Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Jag menar det är osant att manipulerande skulle vara ett typiskt kvinnligt drag, vilket är en gammal patriarkal fördom av samma sort som "kvinnor kan inte tänka" "män kan inte ta hand om barn" etc.
Jag tror att Du (väljer att?) övertolkar vad jag skriver. Det är naturligt att i mödrarollen är det enbart kvinnor som kan ljuga och manipulera, men beteendet som sådant är nog könlöst. Din fördomar om "patriarkatet" leder Dig som så ofta fel. Du gör så gärna hysteriska utfall, så jag misstänker att om någon på staden frågar Dig om Du har en tändsticka, så får Du utbrott och skriver:
- Jaså! Du vill bränna ner hela staden! Karlslok!
Citat:
Fast det är inget "undantag".
Och det statistiken visar är att det är kvinnor som överrepresenterar i spädbarnsmord.
Är man verkligen mån om att ta bort "farliga föräldrar" så jepp då får man börja med att sluta tvinga ovilliga människor oavsett kön, samt sluta konstruera samhällen där "vissa" garanterat ska hamna i omöjliga livssituationer som driver dem till desperata handlingar.
Naturligen är kvinnor överrepresenterade i just detta, men det utförs mycket få spädbarnsmord årligen i Sverige. Du får också betänka att spädbarn är ett ettårsprojekt - det är 17 år kvar av barndomen därefter.
Citat:
Finns ett ord för detta, tortyr.
Nej, men det saknar betydelse när det gäller grova brottslingar.
Citat:
Du vill ha ett samhälle där "kriminalitet" ska döma människor till icke lika behandling av samhället ex. de ska förvägras vård.
Då ber jag dig ta en fundering på vad/ vem som ska avgöra vad "kriminell" ska innebära och vem/ vad som ska stämplas som detta.
Mannen du citerade Martin Luther King ex, satt under sitt liv i fängelse, han betraktades alltså av sin samtid som "kriminell".
Nelson Mandela, vår egen Dawid Isaak...listan kan göras oändlig.
vi kan också vända på det...
Jack the Ripper och den 50 åriga man som i dagarna blev frikänd, dvs dömd som "icke kriminell" av svensk rättsväsende fast! han då tydligen "fingrat" på ett barn sexuellt och ett oändlig antal människor som omvärlden inte dömt som "kriminella" fast de begått vidriga handlingar...bara det att deras samhälle antingen inte tagit fast dem eller....inte ansett att det de gjort varit något "kriminellt" värt namnet.
De ska alltså få vård..men inte en King eller en Mandela?
Bra kategorisering tycker du?
Kategoriseringen är det inget fel på. Däremot behöver vi av detta, och en rad andra, skäl ha ett betydligt bättre fungerande rättsväsende. MLK dömdes fö för ett mycket lindrigt brott. Jag pratar om hårt kriminella, som i princip förlorat rätten till sina liv.
Citat:
Ja du vill mer ha en läkaretik som säger...
"Läkaren ska aldrig frångå principen om människors olika värde och alltid se till att utsätta patienter för diskriminerande behandling eller bemötande."
Både Du och läkaretiken är för kategoriska. Det finns individer och situationer som kräver avsteg från den ordinarie etiska hållningen. Det tror jag Du anser innerst inne också.
Citat:
Det är ett påstående Uven som jag närmast betraktar som ett skämt.
Hade du gjort det! så hade jag inte behövt debattera med dig i ständigt upprepade cirklar.
Det behöver Du inte, om Du bara läser innantill och behärskar humöret och den demokratiska rättigheten att få slippa vara feminist.
Citat:
"ider"? du menar idéer? eller ålder?
Ålder. Mitt tangetbord luras litet ibland. Ny dator står på inköpslistan, när ekonomin det medger.
Citat:
invandrarbakgrund tror jag inte är en riskfaktor i sig överhuvudtaget.
Att invandrare, och än mer om jag förstått det hela rätt, andra genrationens invandrare är överrepresenterade inom brottslighet har inget att göra med att de just har invandrat, utan hur samhället tar emot/ behandlar just den gruppen, var de hamnar socialt, ekonomiskt (dvs socioekonomi)
Rasism är med andra ord ett bättre ord för faktorn som avgör invandrares överrepresentation.
Som förtydligande ex.
Så gott som hela USA består av människor med invandrarbakgrund, är då USA mer kriminellt än andra delar av världen? har landet varit mer kriminellt?
Svar nej, tittar du på de allra farligaste länderna i världen, de med mest kriminalitet av grov sort...
så hittar du länder som: Colombia, Mexico, Jemen, El Salvador, Pakistan, Nigeria, Venezuela etc...
Den största gemensamma faktorn för dessa länder är....fattigdom och möjligen även dåligt fungerande stat. dvs diktaturer, korruption, klasssamhällen, orättvisor, dålig eller ingen välfärd/ fördelningspolitik etc... överhuvudtaget.
Sånt! driver kriminalitet, knappast faktorn att någon byter hemort.
Du behöver inte tro - det är tämligen väl utrett:
https://bra.se/publikationer/arkiv/publikationer/2021-08-25-misstankta-for-brott-bland-personer--med-inrikes-respektive-utrikes-bakgrund.html
I USA är graden av kriminalitet påfallande olika mellan olika etniska grupper. Detta är väl utrett. Vi kan se motsvarande i Sverige där vissa invandrargrupper är överrepresenterade och andra är underrepresenterade. Det är samhällsfarligt att förneka dessa fakta.