänt obrydd över läget. Även förhörsledare reagerar på detta.

Det har gjorts åtskilliga försök till att förklara hennes beteende med hjälp av hennes diagnoser. Jag har inte tillräcklig kunskap för att avgöra om ADD eller autism kan förklara hennes beteende. Jag konstaterar bara att även M verkar lida av nån empatistörning.

Håller med, kan inte förstå att så många menar på det är synd om henne som blivit så styrd.
Jag tror hon kände sig stark av sin vänskap med JJ.
I häktet under förhören börjar hon fatta men att kunna säga sanningen då innebär livstid kanske för henne så hon spelar på offerkortet och börjar som någon skrev berätta allt hemskt om JJ, hur hon eldar och tycker M ska mörda sin bror.
Hon hade inga problem att umgås med henne fram till de blev häktade..
Citera
2023-04-05, 22:52
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Finner det väldigt oroväckande hur du lägger upp JJ som sjuk i huvudet osv och försöker göra allt för att det ska vara så synd om MH och att hon är så himla oskyldig.

Hon var troligtvis medveten om allt i lägenheten och hon har definitivt och BEVISLIGEN traskat runt med ett lik i trapphuset, knölat in liket i en väldigt för liten bil för att sedan släpa ut henne i skogen och stå och lysa med mobilen samtidigt som JJ tänder eld på henne, nej hon satt inte i bilen och gömde sig som hon ljuger i förhören om.
Skulle JJ springa runt ensam i den täta skogen med ett lik en kolsvart höstnatt för att MH "vägrar"? Givetvis lyser hon med mobilen(den används ju för att lysa med 15ggr enligt polisen).

Eller ska ni komma med något annat ologiskt för den händelsen?
JJ kanske slängde upp Tove över axeln(hon är ju stark som en oxe och har ju specialtränats av sin far som är israelisk supersoldat) och sen lös med mobilen med den andra handen medans hon bar på allt eldningsmaterial uppstoppat i röven.

Hoppas innerligt att MH får livstid och att hennes mål aldrig prövas så ni MH-älskare får lite mer tid på er att inse vad som är logiskt och ologiskt.

Båda är sjuka i huvudet, båda är skyldiga till något allvarligt brott.
Det är bevisat, punkt slut.

wow! Jag missbedömde dig förut så jag ber om ursäkt för mina påhopp! Vi var tydligen på samma sida i detta fallet

Och ja tycker folk ska läsa på lite om Ockhams rakkniv... så kanske de skulle sluta fantisera ihop massa egna utsagor...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in