Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2019-08-10, 19:48
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deman
precis och just ordet "kan" är rätt väsentligt, vilket herrn ovan helt bortser ifrån. han tolkar istället det som att han "har rättigheter" att köra som han vill troligen för att han tycker att han kör sån stor och viktig lastbil som är oumbärlig för samhället.

Du förstår förmodligen vad han menar men vill få det till att han påstår att det skulle vara tillåtet att köra på trottoarer och mosa cyklister när man porrsurfar bakom ratten, bara för att man kör en långtradare som behöver mycket plats.

Jag får dagligen ge plats för bussar och tradare i rondeller när dom skär över i ”min” fil och det är helt ok. Dom behöver mer plats och är man med på banan och planerar framåt är det inget problem.
2019-08-10, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Nej men SKA inte följa dessa.
Däremot BÖR man följa dessa.

Skyltar/vägmarkeringar utanför c-platsen visar hur man bör köra i c-platsen.

Men inne i c-platsen gäller c-platsens trafikregler (dvs när man passerat trafikskylten som är blå, rund med vita pilar i cirkel).

Och finns det sen skyltar/vägmarkeringar INNE i c-platsen, DÅ ska dessa följas.

Som sagt, sluta såsa med egna idéer...

Jag såsar inte med egna idéer, jag beskrev hur lagarna om detta är skrivna, och följer dessa.
2019-08-10, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deman
Alltså du är ju dum i huvudet på riktigt om du tolkar detta som att du helt godtyckligt, när du känner för det, får köra upp på refuger och gångvägar och sen skylla på "långt fordon och vi FÅR enligt lag göra så, så det så!". Fattar du inte vilken risk du utsätter andra för med det tänket? Fan värre än att köra 110 på 30-väg. De e iaf PÅ vägen och inte brevid. Din inkompentens som förare är rätt tydlig här och ditt ev körkort borde dras in.

Helt irrelevant om lastbilen inte KAN hålla sig i körbanan eller komma under viadukten. De borde bötfällas hursom om de tar genvägar och utsätter andra för större risk. Rätt beteende är att ringa larmcentralen.

Jag noterar att du nu inte ens nämner heldraget, fast du först så tvärsäkert påstod att mitt inlägg där jag förklarade att det var tillåtet (under vissa rådande förhållanden) att bryta dessa och spärrområden.

Det är sen snarare du som är korkad som fått för dig att jag eller lagen skulle säga att man får bryta heldraget etc helt godtyckligt, när det i den lagtext jag citerade står klart och tydligt att det handlar om vissa undantag, och under extra försiktighet. Det handlar alltså inte om att jag får göra som jag har lust med heldraget etc, om inte situationen kan jämställas med vad dessa undantag anger som godtagbara.
2019-08-11, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jag såsar inte med egna idéer, jag beskrev hur lagarna om detta är skrivna, och följer dessa.

Nej, du beskrev inte hur lagen är skriven.

Skyltar/vägmarkeringar UTANFÖR c-platsen är rekommendationer som man BÖR följa.
2019-08-11, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Nej, du beskrev inte hur lagen är skriven.

Skyltar/vägmarkeringar UTANFÖR c-platsen är rekommendationer som man BÖR följa.

Jag formulerade mig tyvärr lite illa, men menade i första hand heldragen linje etc i rondellen, vilket faktiskt fanns med i min text men kunde ha skrivits tydligare.
2019-08-17, 18:51
Medlem
Fingerblasters avatar
Så det är fel, eller äckligt enligt TS, att vara tydlig i trafiken för att underlätta för andra? Jaha, då vet jag.
2019-08-17, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fingerblaster
Så det är fel, eller äckligt enligt TS, att vara tydlig i trafiken för att underlätta för andra? Jaha, då vet jag.
Ts' ordval är under all kritik, ej heller handlar det om att det skulle vara fel att vara tydlig, inte ens att det är fel att förfara som ts beskriver det, däremot onödigt eftersom det inte ger något klart besked om vad den blinkande har för avsikt.

Ingen blinkning = bilen kommer att fortsätta runt i cpl.
Höger blinkning = bilen avser att lämna cpl vid nästa avfart.
Vänster blinkning = bilen ämnar byta från höger till vänster fil i cpl.
2019-08-18, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Ts' ordval är under all kritik, ej heller handlar det om att det skulle vara fel att vara tydlig, inte ens att det är fel att förfara som ts beskriver det, däremot onödigt eftersom det inte ger något klart besked om vad den blinkande har för avsikt.

Nu är det ju så att flera skribenter i denna tråd har beskrivit att dom har hjälp av att andra bilister visar sin avsikt. Det underlättar deras planering. Detta är ett faktum som varken du eller några av dina åsiktsfränder kan ändra på.

Att det finns personer i trafiken som inte har förmågan att tolka signaler från andra trafikanter i olika situationer innebär INTE att detta är ett felaktigt beteende.
Det bästa, för alla, vore om dessa personer anstränger sig lite och lär sig tolka OCH använda denna information som andra trafikanter ger.

Visa hänsyn, tala om för dina medtrafikanter vad du avser att göra!
2019-08-18, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Nu är det ju så att flera skribenter i denna tråd har beskrivit att dom har hjälp av att andra bilister visar sin avsikt. Det underlättar deras planering. Detta är ett faktum som varken du eller några av dina åsiktsfränder kan ändra på.

Att det finns personer i trafiken som inte har förmågan att tolka signaler från andra trafikanter i olika situationer innebär INTE att detta är ett felaktigt beteende.
Det bästa, för alla, vore om dessa personer anstränger sig lite och lär sig tolka OCH använda denna information som andra trafikanter ger.

Visa hänsyn, tala om för dina medtrafikanter vad du avser att göra!
Visst, se min förklaring ovan, där framgår direkt vad som avses. Andra betydelser blir gissningar, dessa är knappast att lita på.
2019-08-18, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad

Det är just dina tolkningar som blir knasiga. Man har inte tid att vänta på att bilen skall komma till avfarten för att se om bilen skall fortsätta eller svänga av. Man vill gärna se detta när bilen kör in i cpl.
2019-08-18, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Det är just dina tolkningar som blir knasiga. Man har inte tid att vänta på att bilen skall komma till avfarten för att se om bilen skall fortsätta eller svänga av. Man vill gärna se detta när bilen kör in i cpl.
Varvid min uppställning gäller. I nuläget är det tyvärr svårt att lita på vad som avses med eller utan blinkningar, vänsterblinkare kan mycket väl fortsätta till nästa avfart, detta under fortsatt blinkande åt vänster trots att avfarterna städse är åt höger.
Det lär ju var en anledning till att det krävs blinkning åt höger, men inget annat i en cpl, undantaget vid byte av fil till den inre. Förr gällde att "rakt fram" inte skulle blinkas, så tillämpas felaktigt av många fortfarande, ser du inte var bilen körde in så framgår ej heller vad denne har som sitt "rakt fram", så att konsekvent tillämpa högerblink när cpl skall lämnas är ju ett steg i rätt riktning.
Fanns inga rondeller eller cirkulationsplatser alls här i Umeå när jag tog körkort, men nu är det visst 71!
2019-08-18, 16:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Inte tid?....märkligt argument. Gäller det när du kör på landsväg också och du har väjningsplikt? Känner du att du inte har tid att vänta på bilarna? Ett tips är att stanna, ta några djupa andetag och räkna till 10 i såna fall. I trafiken ska man inte stressa för då sker olyckor. Ser du ingen bil som blinkar höger så ska du anta att den ska forsätta. Svårare än så är det inte. Så är trafikreglerna tänka ska fungera. Man blinkar för sidoförflyttning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in