2023-02-27, 21:29
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obmud
Här har en vuxen man förgripit sig på en flicka och han går fri?? Hur är det ens möjligt?? Vem är han??

Jag förstår inte riktigt din frågeställning? Varför skulle det inte vara möjligt? Det är ju Sverige vi pratar om här, dvs. inget normalt land.
Citera
2023-02-27, 21:30
Medlem
JurgenPommerenkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
https://www.sandaren.se/nyhet/atalad-i-snippafallet-ledare-pa-kristet-ungdomslager

Som jag misstänkte är det den äldre pensionerade domaren som tidigare frikänt pedofiler som vid en direkt fråga svarar att det handlar om själva ordet snippa.

Den frikände mannen har också varit ledare på kristet ungdomsläger tidigare.

Vad är så uppseendeväckande med att det då ev. kunde bli en annan bedömning? Slida och vagina är inte synonymer med snippa. Oavsett om man anser att snippa är ordet för hela kvinnans könsorgan eller bara den yttre delen krävs penetration av vaginan för att döma till våldtäkt. Om det inte är helt klart vad flickan avser så måste det falla tillbaka på åklagaren. Det är hennes uppgift att lägga fram den bevisning som krävs för fällande dom.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Amapal
Men finns det något bevis förutom hennes ord?

Hon anses vara väldigt trovärdig i sin berättelse redan ifrån första förhöret och även i domstolen . Det fanns en del frågetecken gällande mindre delar men det var mindre relevanta för händelseförloppet i sin helhet .
Citera
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GubbenJBK
Det är flera saker här som är mycket märkliga. Att våldtäkt i svensk lag kräver att fingret är inuti könet, på insidan, är klarlagt.

Men att man valt att tolka ordet snippa efter hur SAOB (men inte SAOL) beskriver ordet, är för det första märkligt när det gäller ett barn som inte kan förväntas ha lärt sig exakt hur anatomin fungerar och ser ut i tio års ålder. I det fallet bör naturligtvis rätten begära förtydligande. Man kan (med viss tveksamhet) tänka sig att en vuxen målsägare som inte är så bra på att beskriva ett förlopp riskerar att få förövaren frikänd - men att ett barn ska ha förmågan att uttrycka sin upplevelse med vuxnas ord, i enlighet med SAOB:s definitioner (och inte SAOL:s) utan att ens undersöka saken är väldigt märkligt. Man har valt SIN tolkning av ordet, istället för målsägarens. Läser man domen är det väldigt tydligt:

Ur tingsrättens dom:
"Under pågående lyft förde han in ett finger i hennes vagina. NN5 (flickan) vet inte hur länge han hade fingret där, men hon tyckte det var obehagligt och blev ledsen"

"NN9 (pappan) frågade om det var utanpå eller inuti och hon svarade inuti."

"Reneé Schulz Tsipouras har i sitt vittnesförhör uppgett att hon tog kontakt med
NN5 i skolan och frågade vad det var som hänt, varefter NN5 för henne berättade
att det var en man i kyrkan som hade tagit henne mellan benen och haft sitt finger
inuti vaginan."

Ur hovrättens dom:
"Hovrätten har alltså funnit att åklagarens påstående att Jörgen Sörensen fört sin hand
innanför målsägandens shorts och trosor, hållit på hennes snippa och haft ett finger
inne i snippan är styrkt. "

"Målsägandens återkommande svar under polisförhören om att Jörgen Sörensen med ett
finger ”kom in i snippan” kan alltså inte tas till intäkt för att han förde in fingret i hennes slida, och det gäller även när man beaktar att hon i inledningen av det första förhöret uppgav att han kom in i snippan ”typ långt inne”. Till bilden hör nämligen också att
hon på fråga om hur långt fingret kom in svarade att det var svårt att förklara"

Hur "långt in" kommer man i en snippa om det bara är de yttre organen? På en tioåring?
Hur kan man börja slå på definitioner på snippa, men inte på "in i"? Du kan inte komma "in i" en snippa om man med ordet menar yttre könsorgan. Du kan peta fingret mellan blygdläpparna och på en tioåring pratar vi inte om några enorma svällande kroppar. Men "långt inne" i snippan kan du bara vara om du är på insidan.

Hovrätten borde kanske anlita en språkprofessor snarare än kolla ordbok.

Det är ganska tydligt att hovrätten inte tittat närmre på tingsrättens domsunderlag och att man verkligen, verkligen velat frikänna mannen.

Det är en annan sak i det här. Jag har av förklarliga skäl ingen erfarenhet att sticka fingrar i tioåriga flickor men jag föreställer mig att det kan vara betydliga svårigheter att göra det.

Så det kanske är tvärtom. Tingsrätten vill verkligen fälla mannen, vilket man kan förstå, medan hovrättens slutsats att det kanske inte skedde någon djupare penetration mycket väl kan ligga närmare vad dom verkligen inträffade.
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Rätten skriver inte i domskälen att penetrering är styrkt, tvärtom skriver de uttryckligen att penetrering inte är styrkt. (s.4)

Vad de skriver är att ”finger inne i snippan är styrkt”. (s.3) Men det är alltså oklart om det betyder penetration av slidan eller inte.

Oklart, eftersom dom inte begriper korrekta innebörden av snippa, i förhållande till penetration.
Vilket också är tydligt.

Kom igen nu.
Citera
2023-02-27, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Ge dig nu det är inte hårklyverier utan en tolkning som inte hör hemma i en domstol.
Det hela är väldigt enkelt om man har minsta känsla för när barn vittnar där kravet inte är medicinska termer och latin. Att sitta som du gör är mer än onödigt eftersom rådmannen Arfvidsson redogjort för att ordet slida hade fällt mannen. Ordet alltså ett ORD som barn använder och som dom flesta känner till som symboliserar även de inre delar av könet. SNIPPA!

När har rådmannen gjort det?? Jag har sett ett citat där han säger att om situationen varit en annan, så KANSKE mannen fällts. Något som borde vara ganska självklart, om man frågar mig.
Citera
2023-02-27, 21:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JurgenPommerenke
Vad är så uppseendeväckande med att det då ev. kunde bli en annan bedömning? Slida och vagina är inte synonymer med snippa. Oavsett om man anser att snippa är ordet för hela kvinnans könsorgan eller bara den yttre delen krävs penetration av vaginan för att döma till våldtäkt. Om det inte är helt klart vad flickan avser så måste det falla tillbaka på åklagaren. Det är hennes uppgift att lägga fram den bevisning som krävs för fällande dom.

En 10 åring hittar inte på att mannens fingrar har varit långt in i snippan.
Citera
2023-02-27, 21:32
Avslutad
Är inte så insatt, men har uttrycket snippa konsekvent används ända sedan händelsen, förhör, tingsrätt och i hovrätten?
Citera
2023-02-27, 21:33
Medlem
Fy fan, detta är det sjukaste jag hört i hela mitt liv. Om en 10-årig flicka vittnar att en man varit inne i hennes snippa kan det inte vara annat än våldtäkt! Hur kan man fria? Obegripligt! Alla jurister jag känner är otroligt förbannade!
Ändras inte domen är detta ännu ett symtom på att ngt är fel i svenska samhället.
Citera
2023-02-27, 21:35
Medlem
Sverige är ett totalt u-land.. Fyfan så ovärdigt detta är!
Citera
2023-02-27, 21:36
Medlem
JurgenPommerenkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olikafarger
En 10 åring hittar inte på att mannens fingrar har varit långt in i snippan.

Jag har aldrig påstått att hon har hittat på. Hur man ska tolka det hon säger är en annan sak. Betyder det penetration? Kanske, kanske inte. Här lyckades inte åklagaren övertyga domstolen att det var glasklart.
Citera
2023-02-27, 21:36
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det är den del av problemet, förutom den hårda lagstiftningen. Men det är lite av en trend i samhället nu, att kvinnor och flickor ses som offer och alltid ska bli trodda på sitt ord. Om en kvinna säger att hon blivit våldtaget ska hennes ord vara avgörande. Vad alla andra typer av brott ska det finnas vittnen, eller teknisk bevisning, eller ett erkännande. Rättssäkerheten är satt ur spel här. Vad händer om flickan i det här fallet om tio år berättar att hon ville sätta dit gubben för att han trängde sig före henne i kön till glasskiosken..? Det är ingen brist på liknande fall i rättshistorien:

"I maj 1993 polisanmäldes Åke Frick, misstänkt för sexuellt ofredande. Året därpå dömdes han av Västerås tingsrätt. Bevisningen som fällde honom: en uppdiktad berättelse av en vilsen nioåring"
https://www.expressen.se/nyheter/ake-blev-oskyldigt-domd-som-pedofil/

"En man i 40-årsåldern som satt häktad misstänkt för att sexuellt ha utnyttjat sin minderåriga dotter har beviljats drygt 40.000 kronor i ersättning. Personen som anmälde honom erkänner nu att allt var påhittat, skriver Enköpingsposten."
https://www.nkmr.org/sv/about-nkmr-se/statutes-se/174-import/1446-pappa-oskyldigt-anklagad-for-sexbrott

Vilket totalt jävla skitsnack. Det är ju tvärtom väldigt svårt att få en våldtäktsman dömd och de flesta som begår det brottet går fria. Men jag förstår att du tycker det är kul med pedofili och våldtäkt och inte vill se en samhällsutveckling där sådant straffas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in