2023-03-17, 08:30
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Du menar att hägern betraktar världen utan utopiska skygglappar? Jo, det tror jag. Vi är bättre på att förstå hur icke-demokrater fungerar. Det är därför vi både ogillar Putin, Ryssland och egna vänsterutopister.

Du anar inte vilket förakt/hat det funnits inom socialdemokratin och fackföreningar mot kommunismen.
Citera
2023-03-17, 08:33
Medlem
Citat:
Att bli deprimerad av att få barn, är inte det samma som förlossningsdepression. Det senare kan enbart drabba kvinnor som fött barn. Eller är Du så där modern att Du tror att även män kan bli gravida?

Att bli deprimerad efter att ha fått barn, vilket kallas för förlossningsdepression, kan alltså drabba båda könen.

Om du inte fått med dig detta så kan du läsa in dig här ex.

https://www.lu.se/artikel/pappadepression-gar-hand-i-hand-med-otrygg-relation-till-partnern

Och jo! förlossnignsdepreession är att bli deprimerad efter att man fått barn...inte alltså att bli deprimerad för att man genomgått en förlossning, att det kallas för just detta är bara ett gammalt språkbruk.
Citera
2023-03-17, 09:36
Medlem
Citat:
Du beter Dig stundom hysteriskt och slänger ur Dig grundlösa anklagelser - det om något är väl härskarteknik. Du är inte överdrivet bra på att hålla Dig till sakfrågor och principer - om jag får lov att säga det själv.

Trams. Jag blir bitvis pissförbannad och vansinnigt trött på dina idiotiska och vidriga åsikter samt ditt undermåliga sätt att debattera. Att bli arg och vissa detta med sarkasm eller via språkbruk är inte "hysteri".

Inte heller är mina anklagelser mot dina idéer ett endaste skit grundlösa...uppenbart inte, eftersom det är just dina idéer.

Citat:
Så klart Du gör. Systematiska angrepp på kvinnor är förstås acceptabelt om kvinnorna är höger. Fin feminism.

Jag som högerman skulle aldrig behandla vänsterkvinnor på det motbjudande sätt som vänstermänniskor behandlar högerkvinnor. Apropå vem som accepterar vad...

Nä just....DU vill ju inte behandla ALLA KVINNOR som B-medborgare, vars behov och grundläggande mänskliga rättigheter till självbestämmande ex. ska ignoreras av samhället och istället TVINGAS mot sin vilja och bättre vetande att ENSAMMA ta riskerna med sex, medan de små männen ska få lov slippa....för de är typ födda ansvarslösa, och måste få lov ha sitt sexande ansvarsbefriat och ha fullt självbestämmande om de ska bli föräldrar eller inte.

DET Uven är ju absolut inte att behandla kvinnor illa....ohh nooo!
Var ju nån Gud nånstans som med auktoritär manlig stämma sa att kvinnor inte är likvärdiga människor alltså ska vi bara organisera samhället som om endast män ingick... och eftersom du nu när en mycket liten Uv med mycket liten hjärna så måste vi ju följa vad denne hittepå gubbe påstods hävda för några tusen år sen....
och absolut inte börja tänka själva...

Citat:
Logiken är att samhället kan påverka beteenden med allehanda styrmedel, såsom legala, ekonomiska och moraliska. Det är så som vänstern har gjort i över 100 år. Det är också rättvist att placera ansvaret där det hör hemma, och det behövs betydligt mer ansvar i det svenska samhället, inom många områden. Det finns alltså god prognos att detta kommer att fungera.

ja vi vet att du tycker att allt ansvar "hör hemma" hos kvinnan i denna sak, män är helt oskyldiga till att befruktningar sker.

Citat:
Överrepresentationen är tvärtom en avgörande aspekt. Denna avgör av som rimligen kan förutses i olika avseenden. Förlossningsdepressioner, som kommenterats, uppkommer enbart hos kvinnor, men det är svårt att förutsäga, till skillnad från psykopati som är betydligt vanligare hos män och som kan förutses.

Nej det är det inte!

överrepresentation i dåligt beteende, eller bra beteende, oavsett sort av beteende..har inget att göra med hur samhället sen väljer att agera mot just detta beteende.

Så funkar det inte i något annat område...
Liksom inte så att överrepresentation av kriminalitet ex. hos män, renderar att just de ska slippa fängelsestraff...eller att överrepresentationen hos ex unga män att drabbas av MC olyckor ska rendera at tjust unga män inte ska tas in till sjukvärden.
Eller överrepresentation av bra koncentrationsförmåga hos unga flickor ska rendera att endast de ska få gå i skola...etc etc...

Begriper du? Bestämmer samhället en lag, ska den gälla alla. Således bestämmer samhället att nu ska vi införa tvång här på att de som orsakar oönskade befruktningar, oavsett skäl till detta, ska PÅTVINGAS
resultatet av denna oönskade befruktning av könceller, så ska det gälla även män.
De ska inte slippa undan med motiveringen..ja men mitt kön dominerar ju i dåligt föräldraskap.
tra-la-la----alltså ska jag som individ få slippa redan från början.

Citat:
Så att ofödda liv utsätts för faror, som de själva inte alls ansvar för, är "rimligt" menar Du?

Att befruktade celler förhindras att utvecklas mot ett liv, när man vet att detta liv kommer fara illa i en framtid är jävligt rimligt ja.

Citat:
Containerförläggning används rätt mycket i militära sammanhang: https://world-camps.com/armycontainers.php#shelter

Det viktiga är att inte kriminella går fria på gatorna, främst för brottsoffren och presumtiva brottsofers skull. Det är alltså fullt möjligt att omgående bygga större förläggningsmöjligheter för att hysa kriminella, liksom man kan förtäta i befintliga fängelser. Det fins inga goda skäl till att svenska fångar skall vara dyrast att hysa jämfört andra jämförbara länder.

Men alltså inte till att låsa in människor under flertal år.

Citat:
Samma summa som fångvården kostar idag. Så klart.

Med din idé om att bura in alla människor som inte vill bli aktiva föräldrar eller är dåliga föräldrar, så skulle det behövas tusentals nya fängelseplatser....begriper du ens detta?
Och i KOMBINATION! med din idé om att människor ska TVINGAS skaffa barn mot sin vilja, kanske ytterligare tusentals.

Vad tror du tusentals av nya fängelseplatser kostar?
Eller du hade kanske tänkt dig en variant där man låser in människor i containrar och slänger nyckeln?

Citat:
Poängen, som jag lyft fram ett flertal gånger, är att få fram ett större ansvarstagande och något högre barnafödande. Det finns således en individrättighetsfråga och en demografisk aspekt.

Och verkligheten påvisar att abortförbud i vår del av världen INTE leder till att kvinnor föder fler barn.
Malta som övertydligt exempel har total abortförbud, alltså värsta sorten, inte ens våldtagna kvinnor, eller kvinnor som riskerar dö pga graviditet, får göra abort där...Malta har också LÄGST NATIVITET i hela Europa.

Citat:
Dumheter! Det finns inget som tyder på att människor mår sämre av att i högre grad ta ansvar för sina handlingar. Tvärtom, faktiskt.

Finns mängder av evidens Uven att människor "mår sämre" av att påtvingas något mot allt bättre vetande och mot sin vilja. Detta är nämligen inte att "TA" eget ansvar, utan det är att någon försöker TVINGA dig.

När fan???? ska du börja fatta detta.

Citat:
Nej, snarast en form av biologisk diagnos. Män och kvinnor har delvis olika avvikelsemönster, och det ligger inget nedsättande i att påpeka detta.

Skitsnack! att du använder "hysteri" och "kvinnliga hormoner" mot mig är enkom för att försöka nedvärdera mig som kvinna.
medan när jag nedvärderar dig så tar jag upp din intelligens, eller ursäkta brist på intelligens, och INTE din könstillhörighet.

VAD tycker du det säger?

Och fakta i denna sak är att BÅDA könen består av och drivs av hormoner i samma grad, men det patriarkala samhället försöker göra det kvinnliga till negativt och det manliga till positivt och därför använder du "kvinnliga könshormoner" som ett skällsord.

Citat:
Ändå förefaller jag har stöd från ett flertal bedömare i min BRÅ-tolkning. Vilka stödjer Din tolkning? Göran Greider?

Saklighet stödjer min tolkning.

Citat:
Du tycker inte att det räcker med inbördeskrigsliknande förhållanden i 60 utanförskapsområden?
Jag tycker det räcker....men! det gör fortsatt alltså inte att hela Sverige är i krig, eller ens är i en katastrof.

Citat:
Jag tror Du vet vilken religion det är som skapar met konflikter inom och mellan länder.

Högst troligt kristendomen.

Den mest förödande vålds"orgien" eller vad vi ska kalla det, alltså med mest döda, som drabbat ett land sen kalla kriget, vet du ens vad det var?
Det var inte Balkan kriget eller ens Ukraina tills nu (båda med kristna parter för övrigt) utan....Rwanda, alltså ett land med kristendomen som religion.
Nästan 1 miljon döda.

Kan nästan lova dig att kristna har mördat och härjat mest och värst.
dagens islamister ex. är inte i närheten av vad ex andra världskriget ställde till med...

Citat:
Demokratiska val är inte detsamma som demokratiska samhällen. Allt tyder emellertid på att det är svårt (omöjligt?) att etablera en demokrati utan ett minimum av nationell sammanhållning.

Men herregud...
Nä visst uven demokratiska val är ju inte alls vad som utgör just demokratier...ohh nooo!

Sammanhållningen behöver inte vara nationell Uven. Du har idag demokratiska system mellan nationer...
inom mindre organisationer/ grupper etc etc...du behöver sammanhållning i form av att nu är vi alla överens om att vi gör så här.....men den sammanhållningen behöver inte vara nationell.

Citat:
Du menar att hägern betraktar världen utan utopiska skygglappar? Jo, det tror jag. Vi är bättre på att förstå hur icke-demokrater fungerar. Det är därför vi både ogillar Putin, Ryssland och egna vänsterutopister.

hägern? Ingen aning om hur just hägern betraktar något....

Jag menar att extremhögern är "anala" de kan bara betrakta och värdera sig själva i häcken och allt och alla andra ska "offras" för dem och deras intressen...
och att detta sätt att se världen på är förödande för allt och alla, eftersom verkligheten inte ser ut så att ingen annan existerar där ute annat än ditt eget lilla kön, eller din egna lilla flagga, eller din egen lilla nation eller tro eller art för den delen.

Det är den synen som främst orkar krig, förtryck och aggressioner av alla de slag.

Putin ser på världen, tänker och agerar exakt som en högerextrem....och jepp!

Hade Putin varit det som du avskyr mest... vänsterliberal ex socialdemokrat eller miljöpartist eller .... så tror du han hade startat krig mot Ukraina?
Senast redigerad av Merapi 2023-03-17 kl. 09:51.
Citera
2023-03-17, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det kan aldrig vara hormonellt?

Man kan bli deprimerad av många saker, men just graviditetsdepression kan knappast män få?

Ett slags Stockholmssyndrom kanske?

det heter förlossningsdepression för att det var en depression som man TRODDE hade med enkom kivnnor i samband med förlossning att göra.

men nej.

Det är en depression som har med den omvälvning av någons liv det är att få barn.
Och det gäller båda könen.

den forskning som är gjord på denna typ av depression visar att ca 10% av kvinnor drabbas och ca 8% av männen.

Fäder kan alltså bli deprimerade av att få barn.
Senast redigerad av Merapi 2023-03-17 kl. 09:55.
Citera
2023-03-17, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
läs på om detta....och lär dig något nytt.

Eftersom män inte är gravida...

Men män kan säkert bli deprimerade av att bli fäder.

Det finns en gräns hur jag tycker man skall vrida orden om man vill utge sig för att vara vetenskaplig.

Lite grann som transpersonernas "flickpenisar".
Citera
2023-03-17, 10:55
Medlem
Citat:
Eftersom män inte är gravida...

Men män kan säkert bli deprimerade av att bli fäder.

Det finns en gräns hur jag tycker man skall vrida orden om man vill utge sig för att vara vetenskaplig.

Lite grann som transpersonernas "flickpenisar".

precis....det var inte av "vetenskaplighet" man satte ordet "förlossningsdepression".
Det var en tro om att detta enkom kunde drabbade kvinnor och hade något med själva förlossningen att göra, låt mig gissa... som hade med just de "svaga" "hysteriska" kvinnliga hormonerna att göra.

Depression efter att man fått barn har alltså med själva faktumet att man fått ett barn att ta hand om och anpassa hela sitt liv kring.
Och det kan även drabba män.
Citera
2023-03-17, 11:01
Medlem
Citat:
precis....det var inte av "vetenskaplighet" man satte ordet "förlossningsdepression".
Det var en tro om att detta enkom kunde drabbade kvinnor och hade något med själva förlossningen att göra, låt mig gissa... som hade med just de "svaga" "hysteriska" kvinnliga hormonerna att göra.

Depression efter att man fått barn har alltså med själva faktumet att man fått ett barn att ta hand om och anpassa hela sitt liv kring.
Och det kan även drabba män.

Jo, termen förekommer.

Graviditeten är liksom ett faktum.

Det jag läst är att det är en kombo av hormoner och livsförändring. Att hormoner påverkar oss mentalt är även det ett obestridligt faktum.

Således är det en helt logisk slutsats att kvinnor drabbas annorlunda än män. Och vetenskapen sysslar med det.

https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1393223/FULLTEXT01.pdf

Citat:
Nedstämdhet och depression ökar kontinuerligt i vårt samhälle och kvinnor har visat sig vara
särskilt sårbara.
Bland gravida kvinnor är det cirka 20 procent som drabbas av en depression.
Stigmatiseringen är påtaglig vilket gör att kvinnorna riskerar att inte söka vård och därmed inte
erhålla professionell hjälp, vilket kan leda till konsekvenser som exempelvis
postpartumdepression och bristande anknytning till barnet.

Hitta gärna en länk som skriver om gravida män.
Citera
2023-03-17, 11:02
Avstängd
Förlossningsdepressionen (spekulerar längre ned mer om detta) och bristen på vård/hjälp för detta är nog baksidan av ”min kropp” dvs att samhället inte ska ha åsikter kring en kvinnas graviditet. Förmodligen ett resultat från just debatten kring aborträtten där man inte skulle ifrågasätta kvinnans val och därmed redcuera aborten och fostret till ett standardutförande. Vård efter födsel halkar efter rätt rejält överlag. Förr när det var föderska och barnmorskan allena så planerade man och hade mer personliga samtal kring födseln.

Sen kanske man inte hade tid att vara deprimerad om man skulle trycka ut sig fem stycken och brödfödan inte var lika självklar. Och med tid så menar jag såklart inte att deppen inte fanns utan, andra saker konkurrerade.
Citera
2023-03-17, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Du anar inte vilket förakt/hat det funnits inom socialdemokratin och fackföreningar mot kommunismen.

Maktstrid om facket, inget annat. Man använde samma metoder som senare mot SD. Vad vore S utan LO?

Många sossar genom åren har varit positiva till kommunismen. Vi hade ett bra samarbete med DDR back in the days. Inom skolan och pedagogiken, via samarbeten mellan SIDA och DDR m m. Med statliga exportkrediter såldes Volvo till Stasi och Nordkorea.

Nej, sossarna har inga rena händer i den frågan.

Särskilt viatnamesisk maoism var populär, men även den tyska marxismleninismen.
Citera
2023-03-17, 11:44
Medlem
Citat:
Jo, termen förekommer.

Graviditeten är liksom ett faktum.

Det jag läst är att det är en kombo av hormoner och livsförändring. Att hormoner påverkar oss mentalt är även det ett obestridligt faktum.

Således är det en helt logisk slutsats att kvinnor drabbas annorlunda än män. Och vetenskapen sysslar med det.

https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1393223/FULLTEXT01.pdf

Hitta gärna en länk som skriver om gravida män.

Suck vad är det med er och noggrannheten i att kolla sina källor?

denna länk handlar om depressioner UNDER GRAVIDITET.

Förstår du skillnaden mellan att vara gravid....och inte vara gravid för att man nyss fött?

Jag har redan länkat Uven, en studie som just avhandlar förlossningsdepression eller postnatal depression som det också heter.

men visst...jag kan länka dig något helt annat som säger samma sak.

Denna ex.

https://en.wikipedia.org/wiki/Postpartum_depression
och plocka ut exakt det vi debatterar om;

"postnatal depression, is a type of mood disorder associated with childbirth, which can affect both sexes.[1][3] Symptoms may include extreme sadness, low energy, anxiety, crying episodes, irritability, and changes in sleeping or eating patterns.[1] Onset is typically between one week and one month following childbirth.[1] PPD can also negatively affect the newborn child.[4][2]"

Bara ge er.
Citera
2023-03-17, 12:14
Medlem
Citat:
Suck vad är det med er och noggrannheten i att kolla sina källor?

denna länk handlar om depressioner UNDER GRAVIDITET.

Förstår du skillnaden mellan att vara gravid....och inte vara gravid för att man nyss fött?

Jag har redan länkat Uven, en studie som just avhandlar förlossningsdepression eller postnatal depression som det också heter.

men visst...jag kan länka dig något helt annat som säger samma sak.

Denna ex.

https://en.wikipedia.org/wiki/Postpartum_depression
och plocka ut exakt det vi debatterar om;

"postnatal depression, is a type of mood disorder associated with childbirth, which can affect both sexes.[1][3] Symptoms may include extreme sadness, low energy, anxiety, crying episodes, irritability, and changes in sleeping or eating patterns.[1] Onset is typically between one week and one month following childbirth.[1] PPD can also negatively affect the newborn child.[4][2]"

Bara ge er.

Ja, och den slutar väl inte när barnet föds heller?
Vidhåller du att en man kan ha flickpenis eller bli gravid??

Depression och ångestsyndrom är vanligare bland kvinnor än män öht....

Det fanns en tid när feminister kämpade för att man skulle se könsskillnader i sjukvården. Mannan var norm sades det.

Numera skall det inte vara skillnader och du och många andra nutida feminister gör kvinnan till norm.
Citera
2023-03-17, 12:30
Medlem
Citat:
Ja, och den slutar väl inte när barnet föds heller?
Vidhåller du att en man kan ha flickpenis eller bli gravid??

Depression och ångestsyndrom är vanligare bland kvinnor än män öht....

Det fanns en tid när feminister kämpade för att man skulle se könsskillnader i sjukvården. Mannan var norm sades det.

Numera skall det inte vara skillnader och du och många andra nutida feminister gör kvinnan till norm.
Graviditet är alltså ett specifikt tillstånd som kvinnor befinner sig i, i 9 månader.

Sluta försök inbilla någon att kvinnor är gravida i 18 år.

Och att feminister inte skulle se, eller ha med skillnader i biologi mellan könen är en tramsig halmdocka som antifeminister ständigt försöker med.

INGEN! feminist har påstått att det inte finns skillander mellan män och kvinnor.
Det feminismen pratar om handlar om GENUS! Du kan själv läsa in dig om vad genus är.
och vidare så kräver feminister att kvinnors biologi ska få plats i samhället, och respekteras, ta hänsyn till, på precis samma sätt som man respekterar manlig dito. Kvinnor ska alltså ingå i "normen" och inte behandlas eller betraktas som något "annat" "annorlunda" än det "normala" dvs könet man.

Jag hoppas verkligen du ljugit om din yrkestitel lärare, för vore fan under all kritik att en högskola skulle kunna släppa ut någon så okunnig.

Seriöst skärp er fan lite.
Senast redigerad av Merapi 2023-03-17 kl. 12:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in