2023-02-17, 22:18
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Inte direkt. Jag säger bara om mötande blinkar vänster så ger det mig information som jag kan anpassa min körning efter. Om de inte blinkar vänster, men svänger ändå så får jag visserligen samma information, men senare.

Det är bara det att många har egna hemsnickrade idéer hur man ska blinka, man blinkar inte för man kör igenom rondellen, man blinkar aldrig höger för man svängde ju vänster, en del blinkar höger direkt fast man kör ett helt varv.

Det är ju det som är det fiffiga med trafikregler, om alla hade följt de som finns hade det flutit mycket lättare där ute.
Citera
2023-02-17, 22:21
Avslutad
Citat:
Hoppade den eftersom det är en halmgubbe att det skulle handla om osäkerhet, plus att du redan från början ställde in dig på att vissa svar inte var godkända.

Men visst kan jag väl svara. Det beror på situationen helt enkelt. Ser jag att jag kan uppnå något genom att blinka så gör jag det, även om jag har svårt att komma på någon situation där jag skulle vilja blinka vänster mitt på en vanlig enkelriktad gata. Men jo, jag anser att det definitivt har betydelse att små rondeller i praktiken fungerar som korsningar med andra regler för väjningsplikt. Sannolikheten är relativt stor att jag kommer att behöva interagera med de som kommer från mötande håll.

Och så har jag upprepade gånger nämnt exemplet där det är en stor väg med en liten rondell där 99% av trafiken går längs den stora vägen. Har sett en del sådana där i stort sett ingen blinkar när de ska ut, men många blinkar när de ska vänster. Vilket är rätt vettigt eftersom de bara är de som bryter flödet.

Det är samma regler i en liten som en stor rondell. Det är samma skyltar som sitter där och talar om vad som gäller och hur du ska bete dig. Du måste slå undan dina känslor. Bara för att en känsla säger att ett beteende är rätt eller fel, så är det inte det. Det är trafikreglerna som säger vad som gäller.

Visst, smårondeller är ofta värdelösa då det knappt finns nåt att cirkulera runt, men min åsikt förändrar inte hur jag ska bete mig. Jag försöker agera korrekt i alla situationer eftersom jag varken vill krocka, kanske dömas skyldig och skada nån eller bara få böter.
Citera
2023-02-17, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Du får väl då upplysa ett stort antal trafikskolor i landet som aktivt lär ut VB i CP, att de är korkade och lär ut fel, fast det är lagligt och de har utbildning och kompetens för det de bedriver. Men du vet alltså bättre….?
Ja, med ett ingengörsyrke så kan jag nog säga det. Speciellt med tanke på att de flesta trafikskolor kan jämföras med ditt närmsta kebabhak.
Citat:
Jag kan dessutom upplysa dig att man t o m kan ha nytta av att folk bakom en använder VB när man är påväg in mot eller in i en CP. Men att du ska förstå en så enkel sak är inget jag räknar med…
Jag väntar fortfarande på upplysningen varför du tycker så.
Citat:
Du kan även fundera på varför trafikutbildning i en rad olika länder även de lär ut att man ska VB i CP, men det är väl bara en slump och de också är korkade….?
Är det därför de flesta kör som idioter?
Citat:
Generellt sett är det inte dåligt att vara övertydlig i trafiken, utan bra. Och även om du inte har behov/nytta av att nån VB i CP så kan andra trafikanter i eller runt CP ha nytta av den VB du inte förstår….
Om du orkar så kan du läsa alla mina inlägg. Det hade nog sparat dig lite tid. Så kanske du också förstår vad jag vill ha sagt med.
Citera
2023-02-17, 22:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Det är bara det många har egna hemsnickrade idéer hur man ska blinka, man blinkar inte för man kör igenom rondellen, man blinkar aldrig höger för man svängde ju vänster, en del blinkar höger direkt fast man kör ett helt varv.

Det är ju det som är det fiffiga med trafikregler, om alla hade följt de som finns hade det flutit mycket lättare där ute.
Tja, jag kan väl hålla med till viss del. Alla ska blinka ut, för det är det reglerna säger. Men det är tillåtet att blinka vänster. Finns även andra situationer där det är bra när folk blinkar vänster även om de inte måste. Långtradarchaufförer varnar ofta bakomvarande för farliga omkörningar på det sättet. Problemet du nämner är inte att de blinkar vänster, utan att de struntar i att blinka höger.

Men oavsett så kan jag ha nytta av att mötande blinkar vänster

Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Det är samma regler i en liten som en stor rondell. Det är samma skyltar som sitter där och talar om vad som gäller och hur du ska bete dig. Du måste slå undan dina känslor. Bara för att en känsla säger att ett beteende är rätt eller fel, så är det inte det. Det är trafikreglerna som säger vad som gäller.

Visst, smårondeller är ofta värdelösa då det knappt finns nåt att cirkulera runt, men min åsikt förändrar inte hur jag ska bete mig. Jag försöker agera korrekt i alla situationer eftersom jag varken vill krocka, kanske dömas skyldig och skada nån eller bara få böter.
Jag följer trafikreglerna. Jag blinkar ut när jag ska ut ur en rondell. Det är vad lagen kräver av mig. Att blinka vänster i en rondell är inte olagligt alls. Se för övrigt exemplet ovan där vänsterblink används för att varna för att en omkörning kan vara farlig.
Senast redigerad av SvenHelsing 2023-02-17 kl. 22:57.
Citera
2023-02-17, 22:30
Avslutad
Citat:
Och jag skulle faktiskt också vilja veta hur du utnyttjar att folk blinkar höger när de ska ut. Hur nyttjar du det?
Jag har samma nytta av det i en rondell som jag har på vilken annan väg som helst då jag ligger bakom nån. Jag kan köra in i honom. Promenerar jag är det minst lika viktigt då jag är helt oskyddad om han bara svänger utan att blinka och jag går över vägen just då. Plus att jag ser en ignorant fan som inte följer lagen och sätter folk i fara. Blinka vid filbyte är det lag på.
Citera
2023-02-17, 22:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Jag har samma nytta av det i en rondell som jag har på vilken annan väg som helst då jag ligger bakom nån. Jag kan köra in i honom. Promenerar jag är det minst lika viktigt då jag är helt oskyddad om han bara svänger utan att blinka och jag går över vägen just då. Plus att jag ser en ignorant fan som inte följer lagen och sätter folk i fara. Blinka vid filbyte är det lag på.
Om vi inte pratar om de helt värdelösa små rondellerna så brukar farten vara i stort sett oförändrad när man kör ut, så det kan rimligtvis inte hjälpa dig att inte köra på framförvarande om du kör som folk. Och för övrigt ska man ju alltid kunna stanna för framförvarande oavsett omständigheter. Lagar om bromsljus och blinkers i det avseendet är ju bara för de (alltför vanliga) situationer där bakomvarande inte har tillräckliga marginaler.

Att det kan vara värdefullt för fotgängare kan jag dock köpa. Fast om man ska vara benhård på regler här så kan man ju också nämna att om det inte är ett övergångsställe där så ska fotgängaren inte ge sig ut på vägen och om det är ett övergångsställe så ska föraren stanna.
Senast redigerad av SvenHelsing 2023-02-17 kl. 22:37.
Citera
2023-02-17, 22:40
Medlem
Citat:
Vad bilen som kommer från höger ska göra bryr jag mig inte om. Däremot bryr jag mig om vad bilen som kommer rakt framifrån ska göra, och även den som kommer från vänster.

Där är det väldigt situationsberoende för mig. Finns en del exempel där det är en liten cirkulationsplats som ligger mitt i en huvudled (eller helt enkelt "den stora vägen" som inte är huvudled) där det bara i undantagsfall är någon som ska ut till de två andra avfarterna. 99% kör rakt fram och nästan ingen blinkar när de ska ut. Där kör jag ut, även om jag förstås är beredd att nita om det behövs. Hade jag stannat och väntat på att folk skulle blinka hade de bakom börjat tuta utav helvete.

På andra ställen så nyttjar jag att folk blinkar ut som ett tecken på att jag kan köra in, men jag väntar ofta in så att jag ser att de börjar svänga ut. Det händer som sagt att folk blinkar fel eller att de ångrar sig. Har ingen lust att bli påkörd i sidan för det. Speciellt som det sannolikt blir jag som både blir mest skadad och får skulden.

Säg att det är en liten rondell och det är bara du och en som kommer mötande. Den andra bilen kommer att komma fram till rondellen någon sekund tidigare än du. Kör han rakt fram kan du köra rakt fram, men svänger han vänster måste du stanna. Om han hade blinkat vänster innan rondellen kan du anpassa farten så du slipper stanna. Och samma sak gäller också i ovanstående exempel. Har en rondell jag tänker på där jag banne mig tror det är vanligare att folk blinkar vänster än höger.

Det är inte direkt en dödsviktig grej, men det är en fördel.

Fast om någon kommer mötande från andra sidan så har jag ingen anledning att stanna alls förutom om han befinner sig på sista kvadraten. Då får jag gott vänta oavsett signal eller ej, förutom en högerblink.

Tror vi kör i lite olika miljöer kanske. Min stad har en stor kärlek till rondeller, såpass att de över åren har fimpat vartenda rödljus och smällt upp rondeller istället, lite därför det blev en het potatis för mig i denna tråd.
Citera
2023-02-17, 22:43
Medlem
Citat:
Kom på en till kommentar till detta. Låt oss för diskussionens skull anta att du har rätt i att det skulle vara negativt om det var norm. Det betyder ju dock inte per automatik att det är dåligt att jag och några andra blinkar vänster. Problemet du pratar om här uppstår ju bara när folk förväntar sig att alla som ska vänster blinkar vänster. Vad säger du om det?
Nejnej, inga problem nu. Menar senare om det skulle bli en större grej.
Det var inget min åldersgrupp lärde sig i körskolan och på senare år har jag känt att det bara ökar med folk som blinkar vänster. Så vem vet om ett par år till.
Citera
2023-02-17, 22:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Javool
Fast om någon kommer mötande från andra sidan så har jag ingen anledning att stanna alls förutom om han befinner sig på sista kvadraten. Då får jag gott vänta oavsett signal eller ej, förutom en högerblink.

Tror vi kör i lite olika miljöer kanske. Min stad har en stor kärlek till rondeller, såpass att de över åren har fimpat vartenda rödljus och smällt upp rondeller istället, lite därför det blev en het potatis för mig i denna tråd.
Jag får intrycket av att du inte planerar din körning speciellt mycket. Och det står dig helt fritt att göra så om du känner för det. Jag föredrar att inte behöva stanna i onödan. Sämre för miljön, tar mer tid, ger ryckigare körning, sliter mer på bilen och drar mer soppa.

Om den mötande blinkar så kan det räcka att jag lyfter lite lätt på gasen, medan jag måste bromsa och stanna om han inte blinkar. Men hur det här fungerar beror väldigt mycket både på hur vägen ser ut i allmänhet, men även hur lokalbefolkningen agerar i stort.

Får intrycket av att du pratar om Enköping
Citera
2023-02-17, 22:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Javool
Nejnej, inga problem nu. Menar senare om det skulle bli en större grej.
Det var inget min åldersgrupp lärde sig i körskolan och på senare år har jag känt att det bara ökar med folk som blinkar vänster. Så vem vet om ett par år till.
Det roliga är att anledningen till att man tog bort kravet på att blinka vänster är faktiskt att introducera mer osäkerhet i trafiken. När folk blir osäkra sänker de farten och kommunicerar och anpassar sig bättre.

Det är samma princip vid de förträngningar som finns som gör att bilar måste turas om vem som ska åka och det inte finns några skyltar som säger vem som ska åka först.
Citera
2023-02-17, 23:07
Avstängd
Blattar.
Dom är inte bara impulsiva.
Dom tränger sig före i zickzack och när de kan för att spara en billängd i tid.

Blattetjejer är lika illa.
Citera
2023-02-17, 23:22
Avslutad
Alltså det finns en gigantisk stor tråd "idioter som blinkar vänster i rondellen"-nånting som är bättre för rondelldiskussioner.

Det är en evighetstråd och där VBarna envist krampar sig fast vid sitt VB för att känslan säger att det är rätt.

kan man inte ta dessa diskussioner där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in