2023-02-17, 23:27
Avslutad
Rent generellt stör jag mig på folk som aldrig kan anpassa sig. Sådana som ska tuta och hålla på så fort någon gör minsta misstag, tvärnitar demonstrativt etc. Väldigt ofta sådana som gärna rabblar lagtexter för att peka på vad någon gjort fel, men lustigt nog inte är speciellt bra på att följa lagen själva.

Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Alltså det finns en gigantisk stor tråd "idioter som blinkar vänster i rondellen"-nånting som är bättre för rondelldiskussioner.

Det är en evighetstråd och där VBarna envist krampar sig fast vid sitt VB för att känslan säger att det är rätt.

kan man inte ta dessa diskussioner där?
Det går jättebra. Om man vill fortsätta en diskussion i någon annan tråd kan man klicka på citera, sedan klipper man ut inlägget, klickar på svara i den nya tråden och klistrar in. Det går även att komplettera det med ett inlägg i den här tråden i stil med "Jag fortsätter i den här tråden: <länk>"

EDIT:

Nu gjorde jag det, och här är tråden (FB) Äckliga människor som blinkar vänster i rondell
Senast redigerad av SvenHelsing 2023-02-17 kl. 23:54.
Citera
2023-02-18, 05:35
Medlem
Citat:
Alltså det finns en gigantisk stor tråd "idioter som blinkar vänster i rondellen"-nånting som är bättre för rondelldiskussioner.

Det är en evighetstråd och där VBarna envist krampar sig fast vid sitt VB för att känslan säger att det är rätt.

kan man inte ta dessa diskussioner där?

Fast nu är det ju din sida i den debatten som krampar sig fast vid en känsla att ni har rätt….
För granskar vi det så har VB-sidan lagt fram enormt mycket mer fakta i form av vad lagtexter, körskolor och annat relevant säger, och vad andra länder säger och gör i denna sak, och varför.

Medan din sida i princip bara krampar sig fast i Transportstyrelsens uttalande och folder om vad som är minsta kravet, alltså HB ut, men totalt ignorerar allt annat som står i lagtexter och vad körskolor säger etc etc, just för att eran åsikt och argument styrs av er känslor och konfirmationsbias.

Det är precis samma agerande och diskussionsteknik som vissa för så fort det blir tal om hastigheter. Då de garanterat kommer dragande med en enda lagtext som säger att man inte får hindra andra trafikanter, men igen ignorerar alla andra lagtexter som är synnerligen relevanta i sammanhanget men som inte passar deras åsikter….

Det hela blir då just evighetstrådar för att ”ni” inte kan/vill eller vägrar se till helheten utan klamrar er fast vid enstaka ynka detaljer som passar er åsikt men skiter i all annan saklig fakta som bevisar att ni har fel.
Citera
2023-02-18, 09:43
Avslutad
Långtradare är väl ofta det man mest irriterar sig på, speciellt på långkörningar. De står för merparten av dödsolyckorna, släpper ut kopiösa mängder avgaser, orsakar köer, förarna är ofta fulla och konstiga. Det är nog som i flyttbranchen - många gamla kåkfarare som tar de jobb de kan få efter muck.

Kör man om en så kan man va säker på att det ligger en till längre fram. De kör i flock och verkar dras till varandra.

Skulle gärna se att mer gods läggs över till tåg och båt för att spara på miljön och slippa dem på landsvägen. De borde iaf endast få köra nattetid
Citera
2023-02-18, 10:36
Medlem
Citat:
Långtradare är väl ofta det man mest irriterar sig på, speciellt på långkörningar. De står för merparten av dödsolyckorna, släpper ut kopiösa mängder avgaser, orsakar köer, förarna är ofta fulla och konstiga. Det är nog som i flyttbranchen - många gamla kåkfarare som tar de jobb de kan få efter muck.

Kör man om en så kan man va säker på att det ligger en till längre fram. De kör i flock och verkar dras till varandra.

Skulle gärna se att mer gods läggs över till tåg och båt för att spara på miljön och slippa dem på landsvägen. De borde iaf endast få köra nattetid

Svårt att komma fram med tåg o båt till lastkajen på ICA……

Tradare kör ofta samma sträckor under liknande tider helt enkelt för att det vanligtvis rullar på/av ett stort antal tradare från varje färja och som se ska vidare på vägarna.

Du vill säkert ha din butiks hyllor med så lite tomrum som möjligt, så du får helt enkelt tåla att det finns andra på vägarna i andra hastigheter är dig….

Din konfirmationsbias och fördomar verkar vara av kronisk art…
Citera
2023-02-18, 11:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Svårt att komma fram med tåg o båt till lastkajen på ICA……

Tradare kör ofta samma sträckor under liknande tider helt enkelt för att det vanligtvis rullar på/av ett stort antal tradare från varje färja och som se ska vidare på vägarna.

Du vill säkert ha din butiks hyllor med så lite tomrum som möjligt, så du får helt enkelt tåla att det finns andra på vägarna i andra hastigheter är dig….

Din konfirmationsbias och fördomar verkar vara av kronisk art…
ja, men det betyder inte att jag inte irriterar mig på dem.

Containerfartyg ersätter 1000 lastbilar/vecka på nya mälarleden nynäshamn-västerås
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/premiar-for-jattefartyg-pa-malaren
Citera
2023-02-18, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det roliga är att anledningen till att man tog bort kravet på att blinka vänster är faktiskt att introducera mer osäkerhet i trafiken. När folk blir osäkra sänker de farten och kommunicerar och anpassar sig bättre.

Det är samma princip vid de förträngningar som finns som gör att bilar måste turas om vem som ska åka och det inte finns några skyltar som säger vem som ska åka först.
Du verkar brinna för frågan.
Jag förstår inte hur den kan vara så viktig?
Ytterst sällan ser jag igenom en rondell så jag ser inte om någon blinkar vänster fören den kommer upp till vänster om mig och då spelar det ingen roll. Blinkar den då inte höger så förstår jag att den ska passera mig.
VB kan jag göra om jag ser en MC i backspegeln för att visa att den inte bör köra om. Kan även VB om en lastbil är på väg in då de kan se genom rondellerna.
Däremot är det skitenkelt mellan två personbilar. Blinkar den inte höger så förutsätter jag att den ska passera min infart. Det enda jag kan tänka mig att sura ner mig på är om det är tät trafik och de inte blinkar höger när de svänger ut eftersom man då inte hinner in i deras lucka.
Citera
2023-02-18, 11:52
Medlem
Citat:
ja, men det betyder inte att jag inte irriterar mig på dem.

Containerfartyg ersätter 1000 lastbilar/vecka på nya mälarleden nynäshamn-västerås
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/premiar-for-jattefartyg-pa-malaren

Visst kan man bli irriterad på div i trafiken, men det visar ju bara hur svag man själv är, som låter sig irriteras av saker som är normala i trafiken och som det förväntas att vi är goda förare nog att hantera enligt lagar och god praxis.

Man blir knappast en bättre förare när man låter sig irriteras…
Citera
2023-02-18, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Du verkar brinna för frågan.
Jag förstår inte hur den kan vara så viktig?
Ytterst sällan ser jag igenom en rondell så jag ser inte om någon blinkar vänster fören den kommer upp till vänster om mig och då spelar det ingen roll. Blinkar den då inte höger så förstår jag att den ska passera mig.
VB kan jag göra om jag ser en MC i backspegeln för att visa att den inte bör köra om. Kan även VB om en lastbil är på väg in då de kan se genom rondellerna.
Däremot är det skitenkelt mellan två personbilar. Blinkar den inte höger så förutsätter jag att den ska passera min infart. Det enda jag kan tänka mig att sura ner mig på är om det är tät trafik och de inte blinkar höger när de svänger ut eftersom man då inte hinner in i deras lucka.

Detta har jag förklarar massor av gånger, men det verkar som om det inte går in….

När du befinner dig på ett ställe i CP så kanske du inte har nytta av en VB från vissa bilar, men det kan ju finnas andra som är på andra ställen i CP som kan ha nytta av den VB du inte tycker du har nytta av…

Likaså är det ju ofta som man helt enkelt är i en sådan vinkel att man inte kan se om en annan bil HB eller inte, och då kan en VB i det fallet ge mer info som man kan dra nytta av. För då har man en tydligare indikation på vad aktuell bil sannolikt avser, och man kan då få mer tid och möjlighet att anpassa sig. Är inte det bra…?

Många vilar ju sitt motstånd på att det minsann inte är krav på VB, bara HB.
Men jag törs sätta min mormors mamelucker på att de allra flesta av oss tycker att den där föraren som stannade utmed trottoar/vägkant utan att ge tecken, HB, när man låg bakom och undrade vad fan denne höll på med, och så står han bara still vid kanten. Visst vill vi alla att man ska ge tecken, HB, om man ämnar stanna vid vägkant…? Men det finns faktiskt inget krav på detta, bara att man ska ge tecken när man ska starta från vägkant. Ändå så väljer nog de flesta av oss att HB när vi ska stanna vid vägkant, eller hur….? Varför gör vi det när det inte behövs….?
Citera
2023-02-18, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1754
Och du fortsätter och mala och mala om en massa skit som du har inbillat dig i din patetiska hjärna. Inse att folk som dig är dom mest hatade i trafiken.
Icke vänsterblinkare? Vi är en del.
Då det finns närmare noll logik i en vänsterblinkning så ser du svart på vitt ute på vägarna vilka som saknar en egen kognitivförnåga.
Du går genom livet efter enbart vad andra sagt, guidas från barn till gammal. Det kan inte vara lätt, du måste stöta på en jäkla massa motgångar här i livet va?

Du argumenterar att andra är dumma i skallen för att de tycker på ett annat vis än vad du blivit tillsagd, fast du vet inte ens själv varför du tycker så. Patetiskt faktiskt.
Citera
2023-02-18, 21:10
Medlem
1754s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Javool
Icke vänsterblinkare? Vi är en del.
Då det finns närmare noll logik i en vänsterblinkning så ser du svart på vitt ute på vägarna vilka som saknar en egen kognitivförnåga.
Du går genom livet efter enbart vad andra sagt, guidas från barn till gammal. Det kan inte vara lätt, du måste stöta på en jäkla massa motgångar här i livet va?

Du argumenterar att andra är dumma i skallen för att de tycker på ett annat vis än vad du blivit tillsagd, fast du vet inte ens själv varför du tycker så. Patetiskt faktiskt.

Lämna in körkortet, för du har inget i trafiken att göra. Använder man inte blinkers så är det något som är fel uppe i hjärnan.
Folk här har skrivit om och om igen VARFÖR man ska blinka vänster i rondell, men du saknar uppenbarligen läsförmåga.
Citera
2023-02-19, 16:52
Medlem
kl4sseKocks avatar
Är det nåt nytt fenomen men har märkt att fler och fler kör med helljus när de har bilar 50-200 meter fram för sig.
Citera
2023-02-19, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kl4sseKock
Är det nåt nytt fenomen men har märkt att fler och fler kör med helljus när de har bilar 50-200 meter fram för sig.

Hur har du observerat det….?

Kanske det är bilar som liksom min tillåter att man har helljuset på i princip konstant vare sig man möter bilar eller kör med bilar i närheten framför sig, och då är det ju helt ok med helljuset på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in