Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2023-08-04, 20:54
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Finns ingen orsak då allt är större, tydligare och trafikanterna i övriga in/utfarter inte har någon nytta av veta mina avsikter.

Jaha och hur vet du det?

Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Så högerblink är på gränsen till onödigt medan vänsterblinkning gör större nytta. Allt beroende på situationen förstås.

En av dina manövrar i detta exempel ger böter, gissa vilket?
2023-08-04, 21:36
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Jaha och hur vet du det?
Jag antar att du är av åsikten att de som väntar på att köra in i en rondell har nytta av att de som är i rondellen högerblinkar?
2023-08-04, 21:39
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Jag antar att du är av åsikten att de som väntar på att köra in i en rondell har nytta av att de som är i rondellen högerblinkar?

Japp, motsatt till Herr TELAVIV.
2023-08-04, 21:43
Citat:
Japp, motsatt till Herr TELAVIV.
Dåså. För att parafrasera detta

Citat:
Tror nog ni vänsterblinkare får snacka ihop er lite.

så får nog ni vänstervägrare snacka ihop er lite, eftersom qaaq inte håller med dig

Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
vad då "trots att de har väjningsplikt"? vad har de med saken att göra? hb är du skyldig att göra eftersom de bakom och oskyddade trafikanter behöver veta dina avsikter där. de väntande är inte inblandade i din körning och du lägger onödig uppmärksamhet på dem.
2023-08-04, 21:56
Citat:
Jepp, men vad är poängen i den situationen? Vem har nytta av att du blinkar?
fråga myndigheterna

Det har du inte. Förra gången så länkade du till ett tidigare svar där du hade svarat på hur du gör när du kör över en linje. Eller ja, det var så jag tolkade det och du vägrade svara på vad det fetade betyder

Det var inte förra gången

Betyder det att ena hjulparet inte är kvar i filen?
läs om, läs rätt
2023-08-04, 22:00
Citat:
fråga myndigheterna
Du har alltså inget svar på frågan. Då vet jag.

Citat:
läs om, läs rätt
Du skulle kunna göra det så mycket lättare om du helt enkelt bara svarade.

Högerblinkar du när du stannar vid vägkanten även om hela bilen är kvar i körfältet? Ja eller nej.
2023-08-04, 22:04
Medlem
BlueMarlin123s avatar
Fel fel fel som Brasse sa en gång,blinka inte överhuvudtaget, blir bara så fel, folk som blinkar är korkade och det går åt helvete ,låt säga någon kommer in i en rondell och blinkar höger ,du står och väntar till höger och ska in i rondellen ,naturligtivis kör du men dåren blinkar för Hen ska in till höger i nästa avfart
Kan vi låsa tråden nu?
2023-08-04, 22:07
Citat:
Du har alltså inget svar på frågan. Då vet jag.

Du skulle kunna göra det så mycket lättare om du helt enkelt bara svarade.

Högerblinkar du när du stannar vid vägkanten även om hela bilen är kvar i körfältet? Ja eller nej.
jag underlättar inte nåt för dig. leta om du vill veta. ditt intresse, inte mitt.
1/8 är dock en ledtråd
2023-08-04, 22:11
Citat:
Ursprungligen postat av BlueMarlin123
Fel fel fel som Brasse sa en gång,blinka inte överhuvudtaget, blir bara så fel, folk som blinkar är korkade och det går åt helvete ,låt säga någon kommer in i en rondell och blinkar höger ,du står och väntar till höger och ska in i rondellen ,naturligtivis kör du men dåren blinkar för Hen ska in till höger i nästa avfart
Kan vi låsa tråden nu?
är du full?
2023-08-04, 22:12
Citat:
jag underlättar inte nåt för dig. leta om du vill veta. ditt intresse, inte mitt.
Jo, det brukar ju sluta på det här sättet när du inte har svar. Antingen tystnad eller någon skev undanflykt.

Om du tror att mina frågor till dig är i förhoppning om att lära mig något så tror du fel. Det här är en debatt. Och du skulle vinna den mycket lättare om du hade svar på de frågor som ställs.
2023-08-04, 22:13
Medlem
BlueMarlin123s avatar
Citat:
är du full?
Nej men du är tydligen !
2023-08-10, 15:26
Jag mailade Transportstyrelsen

Min fråga:

Citat:
Det jag undrar över är om det kan bedömas som något negativt att blinka vänster när jag ska ta tredje avfarten i en typisk cirkulationsplats med fyra avfarter om jag inte byter körfält inuti cirkulationsplatsen. Är det något jag bör undvika på uppkörningen? Körskolor säger ju att det är bra att vänsterblinka på det sättet för att vara extra tydlig även om det inte krävs av lagen. Så betraktas det som en brist som vägs in i bedömningen att blinka vänster i en cirkulationsplats på det sätt jag nämnde?

Svar från TS:

Citat:
Under de cirka 25-30 minuter du kommer att köra (för B-behörighet) så tittar inspektören på att du klarar av dels manövrera bilen rutinmässigt samt att köra med en bra planering, uppmärksamhet och anpassning av hastigheten utifrån trafiksituationen.

Att då tydligt visa sin avsikt i olika sammanhang (genom att exempelvis använda blinkers vid vänstersväng i en cirkulationsplats) om det görs på rätt sätt och med en bra planering är ju en av de saker som bedöms positivt under ett körprov. Kan sålunda ej betraktas som en brist i bedömningen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in