2023-02-27, 19:28
Avslutad
Har muslimerna infiltrerat rättsväsendet också?
Citera
2023-02-27, 19:30
Medlem
Ska det vara så att en sexualförbrytare till pedofil ska fortsätta få härja fritt, hara för att dom är helidioter på Hovrätten????
Citera
2023-02-27, 19:31
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det har ju aldrig funnits skäl av utredande att klarlägga vad snippa är för något, eftersom det ju är något som är vedertaget, i synnerhet om en 10-åring uttalar det.

Att domarna senare kör fast i betydelsen av snippa är ju inget som på förhand kunnat förutspås av vare sig åklagare eller förhörsledare, varpå jag menar att det är här rätten borde kommit fram till att kompletterande utredning erfordras.
Ansvaret att ha reda på vad flickan menar ligger i detta fallet på domstolen, eftersom begreppet utav precis alla andra parter och inblandade (samt även samhället) uppfattas glasklart och aldrig varit föremål för frågetecken.

Det här är ju lite som att åklagaren ska behöva visa upp ett färglagt papper med blå färg, för att för rätten beskriva en en vittnesinlaga som i text gör gällande att gärningsmans jacka varit blå.

Så du menar att snippan alltid i allas språkbruk innefattar även slidan och att detta är glasklart? Min uppfattning är att det liksom vid uttryck som fittan, musen osv beror på sammanhanget.

Hur som helst borde väl både åklagare och polis veta att det krävs bevisad penetration för att det skall klassas som våldtäkt och kunna få ut en beskrivning som både kan innehålla flickans egna uttryck och deras eget klargörande av fakta på ett icke-påhittat och icke-infantilt vuxenspråk?
Citera
2023-02-27, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Då är det rätt att fria.
Om domstolen är osäker.

Fast de har gjort fel. De har inte förstått hur en 10-åring pratar. Det är inte en 3-åring vi har att göra med...

Den 30-åriga kvinnliga domaren ville fälla. 4 gubbar med en medelålder på 66 år ville fria. Pudelns kärna.
Citera
2023-02-27, 19:33
Medlem
Jag kan inte undgå att tänka att folk som försvarar friandet i detta fall gör det av en anledning
Citera
2023-02-27, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Hovrätten gör samma bedömning i bevisfråga som tingsrätten. Det enda som skiljer sig är att hovrätten hakar upp sig på ett begrepp. I övrigt är bevisvärderingen densamma. Därav är det en ytterst märklig dom. Hade hovrätten gjort en annan bedömning av vad som var visat hade det varit en annan sak, men så är inte fallet.

Ja, de har gjort helt fel. Det borde tas om i HR egentligen.
Citera
Medlem
JurgenPommerenkes avatar
Citat:
Hovrätten gör samma bedömning i bevisfråga som tingsrätten. Det enda som skiljer sig är att hovrätten hakar upp sig på ett begrepp. I övrigt är bevisvärderingen densamma. Därav är det en ytterst märklig dom. Hade hovrätten gjort en annan bedömning av vad som var visat hade det varit en annan sak, men så är inte fallet.

Fast skillnaden är att hovrätten inte anser att det är visat att flickans vagina penetrerats. Det är ju helt avgörande.
Citera
Medlem
Kan någon förklara för mig hur/varför hela den här diskussionen av ordet snippa började?

SVT hade nyss ett helt inslag om det och jag missade början. När jag sedan läste till mig att det gällde ett domstolsbeslut och sedan läser artikeln om det på Aftonbladet är det klart och tydligt att gubben i fråga friades p.g.a att flickan gav olika versioner av sin berättelse och det var inte grund för ett fällande dom. Nå, vad har "snippan" med det hela att göra?
Citera
Medlem
Synd för familjen som inte lyckades med sin ord-mot-ord historia för att få enkla 140 000 kronor.

Dessa ord-mot-ord domar måste upphöra, så enkelt att få ett barn att hitta på en historia, hon är ju inte sju liksom.
Citera
2023-02-27, 19:35
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Man borde ha en vidare straffskala när det gäller sexualbrott. Hade domstolen kunnat döma till sexuellt ofredande eller något lindrigare begrepp så hade det lättare att döma.
Citera
2023-02-27, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trongen
Jag kan inte undgå att tänka att folk som försvarar friandet i detta fall gör det av en anledning

Joo. På samma sätt som du framför detta av en anledning. Gissar att du "vill" att alla ska hängas också? =)
Citera
2023-02-27, 19:39
Medlem
Vad folk inte verkar fatta är rättssystemets principer. För att bli dömd för ett sådant grovt brott måste bevisningen vara bortom allt rimligt tvivel. Idioten har troligtvis gjort gärningen och förtjänar allt helvete, men uppenbarligen var det något som gjorde att bevisningen inte var bortom allt rimligt tvivel. Det som retar mig mest är alla j-a godhetsknarkare med sina hashtaggar som inte fattar en av lagens mest grundläggande principer. Något som importerats till landet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in