Citat:
Ursprungligen postat av
Nordiad
VB i höger fil tolkas nog av de flesta som att planen är att byta fil till den vänstra.
Tolkning av signalgivning bör ju göras utifrån varje aktuellt tillfälles förutsättningar, eller hur…?
Och om vi tar ett enkelt exempel, att det är en tvåfilig, eller bred CP, där det finns plats för två i bredd både på infarter, igenom och på utfarterna. Om en bil i ytterfil då blinkar VB så får ju detta då tolkas utifrån flera punkter, vilket påverkar resultatet av aktuell tolkning.
När började aktuell bil med denna signalgivning? Redan på väg in mot eller in i CP…?
Började den VB någonstans i CP?
Hur har den uppfört sig, ”kroppsspråket” vad gäller placering hastighet etc etc etc, vilket tillsammans med andra saker kan ge en hint om vilken tolkning som är den mest sannolika, som t ex vad det är för bil/modell/skick (för vissa bilar tilltalar/är vanligare för vissa åldrar och typer av människor som kan vara vanligare att de uppför sig på olika sätt i trafiken), har man kunnat se hur aktuell bil kört tidigare, typ uppfört sig konsekvent bestämt och verkat veta vart den ska, eller uppfört sig inkonsekvent osäkert och veligt…?
Allt detta kan ge mig info som kan påverka min tolkning av aktuellt fordon i aktuell situation, plus det att även CP i sig kan ge användbar info för tolkning av trafiken eller enskilda bilar i och runt CP. Som t ex vad de olika utfarterna kommer ifrån eller leder till (handlar det om att en utfart leder till ett industriområde och tiden är på sen eftermiddag eller kväll, så är det mer osannolikt att en personbil ska åt det hållet, men mer sannolikt att lastbilar eller firmabilar ska ditåt, i synnerhet under vissa tider på dygnet)
Som du ser så finns det alltså nästan obegränsat med info att ta till sig och ev vara användbar för bedömning vad andra trafikanter har för sig och tänker göra i CP, och hur eller om detta kan påverka min egen färd beroende på min egen position hastighet fordon och vart jag själv ska köra.
Hur viktig en specifik signal eller information är för mig får man såklart värdera och sålla bort sådant som inte är för stunden inte påverkar mig eller kan komma att påverka mig, vilket då kan avfärdas och då i sig ändå kan vara värdefullt, att kunna avfärda en eller flera fordon som icke för mig påverkande.
Då får man annan info kvar om andra fordon, som påverkar eller kan påverka mig egen färd och hur jag kan eller måste anpassa mig för en säker färd vidare.
Så, om nu en bil VB i ytterfilen så ja, det kan beroende på ev övrig info enligt ovan, betyda att den ska byta fil åt vänster, och ligger jag då rakt bakom, eller i vänster fil, så är väl det helt ok att få den VB-signalen.
Låt säga nu att bilen inte ska byta fil åt vänster, och jag själv ligger snett bakom innanför, med min höger front i höjd med den andres vänstra bakdel, och det är ganska tät trafik högt flöde (kanske många som är på väg hemåt vid 16-tiden…) och för att svälja detta flöde så utnyttjar trafiken all plats i CP, alltså kör i båda filer både in och ut genom CP (extremt vanligt i CP i större städer) så är det ju extremt lätt att incidenter och kollision sker om en bil i yttern skulle fortsätta runt samtidigt som någon i innern hade tänkt sig att åka ut på kommande utfart, direkt från innern ut på vänsterfil på utfarten. Detta för att då är det liv o rörelse i CP, små avstånd och extremt korta reaktionstider.
Den på innern hinner kanske inte uppfatta att den andre inte ska ut på kommande som förväntat, och i den situationen skulle en VB uppmärksamma andra att nåt är på G, och oavsett om aktuell bil sen verkligen byter till innerfil eller bara fortsätter runt i yttern, så blir andra varslade och ska anpassa sig för att den andre ska kunna byta fil (att byta från ytter till innerfil väl inne i CP är dessutom en väldigt ovanlig manöver i sig… men det händer ibland ja) och de som annars skulle kunnat riskera att kollidera med den bilen för de själva skulle från innern och direkt ut på utfarts vänsterfil, blir ju också varslade och kan hinna avbryta sin egen tänkta plan om utfart.
Så vad finns det egentligen för negativt med VB i sådana scenarier…? Inga vad jag kan se, utan oavsett vad bilen i yttern tänker göra så ger en VB i sådana situationer en tydligare signal som kan hjälpa andra, än om den inte blinkat alls och sen fortsatt vidare runt i yttern, eller fått för sig att byta fil trots avsaknad av signalgivning för sådan manöver.
All denna insamling och värdering/tolkning av tillgänglig info sker för mig helt automatiskt utan att jag ens tänker på det, instinktivt, och det hjälper mig generellt sett massor överallt i trafiken, inte bara i CP. Och jag anser det är något som en god förare ska kunna göra och använda. Att inte vara kapabel att uppfatta all denna info och göra nåt vettigt med den, eller inte orka bry sig i det, kan vara kännetecken på att man inte är så bra förare…
Citat:
Ursprungligen postat av
Xade
Att blinka in, dvs vänster, är rent av farligt, för det är förvirrande.
På vilket sätt då….? Kom nu inte med det extremt korkade och infantila påståendet att du skulle ha som första och sannolikaste tolkning att aktuell bil avser att svänga direkt vänster och köra mot körriktningen i cirkulationsplatsen…. Eller att du skulle tro att den ska svänga upp på gräset (rondellen) i mitten….?
Skulle det vara de för dig första och sannolikaste alternativen du får i tankarna och blir förvirrad så har du nog inte i trafiken att göra. Därför att de finns massor med andra tillfällen på andra ställen i trafiken där VB eller HB då skulle göra dig väldigt förvirrad, därför att du även då skulle ha lika korkade tolkningsmöjligheter….