2023-02-27, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andman75
Fy fan, detta är det sjukaste jag hört i hela mitt liv. Om en 10-årig flicka vittnar att en man varit inne i hennes snippa kan det inte vara annat än våldtäkt! Hur kan man fria? Obegripligt! Alla jurister jag känner är otroligt förbannade!
Ändras inte domen är detta ännu ett symtom på att ngt är fel i svenska samhället.

Godmorgon, välkommen till verkligheten. Hur länge har du varit borta?

Bild på tattar "Frälsaren" i armén

Kan någon vänlig själ fixa FUP:n?
Senast redigerad av UndrarEnbart 2023-02-27 kl. 22:10.
Citera
2023-02-27, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olikafarger
En 10 åring hittar inte på att mannens fingrar har varit långt in i snippan.

Fast vet du vad? Många 10-åringar plockar upp på vad förhörsledaren skickar för signaler och vill vara "duktig". Det gör att de berättar vad de tror att förhörsledaren vill höra o.s.v. All forskning visar att man ska vara försiktig med barns vittnesmål men hör i Sverige kör vi bara på

Sen är svenska domstolar smittade av bekräftelsebias.
Citera
2023-02-27, 21:38
Medlem
JurgenPommerenkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andman75
Fy fan, detta är det sjukaste jag hört i hela mitt liv. Om en 10-årig flicka vittnar att en man varit inne i hennes snippa kan det inte vara annat än våldtäkt! Hur kan man fria? Obegripligt! Alla jurister jag känner är otroligt förbannade!
Ändras inte domen är detta ännu ett symtom på att ngt är fel i svenska samhället.

Det är nog ganska få av de juristerna du hänvisar till som håller på med straffrätt.
Citera
2023-02-27, 21:41
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Ge dig nu det är inte hårklyverier utan en tolkning som inte hör hemma i en domstol.
Det hela är väldigt enkelt om man har minsta känsla för när barn vittnar där kravet inte är medicinska termer och latin. Att sitta som du gör är mer än onödigt eftersom rådmannen Arfvidsson redogjort för att ordet slida hade fällt mannen. Ordet alltså ett ORD som barn använder och som dom flesta känner till som symboliserar även de inre delar av könet. SNIPPA!

Men det är fortfarande du som påstår att detta är läget vad gäller bevisningen som domarna tittat på. Åke Thimfors ger en helt annan bild av läget: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2BjjGy/juristdomaren-visste-inte-vad-snippa-betyder-forsvarar-domen

Jag skall inte säga att han har rätt, men det han säger är fullt rimligt och visar då att det inte handlar enbart om ordet snippa utan ett mer allmänt tvivel på om penetration verkligen förekom.
Citera
2023-02-27, 21:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ja, hon sitter ju där i polisförhör och har nog i skaplig mån begripit att hon sitter här för att så bra hon kan, berätta vad som hänt där i förrådet med den här mannen.
Därav angelägen, givetvis.
Förmåga och tydlighet är inget vi som vuxna får betygsätta/värdera i den meningen. Det går inte att säga att hon varit övertydlig som om det vore negativt eller skumt, utan hon förmedlar ju enligt sin egen definition av tydlighet.
Hon är liksom bara 10 år.
(ovanstående riktat ut i tråden, ej nödvändigtvis till dig).

Ska försöka läsa båda domar vid tillfälle.

Jag hävdar dock att hon varit väldigt tydlig. Det finns även vissa omständigheter i efterförloppet som tydligt tyder på att något måste ha hänt .

Dom delarna första domen tar upp har i grunden inget med och göra om det ägt rum utan snarare detaljer kring detta som inte ifrågasätter det som utförts .
Man behöver inte veta vad ordet "snippa" är för att kunna dömma detta ärende . Jag är helt oförstående och börjar faktiskt undra vad fasen detta handlar om .
Utfallet stämmer inte överens med den bakgrund som finns i första instansen.
Senast redigerad av Jens86 2023-02-27 kl. 21:44.
Citera
2023-02-27, 21:43
Medlem
Prokloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Nä det är fan inte bättre att en pedofil som gillar att begå övergrepp och där alla vet att detta är ett faktum går fri på grund av lingvistiska övningar. Tycker man det är man rätt störd, och stick i stäv med allmänt rättsmedvetande.

Vi kan inte döma folk på känslor. Oberoende, sakliga och objektiva domstolar är den yttersta garanten för en rättsstat. Vad förståsigpåare här på FB eller i media tycker är i sig irrelevant i en rättstat eftersom det är domstolarna som dömer.
Citera
2023-02-27, 21:43
Medlem
okok1s avatar
Tydligen var den inne i henne. Ordet snippa är vad hon har lärt sig att det heter!

Citat:
– Det är så dumt att jag inte tror mina öron, säger kriminalkommissarien Inger Ohlsson, som ledde utredningen av fallet.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/inger-ohlsson-utredde-fallet-med-snippan-kan-inte-missforsta
Citera
2023-02-27, 21:46
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UndrarEnbart
Godmorgon, välkommen till verkligheten. Hur länge har du varit borta?

Bild på "Frälsaren" i armén

Kan någon vänlig själ fixa FUP:n?
Tack för den bilden! Ett religiöst äckel med jesuskomplex har alltså förgripit sig på en liten flicka som tvingas utstå förnedringen igen, i förhör, och äcklet frias av en inkompetent hovrätt som verkar komma från 1800-talet.

Tack och lov har denna skandal fått stor uppmärksamhet nu och jag är säker på att HD tar upp fallet.
Citera
2023-02-27, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proklos
Vi kan inte döma folk på känslor. Oberoende, sakliga och objektiva domstolar är den yttersta garanten för en rättsstat. Vad förståsigpåare här på FB eller i media tycker är i sig irrelevant i en rättstat eftersom det är domstolarna som dömer.

Så du klankar ner på oss vanliga bönder som lite efterblivna och hänvisar till "expertisen", "hjärnorna" i din "rättstat" där domstolarna som dömer.

Ja, de har dömt nu.

Och jag är spyfärdig åt din "rättsstat"
Citera
Medlem
Nyfikenpalasts avatar
Verkar som Gärningsperson (dömd i Tingsrätten, friad i Hovrätten) Jörgen Sörensen, Halmstad får räkna med att Högsta domstolen tar upp ärendet.
Citera
Medlem
Va fan spelar det för roll om vad för ord hon använde!!!! Jag är så arg!
Hon kunde lika gärna sagt fiffi, därnere, här (o pekat) VA FAN SPELAR DET FÖR ROLL och sen borde fan penetrera också vara våldtäkt. Allt som har m gubbjävlar som rör barn borde vara våldtäkt och få livstid (till o m vår livstid är ett skämt) jag spyr på systemet!
Citera
2023-02-27, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Tack för den bilden! Ett religiöst äckel med jesuskomplex har alltså förgripit sig på en liten flicka som tvingas utstå förnedringen igen, i förhör, och äcklet frias av en inkompetent hovrätt som verkar komma från 1800-talet.

Tack och lov har denna skandal fått stor uppmärksamhet nu och jag är säker på att HD tar upp fallet.

Tack! Men HD kommer inte att göra det, tyvärr. Den instansen är bara en ynkligt teater.

Men vad VI skulle kunna göra är att SAMLA IHOP OSS och anmäla ärendet till EU-domstolen.

En gemensam aktion av kunniga medborgare.
Skapa en hemsida med Sharepoint eller dylikt där många kan medverka.

Inte bara gnälla här och på alla andra fjollmedier ett tag och så är allt glömt.

...
Senast redigerad av UndrarEnbart 2023-02-27 kl. 21:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in