2023-03-09, 00:06
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Ja du, det kan man ju undra...man kan ju också undra vilka som är så blåsta att de fortsätter upprepa gammalt nonsens...
"Eller om modern är framstående på manipulation och kanske lögn..."
(FB) Konservatism och familj - En samlad diskussion

Menar Du att det är osant att kvinnor stundom ljuger och manipulerar?

Citat:
Det var inget argument i sig Uven utan ett exempel på "dåligt" moderskap, som ligger som grund till mitt argument att det kan vara lika "farligt" påtvinga kvinnor oönskat moderskap samt dåliga villkor för detsamma som nått slags straff....för att man blir tvingad...(fan så absurt i sig). som alltså är vad din politik går ut på...
Tvinga och sen straffa de som tvingas extra mycket om de blir tvingande i omöjliga livssituationer...

Farligt moderskap, något du hävdar alltså inte skulle existera utan enkom dåligt faderskap.

Jag kan ge dig hundratals liknande exempel från nutid och historien...änglamakerskor, kvinnor som dumpat/ dumpar sina nyfödda levande i gödselstackar, i sopptunnor, på gatan etc etc.
Desperata människor tar till desperata åtgärder Uven.

Så jättebra idé! garantera desperation hos människor så som du vill.

Du anför ett anekdotiskt undantag. Statistiken visar tveklöst att män är överrepresenterade som farliga, motvilliga fäder.

Citat:
Ja, Sverige har ju gott om fängelseplatser, så gott om dem att vi lätt kan spärra in typ halva befolkningen.
Vore ju en strålande förbättring av Sverige.

Fängelseplatser kan tillskapas tämligen billigt, t ex medelst containrar för de värsta kriminella. Vanliga fängelseplatser blir därmed lediga för andra.

Citat:
Vi med liberala värderingar har en humanistisk människosyn som värderar människan och inte "egenskaper" eller "gärningar".

För oss så går alltså enkom folk före i vårdkön om de har mest behov av vård.

Jag tänker annorlunda - känns detta igen?

"I have a dream that my four little children will one day live in a nation where they will not be judged by the colour of their skin but by the content of their character."

Citat:
Hört talas om läkaretik?

"Läkaren ska aldrig frångå principen om människors lika värde och aldrig utsätta en patient för diskriminerande behandling eller bemötande."

https://slf.se/rad-och-stod/etik/lakarforbundets-etiska-regler/

Ja, och jag finner denna bristfällig, av skäl som jag anfört.

Citat:
Nä ni sysslar mest med att försöka hunsa andra.
och när ni stöter på rationella argument som motbevisar era, så låtsas ni som det regnar.

Ingalunda. Jag har besvarat alla "argument" Du kommit med.

Citat:
Det är ingen som påstår att dålig ekonomi leder till kriminalitet!
Det man säger är att dålig ekonomi, samt socialt sämre villkor...som dålig ekonomi kan leda till...
är en riskfaktor för kriminalitet.

Så är även könet man, som i sin tur beror på manlig biologi ( med sämre konsekvenstänk som ung och större riskbenägenhet generellt) som i kombination med manlig könsroll leder till rejält större överrepresentation inom just kriminalitet än för kvinnor.

samt säkert åtskilliga andra faktorer.

men fakta kvarstår...socioekoniomiska dåliga villkor ÄR en riskfaktor.
Och det är en av riskfaktorerna som samhället lättast kan jobba med.

Ekonomi är en liten riskfaktor. Avsevärt viktigare är kön, lder, invandrarbakgrund och sällskap. Det socioekonomiska argumentet är nog främst till för att de som lever av inkomster relaterade till de socialindustriella komplexet skall upparbeta större budgetar.
Citera
2023-03-09, 05:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det är en viktig iakttagelse. Man bör verkligen undra vad som gick fel här.

Förr drevs värnandet om det svenskt folkliga som en reaktion på amerikansk kulturimperialism och kommersiell pop-kultur. Du vet omoralisk schlagerfestival och hur hemska ABBA var?

Det där lades väl ned under 80-talet.

Idag värnar vänstern om en global gemensam kultur kanske, de är svåra att förstå sig på faktiskt.
Citera
2023-03-09, 08:27
Medlem
Citat:
Menar Du att det är osant att kvinnor stundom ljuger och manipulerar?

Jag menar det är osant att manipulerande skulle vara ett typiskt kvinnligt drag, vilket är en gammal patriarkal fördom av samma sort som "kvinnor kan inte tänka" "män kan inte ta hand om barn" etc.

Citat:
Du anför ett anekdotiskt undantag. Statistiken visar tveklöst att män är överrepresenterade som farliga, motvilliga fäder.

Fast det är inget "undantag".
Och det statistiken visar är att det är kvinnor som överrepresenterar i spädbarnsmord.

Är man verkligen mån om att ta bort "farliga föräldrar" så jepp då får man börja med att sluta tvinga ovilliga människor oavsett kön, samt sluta konstruera samhällen där "vissa" garanterat ska hamna i omöjliga livssituationer som driver dem till desperata handlingar.

Citat:
Fängelseplatser kan tillskapas tämligen billigt, t ex medelst containrar för de värsta kriminella. Vanliga fängelseplatser blir därmed lediga för andra.

Finns ett ord för detta, tortyr.

Citat:
Jag tänker annorlunda - känns detta igen?

"I have a dream that my four little children will one day live in a nation where they will not be judged by the colour of their skin but by the content of their character."

Du vill ha ett samhälle där "kriminalitet" ska döma människor till icke lika behandling av samhället ex. de ska förvägras vård.

Då ber jag dig ta en fundering på vad/ vem som ska avgöra vad "kriminell" ska innebära och vem/ vad som ska stämplas som detta.
Mannen du citerade Martin Luther King ex, satt under sitt liv i fängelse, han betraktades alltså av sin samtid som "kriminell".
Nelson Mandela, vår egen Dawid Isaak...listan kan göras oändlig.

vi kan också vända på det...
Jack the Ripper och den 50 åriga man som i dagarna blev frikänd, dvs dömd som "icke kriminell" av svensk rättsväsende fast! han då tydligen "fingrat" på ett barn sexuellt och ett oändlig antal människor som omvärlden inte dömt som "kriminella" fast de begått vidriga handlingar...bara det att deras samhälle antingen inte tagit fast dem eller....inte ansett att det de gjort varit något "kriminellt" värt namnet.

De ska alltså få vård..men inte en King eller en Mandela?

Bra kategorisering tycker du?

Citat:
Ja, och jag finner denna bristfällig, av skäl som jag anfört.

Ja du vill mer ha en läkaretik som säger...

"Läkaren ska aldrig frångå principen om människors olika värde och alltid se till att utsätta patienter för diskriminerande behandling eller bemötande."

Citat:
Ingalunda. Jag har besvarat alla "argument" Du kommit med.

Det är ett påstående Uven som jag närmast betraktar som ett skämt.
Hade du gjort det! så hade jag inte behövt debattera med dig i ständigt upprepade cirklar.

Citat:
Ekonomi är en liten riskfaktor. Avsevärt viktigare är kön, lder, invandrarbakgrund och sällskap. Det socioekonomiska argumentet är nog främst till för att de som lever av inkomster relaterade till de socialindustriella komplexet skall upparbeta större budgetar.

"ider"? du menar idéer? eller ålder?
invandrarbakgrund tror jag inte är en riskfaktor i sig överhuvudtaget.
Att invandrare, och än mer om jag förstått det hela rätt, andra genrationens invandrare är överrepresenterade inom brottslighet har inget att göra med att de just har invandrat, utan hur samhället tar emot/ behandlar just den gruppen, var de hamnar socialt, ekonomiskt (dvs socioekonomi)
Rasism är med andra ord ett bättre ord för faktorn som avgör invandrares överrepresentation.

Som förtydligande ex.

Så gott som hela USA består av människor med invandrarbakgrund, är då USA mer kriminellt än andra delar av världen? har landet varit mer kriminellt?

Svar nej, tittar du på de allra farligaste länderna i världen, de med mest kriminalitet av grov sort...
så hittar du länder som: Colombia, Mexico, Jemen, El Salvador, Pakistan, Nigeria, Venezuela etc...

Den största gemensamma faktorn för dessa länder är....fattigdom och möjligen även dåligt fungerande stat. dvs diktaturer, korruption, klasssamhällen, orättvisor, dålig eller ingen välfärd/ fördelningspolitik etc... överhuvudtaget.
Sånt! driver kriminalitet, knappast faktorn att någon byter hemort.
Senast redigerad av Merapi 2023-03-09 kl. 08:36.
Citera
2023-03-09, 09:39
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Oönskade barn behöver inte bli ovälkomna barn.

Jag vet just inte om det finns partier som beaktar de demografiska problemen i avgörande mening.
Ett fint exempel på en truism.
Citera
2023-03-09, 10:02
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Menar Du .

Du visar verkligen ditt förakt för statliga intitutioner.
Problem finns, det medges.
Ska vi ta bort socialtjänsten? eller förbättra.
Citera
2023-03-09, 10:04
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Förr drevs värnandet om det svenskt folkliga som en reaktion på amerikansk kulturimperialism och kommersiell pop-kultur. Du vet omoralisk schlagerfestival och hur hemska ABBA var?

Idag värnar vänstern om en global gemensam kultur kanske, de är svåra att förstå sig på faktiskt.
För de som anser att bra kultur är lika med ekonomisk succe förstår jag din svårighet.

Tillägg
Men jag minns diskussionen om den amerikanska kulturimperialismen.
Men kolla själv.
Hur mycket europeisk film visas på bio? Lite engelsk resten USA

Netflix har faktiskt en hel del mer internationella filmer.
Det finns mycket bra film som inte är från USA men det syns inte på bio.
Senast redigerad av pollenper 2023-03-09 kl. 10:09.
Citera
2023-03-09, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
För de som anser att bra kultur är lika med ekonomisk succe förstår jag din svårighet.

Tillägg
Men jag minns diskussionen om den amerikanska kulturimperialismen.
Men kolla själv.
Hur mycket europeisk film visas på bio? Lite engelsk resten USA

Netflix har faktiskt en hel del mer internationella filmer.
Det finns mycket bra film som inte är från USA men det syns inte på bio.

Så vaddå. Det finns inget speciellt med svensk film, vad skulle det vara? Vad betyder det att den är svensk, annat än att den ger jobb åt svenska skådisar. men du vet, de jobbar ju utomlands.

Filmindustrin är global.

Göra Kanal och Sällskapsresan....
Citera
2023-03-09, 12:56
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Jo, se bara på Ukraina. De jävla nationalisterna håller på med sin äckliga flagga också.

Kan det vara att flaggan är en nationalistisk symbol i sig självt??
Det kan vara patrioter också.
Symbolerna är rätt lika

Nationalromantiken kom ju fram i slutet av 1800talet, med bevarandet av gammalt.
Zorn och Carl Larson är goda exempel.

Medan hitler, Meloscowitc, hur stavas det, och andra nyttjade nationalismen i eget syfte.
det är den skadliga formen av nationalism ocg som förmodligen var grunden till 70talisternas antinationalism. Däribland jag.
Citera
2023-03-09, 14:18
Medlem
Citat:

Socialtjänsten bör avvecklas. Den har ägnat sig åt rasism och maktmissbruk genom att bland annat kidnappa muslimska barn.

Sådant man annars förknippar med regimer som Pinochets Chile.
Citera
2023-03-09, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Jag menar det är osant att manipulerande skulle vara ett typiskt kvinnligt drag, vilket är en gammal patriarkal fördom av samma sort som "kvinnor kan inte tänka" "män kan inte ta hand om barn" etc.

Fast det är inget "undantag".
Och det statistiken visar är att det är kvinnor som överrepresenterar i spädbarnsmord.

Är man verkligen mån om att ta bort "farliga föräldrar" så jepp då får man börja med att sluta tvinga ovilliga människor oavsett kön, samt sluta konstruera samhällen där "vissa" garanterat ska hamna i omöjliga livssituationer som driver dem till desperata handlingar.

Finns ett ord för detta, tortyr.

Du vill ha ett samhälle där "kriminalitet" ska döma människor till icke lika behandling av samhället ex. de ska förvägras vård.

Då ber jag dig ta en fundering på vad/ vem som ska avgöra vad "kriminell" ska innebära och vem/ vad som ska stämplas som detta.
Mannen du citerade Martin Luther King ex, satt under sitt liv i fängelse, han betraktades alltså av sin samtid som "kriminell".
Nelson Mandela, vår egen Dawid Isaak...listan kan göras oändlig.

vi kan också vända på det...
Jack the Ripper och den 50 åriga man som i dagarna blev frikänd, dvs dömd som "icke kriminell" av svensk rättsväsende fast! han då tydligen "fingrat" på ett barn sexuellt och ett oändlig antal människor som omvärlden inte dömt som "kriminella" fast de begått vidriga handlingar...bara det att deras samhälle antingen inte tagit fast dem eller....inte ansett att det de gjort varit något "kriminellt" värt namnet.

De ska alltså få vård..men inte en King eller en Mandela?

Bra kategorisering tycker du?

Ja du vill mer ha en läkaretik som säger...

"Läkaren ska aldrig frångå principen om människors olika värde och alltid se till att utsätta patienter för diskriminerande behandling eller bemötande."

Det är ett påstående Uven som jag närmast betraktar som ett skämt.
Hade du gjort det! så hade jag inte behövt debattera med dig i ständigt upprepade cirklar.

"ider"? du menar idéer? eller ålder?
invandrarbakgrund tror jag inte är en riskfaktor i sig överhuvudtaget.
Att invandrare, och än mer om jag förstått det hela rätt, andra genrationens invandrare är överrepresenterade inom brottslighet har inget att göra med att de just har invandrat, utan hur samhället tar emot/ behandlar just den gruppen, var de hamnar socialt, ekonomiskt (dvs socioekonomi)
Rasism är med andra ord ett bättre ord för faktorn som avgör invandrares överrepresentation.

Som förtydligande ex.

Så gott som hela USA består av människor med invandrarbakgrund, är då USA mer kriminellt än andra delar av världen? har landet varit mer kriminellt?

Svar nej, tittar du på de allra farligaste länderna i världen, de med mest kriminalitet av grov sort...
så hittar du länder som: Colombia, Mexico, Jemen, El Salvador, Pakistan, Nigeria, Venezuela etc...

Den största gemensamma faktorn för dessa länder är....fattigdom och möjligen även dåligt fungerande stat. dvs diktaturer, korruption, klasssamhällen, orättvisor, dålig eller ingen välfärd/ fördelningspolitik etc... överhuvudtaget.
Sånt! driver kriminalitet, knappast faktorn att någon byter hemort.

Från 1945 och framåt är det tveklöst USA som dödat flest människor. Där kan vi snacka kriminalitet på högsta nivå.
Citera
2023-03-09, 14:33
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:

Jo, det var nog så det gick till. Kanske en del i liberalismens intåg i svensk politik.
Citera
2023-03-09, 14:38
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ett fint exempel på en truism.

Det är inte en truism, utan en viktig distinktion. Jag har sett detta på tämligen nära håll. Det blev mycket bra på slutet.

Citat:

Nu är jag förstås statsanställd själv, så jag har en viss inblick. Emellertid är socialtjänsten kommunal och den går säkerligen förbättra en smula, men man kan inte se den som ett universalverktyg. Det skojades litet om detta i ett blogginlägg idag:
https://detgodasamhallet.com/2023/03/09/birgitta-sparf-sa-stoppar-vi-de-kriminella-gangen/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in