Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2023-02-24, 13:50
Ingen som påstått att vägen måste vara tom för att få köra in, men ingen som redan är där ska tvingas bromsa för att inte köra in i dig. Inkörare får läsa av avstånd/hastighet först som på vilken annan väg som helst.
2023-02-24, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Ingen som påstått att vägen måste vara tom för att få köra in, men ingen som redan är där ska tvingas bromsa för att inte köra in i dig. Inkörare får läsa av avstånd/hastighet först som på vilken annan väg som helst.

Varför citerar du inte som folk längre….?

Sen är det så att i vanlig vardagstrafik i samhällen så får vi alla räkna med att få behöva ändra väl hastighet och t o m bromsa för andra, fast vi ska lämnas företräde, därför att annars skulle inte vardagstrafiken fungera… Så även om det finns väjningsplikt så är det inget som gör att de som skall lämnas företräde därför ska ha rätt att förvänta sig fri lejd och gräddfil och aldrig behöva ändra hastighet och bromsa för andra. Trafiken är och blir aldrig det perfekta rosa paradis som Trafikförordningen kan ge sken av, därför att alla regler kan inte alltid följas till punkt och pricka i alla situationer, vilket inte är detsamma som att folk därför medvetet skiter i reglerna. Vi kan kalla det ”race incidents” alla vill och försöker göra rätt, men omständigheterna gör att det inte alltid går. Och så länge det inte allvarligt hotar säkerheten så kommer heller inte polisen att ingripa.
Och då trafiken även är beroende på att alla är villiga att samarbeta, visa hänsyn och hjälpa varandra, för att öka flyt och säkerhet, så får vi stundom acceptera viss flexibilitet och smidighet i interaktion med andra trafikanter.
T ex så släpper jag gärna in ett tungt fordon i CP genom att lätta på gasen och kanske bromsa om jag kommer i CP, om vi får bra ögonkontakt och förstår varandra i den situationen.
2023-02-24, 14:31
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Varför citerar du inte som folk längre….?
För att qaaq har insett att hen målat in sig i ett hörn och kämpar nu febrilt med att rädda ansiktet. Att inte citera gör att man kan hävda att man svarat, men minskar risken för jobbiga motfrågor.
2023-02-24, 15:12
Citat:
T ex så släpper jag gärna in ett tungt fordon i CP genom att lätta på gasen och kanske bromsa om jag kommer i CP, om vi får bra ögonkontakt och förstår varandra i den situationen.
ja, fast du är ju partisk eftersom du själv sitter bakom ratten på en långtradare. Alla dina tankar om cpl har ju den utgångspunkten.

Om jag ser en långtradare som stått länge för att komma ut på en landsväg ex så kan jag också va schysst och blinka till med helljuset! och lätta på gasen så han hinner ut, men aldrig i en rondell att jag gör så, för där finns inte de marginalerna.
2023-02-24, 15:17
Medlem
Citat:
ja, fast du är ju partisk eftersom du själv sitter bakom ratten på en långtradare. Alla dina tankar om cpl har ju den utgångspunkten.

Om jag ser en långtradare som stått länge för att komma ut på en landsväg ex så kan jag också va schysst och blinka till med helljuset! och lätta på gasen så han hinner ut, men aldrig i en rondell att jag gör så, för där finns inte de marginalerna.

Jag pratar trafik och trafikregler helt utan att vara låst vid tung trafik, utan det handlar för mig om all trafik och fordon i denna. Att jag däremot har mer insikt i hur det är att baxa runt tunga fordon än vad de som aldrig kört sådan, är sant.

Om du blinkar med helljuset som tecken till andra att de kan köra ut, så gör du faktiskt fel, vilket du borde lärt dig i körskolan….

T ex ska vi inte vinka ut folk på övergångsställen eller andra ställen när vi tänker vara snälla och stanna, så de kan gå över. Jag hoppas verkligen att du kan förstå varför….?

Att du generaliserar så och påstår att det inte kan finnas sådana marginaler i CP, säger en del om hur begränsad du är i ditt tänk…
2023-02-24, 15:23
Citat:
Om du blinkar med helljuset som tecken till andra att de kan köra ut, så gör du faktiskt fel, vilket du borde lärt dig i körskolan….
japp, men ibland är man på bra humör och inte har så bråttom så då skiter jag i det. Körskola? varför snackar du alltid om dessa? på min tid gick inte många i körskola, vi körde privat. det var enklare och billigare så och behövdes inga tillstånd och skit.

Körskolorna idag verka inte alls bra, eftersom de enligt nittiotalisterna lär ut hitte-på-regler som inte är förankrat hos transportstyrelsen eller trafikverket. Inte alls bra då de splittra upp bilförarna. Vb i rondell tex. Bara ren och skär idioti.
2023-02-24, 15:25
Citat:

När jag gav exempel på hur man kan signalera och hur det uppfattas så bad du mig citera något från Transportstyrelsen som ger stöd åt min tolkning. Det var detta inlägg:

Citat:
Länka gärna Transportstyrelsens folder om kommunikation i trafiken pch där dina exempel finns.

Så har du någon länk där Transportstyrelsen stödjer att en blink med helljuset betyder det du vill signalera?
2023-02-24, 15:56
Medlem
Citat:
japp, men ibland är man på bra humör och inte har så bråttom så då skiter jag i det. Körskola? varför snackar du alltid om dessa? på min tid gick inte många i körskola, vi körde privat. det var enklare och billigare så och behövdes inga tillstånd och skit.

Körskolorna idag verka inte alls bra, eftersom de enligt nittiotalisterna lär ut hitte-på-regler som inte är förankrat hos transportstyrelsen eller trafikverket. Inte alls bra då de splittra upp bilförarna. Vb i rondell tex. Bara ren och skär idioti.

Körskolorna är bra, och extremt viktiga då de lär ut vad lagar och regler säger, hur dessa ska tolkas, och hur man omsätter det i bästa praxis.

Om du sen tittar på statisk för olyckor för de som gått i körskola eller inte, så ser du att körskolorna är mycket viktiga för delaktighet i trafiksäkerhetsarbetet.
2023-02-24, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
När jag gav exempel på hur man kan signalera och hur det uppfattas så bad du mig citera något från Transportstyrelsen som ger stöd åt min tolkning. Det var detta inlägg:

Så har du någon länk där Transportstyrelsen stödjer att en blink med helljuset betyder det du vill signalera?

Ja där gör han ju i princip själv samma sak som han idiotförklarar andra för när det gäller VB i CP.
Fast skillnaden är att det i körskolorna uttryckligen sägs att vi inte ska vinka fram andra i trafiken, men aktivt lär ut VB i CP, så det är faktiskt bara han som gör fel…..
2023-02-24, 16:11
första avfart, högerblink redan när man kör in.

andra avfart, högerblink när man kör ut.

tredje avfart eller fler, vänsterblink tills man kör ut då högerblink.

så gjorde jag förr, nu kör jag bara
2023-02-24, 16:26
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
OMG missat denna tråd

Jag har ett passionerat och extremt härligt överdrivet hat mot de idioter som blinkar vänster!

BLINKA BARA UR RONDELLEN (HÖGER), ALDRIG IN (VÄNSTER)!
Hur gör du i en så liten rondell att man aldrig hinner se högerblinken innan det är för sent.
Rondeller kan vara så små så du kan betrakta den som en korsnihng och det passar utmärkt att meddela din färdriktning redan innan rondellen.

I de små rondeller jag ofta passerar så hinner knappt blinkern tändas om det är av glödlampsmodell.
2023-02-24, 16:28
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaska
Man blinkar när man ska ut ur rondellen. Blinkar inte personen vet man att hen ska fortsätta i rondellen. Så enkelt är det.
Men det stämmer ju inte, bra många kör ut utan HB.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in