Citat:
Ursprungligen postat av
Larsvens
Vilket då inte alls stämmer med det ursprungliga vittnesmålet som klart och tydligt säger EN duns. Om de hade hört fler ljud hade de ringt polisen. Detta vittnesmål är upptaget bara någon dag efter mordet. Jag litar nog på att det vittnet sagt dagen efter stämmer snarare än en helt annan historia som polisen bevisligen matat vittnet med efteråt som då uppges nästan ett halvår senare.
Sorry, men vittnesmålet från dagen efter talar ett mycket tydlig språk. Inte ens när polisen själva uttryckligen nämner dunsar, säger vittnet något annat än "dunsen" i bestämd form singular.
Rimligen borde det nu i tråden bli en faslig diskussion kring varför detta vittnet ljuger, och vilken av vittnesutsagorna som är en lögn ... ... ...

Jag tror inte en sekund att det här vittnet ljuger.
För det första, vet jag efter att lyssnat på podden, att vittnet bryter kraftigt och utelämnar ibland prepositioner, böjer ord felaktigt och pluralis/singularis är inte solklart, för att kunna på ett säkert sätt avgöra vad som menas. Jag hade en del problem när jag gjorde en transkription av hans intervju, och jag har sett att även media har "rättat till" hans sveska för att det ska bli lättare att förstå.
När det dessutom är en sammanfattande text av ett förhör dessutom, kan det vara den som gör denna som tolkar in ord, där det uppfattas som att det saknas.
I den här meningen, i det första förhöret med grannen säger han enligt sammanfattningen:
"
Lahanj berättar att runt klockan 03 så hörde de en jättehög smäll från grannen där upp,
Johanna."
Det skulle mycket väl vara så att grannen säger att de hörde "jättehög smäll", dvs kanske inte utryckligen enbart en. Smäll kanske saknar den riktiga ändelsen -ar i grannens svenska, när han menar flera.
Hans andra förhör är redan dagen efter, där förhöret är mer ingående och där citeras hans ord istället.
Jag har jättesvårt att se vad denna granne skulle ha för anledning att ljuga om detta.