2023-04-05, 20:22
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korinne
Jag håller med.
Jag tror på Js berättelse där hon säger att de gjorde husesyn direkt när de kom till lägenheten... det är väl det mest normala... och sen när de kom till badrummet så fällde J henne och slog henne som planerat. Och då var klockan kanske 2.10... Tumulten pågick i kanske 5-10 minuter...
M var med i badrummet och hjälpte till så J kunde slå T. Det var ju deras plan. M var ju inte så berusad då de gick hem sa J då hon fick frågan. Men tanken för M var nog inte att döda... bara att hjälpa så J kunde slå.

Efteråt satt i chock från ca 2.20 till ca 2.45... satt tysta o stilla i chock... vad hände... försökte ta pulsen... torkade av golvet... förflyttade sig till vardagsrummet... satt i chock... gick tillbaka till badrummet några gånger för att titta till... J irrade omkring som hon sa... Försökte fatta o försökte tänka på vad man gör nu...
Det tar tid...
Det rimmar illa med att J ska ha fällt och direkt efter satt sig och strypt T genast efter de kom till lgh, då grannen hör den stora dunsen betydligt senare och efter ytterligare några minuter sparkar som mot en vägg.

OM det var T som sparkade, kan J inte tagit stryptaget förrän då, eftersom rättsläkaren påstod att ett sådant tryck mot halsen medför medvetslöshet inom 10 s.
Citera
2023-04-05, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Jag tror att det var för att JJ egentligen inte ville ha något vittne alls, inte ens MH.

Och beroende på hur sjuk i huvudet JJ är, kanske hon ville "njuta" helt själv av detta. JJ återkom ju till fyndplatsen dagen efter, hade hon inte åkt fast så fort så hade hon säkerligen besökt fyndplatsen fler gånger.

Och nu när jag tänker efter så skulle det nog vara en fördel för JJ om MH sov/inte var där och inte var med alls för då skulle JJ kunna hävda dråp/vållande, hon dödade pga impulshandling/svärta för ögonen......

Ja en anledning till att J tog på sig lätt misshandel och 10 sek stryptag (efter att i hon fått veta att M börjat prata) kan vara att M inte var med i badrummet och aldrig kan säga hur lång tid det tog och exakt hur det gick till i detalj. Hämndlystem som J är vill hon dock dra med sig M i fallet och säger att M var med i badrummet.
Citera
2023-04-05, 20:39
Medlem
SpaceMonkey1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Ja en anledning till att J tog på sig lätt misshandel och 10 sek stryptag (efter att i hon fått veta att M börjat prata) kan vara att M inte var med i badrummet och aldrig kan säga hur lång tid det tog och exakt hur det gick till i detalj. Hämndlystem som J är vill hon dock dra med sig M i fallet och säger att M var med i badrummet.

Irritation mot Tove hade pågått länge då domstolen hade klarlagt att JJ hade googlat hur man dödar en narcissistisk ex vän, råttgift med mera. Detta var runt Juni/Juli 2022. En sjuk fantasi och irritationsmoment kan övergå till verklighet för en mördare in ”progress”. Tove var väl naiv och gjorde en fel bedömning i det här fallet då hennes pojkvän redan hade varnat att det inte skulle vara en bra idé att gå ut med JJ och MH.

Det krävs mer än kvävning för att någon ska dö, så hon måste ha blivit misshandlad av båda för att senare bli kvävd med stryptag då den andre höll fast hennes armar så att hon inte kunde försvara sig själv.
Citera
2023-04-05, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Har funderat lite över Ms ”sömn”beteende. Tittar man bakåt i förhör säger hon att när de dumpat T i skogen går hon tillbaks till bilen och somnar. Detta samtidigt som hon vet att JJ stannar kvar för att sätta fyr. Låter märkligt för en vanlig.

Som jag var inne på tidigare misstänker jag att hennes ”sömnbeteende” är starkt länkat till en metod för verklighetsflykt när det blir för jobbigt.

Om det är på det viset, är det ganska troligt att M var medveten om när samtalet mellan TT och JJ i köket eskalerade och då direkt avvikit in i sovrummet och lagt sig.

Där inne kan hon mycket väl stannat under hela förloppet. Kanske fullt medveten eller ej om vad som faktiskt händer. Då skulle hon naturligt också valt att gå på toa igen när det vart helt tyst igen och inte mitt i dunsarna.

Jag tror att M var ljudmässigt medveten om vissa saker som sker när hon lägger sig men inte allt.

Om hon hinner somna eller ej är mycket oklart. Det skulle iaf inte
vara konstigt om M tror på J när hon säger att T gick hem med A.
För det blir tyst i lägenheten, det ringer på dörren och sen går dörren några gånger inom ett par minuter. Kort därefter frågar J om hon vill ha Donken mat..osv

Tycker i vart fall inte att det är ställt utom rimlig tvivel att M aktivt skulle deltagit i dödsmisshandeln av T.

Sen hade man klart önskat att förhören med M och J var både bredare och djupare kring de specifika händelserna som sker i lägenheten på natten. M är inte den bästa på att uttrycka sig och Js story går ej ihop.

OM hon nu hörde vad som pågick och inte gjorde nånting åt det (försöka avbryta/påkalla hjälp) så tycker jag att det visar att hon är rätt så likgiltig inför vad som är på gång att hända.
Citera
2023-04-05, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Tidslinjer är till nytta då de hjälper till att få både en detaljerad och översiktlig bild av ett händelseförlopp.

Jag tänker vara besvärlig nu och ta mig friheten att peta lite i din tidslinje för jag invänder mot vissa av dig ovan angivna tider då de inte är helt förenliga med vad grannen berättar under rättegången.
Eftersom J lämnar lägenheten med sin mobil 02:46 kan heller inga dunsar ha hörts 1 minut innan, dvs 02:45.

Grannens svar nedan är fetmarkerade. Han och pappan har sannolikt pratat ihop sig innan för att kunna lämna så exakta tider som möjligt.

Åklagaren Adam Rullman frågar om ljuden igen. De andra ljuden som kom efter den första dunsen, vad är det för typ av ljud? Grannen säger att det är som tunga fotsteg.

Åklagaren vill veta hur lång tid det tog innan grannen gick ut i trapphuset.
Grannen säger att han först diskuterade ljuden med pappan, vad de kunde bero på.
- När vi reste oss från soffan och började gå hörde vi de andra ljuden.

Sedan går du upp i trappan?
- Det stämmer. Det tar cirka tre minuter, två minuter.

Till du är uppe och ringer på dörren?
- Ja.

Har du någon uppfattning om hur länge du väntade med de här ringningarna på dörren?
- Ungefär 40 sekunder.

Åklagaren undrar vad det är för typ grannen hör i ytterväggen, till vänster om dörren. Där ligger 20-åringens badrum.
- Det var som slag mot väggen.

Hur många sådana ljud hörde du?
- Fem till tio stycken.

Hörde du några andra ljud, röster från människor?
- Inget sådant.

När du sedan går ner, har de här ljuden upphört då?
- Ja.

Grannen säger att han stod utanför dörren i mellan 1,5 och 2 minuter, totalt.

Ljuden har upphört när han går ner för trappan igen, enligt grannen.

Har du någon uppfattning om hur länge du är i lägenheten, tills dess att (20-åringen) kommer ner?
- Jag vet inte. Fem, tio minuter. Jag gissar bara.

Hinner du göra någonting i lägenheten innan någon kommer ner?
- Nej jag står i hallen och pratar, diskuterar (med pappan).

20-åringens advokat Clea Sangborn vill veta hur lång tid det tog mellan den första dunsen och att de åkte till McDonalds.
- Det tog fem, tio minuter innan hon kom ner. Sedan tog det cirka två eller tre minuter när vi pratade, säger grannen.

18-åringens advokat Mikael Svegfors ställer en fråga.
Ni hör dörren öppnas, inte en gång eller två gånger. Kan det vara tre gånger?
- Det kan vara två gånger eller tre gånger.

Den enda säkerställda tiden kan sägas vara 02:46 när J lämnar lägenheten tillsammans med sin mobil för att åka till Donken.

Grannen går upp till J efter 2-3 min
Står utanför dörren i 1,5-2 min
J kommer ner efter 5-10 min
De pratar 2-3 min

För att närma oss dina uppskattade tider så förkortar vi grannens angivna tider, alltså nedåt:

2+1+5+2=10 min

J går upp igen efter samtalet för att hämta sin mobil, lämnar bostaden 02:46. Under tiden tar grannen på sig ytterkläderna. Därför adderar vi ytterligare 1-2 min=11 min.

Med dessa tider hörs dunsarna 02:35

En genomsnittlig tid utifrån grannens vittnesmål hamnar på 15,5 min. Med dessa tider hörs dunsarna 02:30

Dunsarna hörs alltså senast 02:35.

Grannen beskriver ljudet ifrån badrummet som slag, dunsarna som tunga fotsteg.

Det tog alltså 5-10 min innan J kom ner efter påringningen. Innan dess hör de dörren öppnas 2-3 ggr.

Överlag tror jag grannen uppger något längre tider i alla sina tidsangivelser.

Ja, jag tror också att den höga dunsen var närmare 02:35 än 02:45. (Själv uppger han 02:40).

02:35 passar bättre med J s vittnesmål om vad som händer under och efter mordet.

Överfallet inleds ca 02:35 och avslutas ca 02:39. J och M sitter kvar 1-2 minuter vid kroppen. Därefter lämnar båda badrummet och irrar runt lite i lägenheten. 02:43 plockar M upp sin telefon. 02:46 plockar J upp sin telefon och lämnar lägenheten. Helt enligt J s vittnesmål som styrks av både grannar och teknisk bevisning.
Citera
2023-04-05, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia

M var med i badrummet.
J version stämmer.
När grannen ringde på/knackade på dörren ströps T till döds. Js hand runt Ts hals, M hållandes Ts händer och armar.
Slagen i väggarna var Ts sista försök till hjälp med benen innan hon dog.
Oavsett avsikt från Ms håll är hon delaktig lika mycket som J och ska dömas till ett långt fängelsestraff, om än något mildare än J kanske då hon som sagt kanske saknade avsikt att döda T.
Citera
2023-04-05, 20:50
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korinne
Jag håller med.
Jag tror på Js berättelse där hon säger att de gjorde husesyn direkt när de kom till lägenheten... det är väl det mest normala... och sen när de kom till badrummet så fällde J henne och slog henne som planerat. Och då var klockan kanske 2.10... Tumulten pågick i kanske 5-10 minuter...
M var med i badrummet och hjälpte till så J kunde slå T. Det var ju deras plan. M var ju inte så berusad då de gick hem sa J då hon fick frågan. Men tanken för M var nog inte att döda... bara att hjälpa så J kunde slå.
Ankomsttid: 01:51 och tjejerna hänger av sig ytterkläder i hallen, enligt både J och M. Här går berättelserna isär; M menar att J och T sätter sig i köket för att prata medan hon går till sovalkoven.

J menar att de går husesyn och att M är med hela tiden. J om badrummet under rättegången: "det gick ganska snabbt, det var bara några minuter efter att vi kom till lägenheten."
Citat:
Efteråt satt i chock från ca 2.20 till ca 2.45... satt tysta o stilla i chock... vad hände... försökte ta pulsen... torkade av golvet... förflyttade sig till vardagsrummet... satt i chock... gick tillbaka till badrummet några gånger för att titta till... J irrade omkring som hon sa... Försökte fatta o försökte tänka på vad man gör nu...
Det tar tid...
Ett påhittat scenario för att dölja att hon agerade så snabbt? För att mörka de svarta tankar hon har gått och burit på under lång tid?

I övrigt ses förslagenhet, strategiskt tänkande, känslomässig kyla, stresstålighet, handlingskraft.
Hon svarar som hon tror att man borde svara, det är vad jag finner mest sannolikt utifrån den person hon har visat sig vara.

Beträffande "prata ut": T säger till sin pojkvän i det sista samtalet att hon är på väg upp till J för att prata ut.
Under rättegången: J sade att hon ville prata med T. M skickades in att leta efter T.
M: "efter en stund kommer T och J frågar om de kan prata."

"18-åringen berättar att 20-åringen är intresserad av brott och hur man kommer undan. - Hon byter skor när vi åker till skogen för att hon har läst att det är så man ska göra."

Det finns inget, förutom J:s egna ord, som tyder på vare sig chock eller förvirring.
Citera
2023-04-05, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jag kan obehindrat sova igenom en hel natt när det har varit ett hårt åskväder.

Men när postbäraren av misstag sticker in morgontidningen (04:xx) genom mitt brevinkastet, då vaknar jag .. Hjärnan sorterar.

Hjärnan sorterar bort... Ett mord i rummet intill? Ok.
Citera
2023-04-05, 20:59
Medlem
Har det klarlagts hur det gick till när Tove följde med från Nöjet?
Kan ha missat en del men det känns märkligt att om det gått till som JJ sagt att hon blir påhoppad av Tove inne på Nöjet att Tove bara följer med för att "reda ut" bråket?

Och de har dessutom inte träffats eller haft kontakt på flera månader, varför skulle Tove gå fram och puckla på JJ?? Låter märkligt tycker jag
Citera
2023-04-05, 21:00
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Finner det väldigt oroväckande hur du lägger upp JJ som sjuk i huvudet osv och försöker göra allt för att det ska vara så synd om MH och att hon är så himla oskyldig.

Hon var troligtvis medveten om allt i lägenheten och hon har definitivt och BEVISLIGEN traskat runt med ett lik i trapphuset, knölat in liket i en väldigt för liten bil för att sedan släpa ut henne i skogen och stå och lysa med mobilen samtidigt som JJ tänder eld på henne, nej hon satt inte i bilen och gömde sig som hon ljuger i förhören om.
Skulle JJ springa runt ensam i den täta skogen med ett lik en kolsvart höstnatt för att MH "vägrar"? Givetvis lyser hon med mobilen(den används ju för att lysa med 15ggr enligt polisen).

Eller ska ni komma med något annat ologiskt för den händelsen?
JJ kanske slängde upp Tove över axeln(hon är ju stark som en oxe och har ju specialtränats av sin far som är israelisk supersoldat) och sen lös med mobilen med den andra handen medans hon bar på allt eldningsmaterial uppstoppat i röven.

Hoppas innerligt att MH får livstid och att hennes mål aldrig prövas så ni MH-älskare får lite mer tid på er att inse vad som är logiskt och ologiskt.

Båda är sjuka i huvudet, båda är skyldiga till något allvarligt brott.
Det är bevisat, punkt slut.

Nej, jag vill inte alls att MH är oskyldig, eller skyldig heller egentligen, jag tycker ingenting, jag vill luska fram sanningen ur 2 personer som båda ljuger, men i mitt tycke, JJ mer än MH. Jag är liksom mest TEKNISKT intresserad av detta fall, och även andra mordfall.

Inget illa ment nu, smålänningen, men jag tror du tänker för mycket med känslorna ibland, och har svårt att "tänka som en kriminell", vilket egentligen är bra, men kanske inte så bra om man ska lösa ett mordfall.......

Så mycket som dessa töser ljuger så får man ju rikta in sig dels på teknisk bevisning, men även på deras mera udda kommentarer/utsagor/svar.

Ett sådant var för mig, att MH inte har sett någon kropp innan JJ ber/befaller henne om bärhjälp. Min nästa tanke blir då:

Ok, OM MH inte har sett någon kropp, det kan ju vara sant de MH säger, (fast all annan bevisning/indicier säger att kroppen bör ha varit där) så börjar man ju fundera på om det finns några ställen den kan vara på som gör att MH faktiskt inte såg den. Och sedan börjar man fundera på varför kroppen var tvugnen att gömmas, och var de eventuella riskerna med detta värda det för mördaren....kunde mördaren eventuellt vinna något på att kroppen gömdes tillfälligt, även för MH, om hon inte var med från början förstås, då är det ju onödigt att gömma kroppen, endast för eventuell polisnärvaro, men då hade det säkerligen räckt med klädkammaren och förklaring att MH ramlade i fyllan.....

Jag tänker mig in i situationen, jag tänker det varit så mycket oljud från lgh, grannen/någon ringer och bankar på dörren, frågar hur det står till......Ingen svarar......

Hade jag då varit:

1. Grannen: Så hade jag nog mycket säkerligen gått ner till min partner/förälder etc och diskuterat om man ändå inte borde ringa räddningstjänst, något har ju hänt därinne, och nu svarar ingen på dörren, man blir ju verkligen orolig.

Men hade jag då varit:

2. Mördaren/JJ: Då hade jag tänkt, ååå, faaan, vad ska jag göra nu??? Grannen kommer bergsäkert gå och ringa polis/räddningstjänst nu, hur ska jag fixa det här, jag vill faaan inte sitta i fängelse eller åka dit......så vad gör jag? Vad kommer poliserna göra/fråga om, tjaaa, de vill säkerligen komma in i lgh och kolla varifrån dunsarna kom, kolla om någon är skadad.....jag MÅSTE få bort, få ut kroppen härifrån lgh, NU! Allt annat kan jag hastigt och med lögner hjälpligt förklara just här och nu för polisen.

Det är så jag tänker....inte att jag vill försvara någon direkt, jag försöker att hålla mig kyligt kall, inte låta känslor och moraltänk styra, men visst, jag kan ha fel i mitt tänk, men det händer även andra....
Citera
2023-04-05, 21:03
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
M var med i badrummet.
J version stämmer.
När grannen ringde på/knackade på dörren ströps T till döds. Js hand runt Ts hals, M hållandes Ts händer och armar.
Slagen i väggarna var Ts sista försök till hjälp med benen innan hon dog.
Oavsett avsikt från Ms håll är hon delaktig lika mycket som J och ska dömas till ett långt fängelsestraff, om än något mildare än J kanske då hon som sagt kanske saknade avsikt att döda T.

Men M måste väl ändå förstått att Tove kunde dö, att Tove kämpade för sitt liv, den dödsångest hon kände. Och istället för att hålla fast Tove och medverka i mordet borde hon förhindrat det, slitit bort Johanna, öppnat dörren och tillkallat hjälp,!! Den människan har ingen ryggrad.
Citera
2023-04-05, 21:06
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Finner det väldigt oroväckande hur du lägger upp JJ som sjuk i huvudet osv och försöker göra allt för att det ska vara så synd om MH och att hon är så himla oskyldig.

Hon var troligtvis medveten om allt i lägenheten och hon har definitivt och BEVISLIGEN traskat runt med ett lik i trapphuset, knölat in liket i en väldigt för liten bil för att sedan släpa ut henne i skogen och stå och lysa med mobilen samtidigt som JJ tänder eld på henne, nej hon satt inte i bilen och gömde sig som hon ljuger i förhören om.
Skulle JJ springa runt ensam i den täta skogen med ett lik en kolsvart höstnatt för att MH "vägrar"? Givetvis lyser hon med mobilen(den används ju för att lysa med 15ggr enligt polisen).

Eller ska ni komma med något annat ologiskt för den händelsen?
JJ kanske slängde upp Tove över axeln(hon är ju stark som en oxe och har ju specialtränats av sin far som är israelisk supersoldat) och sen lös med mobilen med den andra handen medans hon bar på allt eldningsmaterial uppstoppat i röven.

Hoppas innerligt att MH får livstid och att hennes mål aldrig prövas så ni MH-älskare får lite mer tid på er att inse vad som är logiskt och ologiskt.

Båda är sjuka i huvudet, båda är skyldiga till något allvarligt brott.
Det är bevisat, punkt slut.

Tillägg här:

Men JJ ÄR fullkomligt galen jämfört med MH, det måste du ju hålla med om????

JJ har ju planerat och UTFÖRT en 4 mordbränder, brutit backspeglar av oväns bil, sprayat "Bitch" på annans oväns bil, ville knuffa ut en P från balkongen.......

Och JJ har ju försökt att mörda TT förut, så visst är JJ sjuk i huvudet, det är INTE normalt att ha så många mordförsök i bagaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in