Citat:
Ursprungligen postat av
Javool
Jo, jag läste vad du skrev.
"Blinka vänster. Om du inte gör det blir det svårt för personer som ska in i cirkulationsplatsen att bedöma din avsikt, eftersom avstånden är så små. Din svängningsmanöver mellan 1 och 2 blir granska kraftig, vilket ytterligare talar för blinkersanvändning."
I detta exemplet tycker jag inte det finns någon logik alls.
Förstår verkligen inte vad de syftar på, verkar nästan som om dom tror att jag som står på den tredje påfarten har något intresse alls för bilens vänsterblinkningar som åker på från mitt höger. Absolut inte om jag kommer på från någon av de andra påfarterna.
Vad bilen som kommer från höger ska göra bryr jag mig inte om. Däremot bryr jag mig om vad bilen som kommer rakt framifrån ska göra, och även den som kommer från vänster.
Citat:
Jag kör inte om en bil inte blinkar ut av samma anledning till att jag inte kör ut på en huvudled från en korsning när trafik kommer i full rulle.
Där är det väldigt situationsberoende för mig. Finns en del exempel där det är en liten cirkulationsplats som ligger mitt i en huvudled (eller helt enkelt "den stora vägen" som inte är huvudled) där det bara i undantagsfall är någon som ska ut till de två andra avfarterna. 99% kör rakt fram och nästan ingen blinkar när de ska ut. Där kör jag ut, även om jag förstås är beredd att nita om det behövs. Hade jag stannat och väntat på att folk skulle blinka hade de bakom börjat tuta utav helvete.
På andra ställen så nyttjar jag att folk blinkar ut som ett tecken på att jag kan köra in, men jag väntar ofta in så att jag ser att de börjar svänga ut. Det händer som sagt att folk blinkar fel eller att de ångrar sig. Har ingen lust att bli påkörd i sidan för det. Speciellt som det sannolikt blir jag som både blir mest skadad och får skulden.
Citat:
Undrar om de ens har suttit i en bil, det enda du sitter och glor på är bilen strax till vänster om dig. Vad någon bilist gör i när & fjärran är inte intressant för mig.
Säg att det är en liten rondell och det är bara du och en som kommer mötande. Den andra bilen kommer att komma fram till rondellen någon sekund tidigare än du. Kör han rakt fram kan du köra rakt fram, men svänger han vänster måste du stanna. Om han hade blinkat vänster innan rondellen kan du anpassa farten så du slipper stanna. Och samma sak gäller också i ovanstående exempel. Har en rondell jag tänker på där jag banne mig tror det är vanligare att folk blinkar vänster än höger.
Det är inte direkt en dödsviktig grej, men det är en fördel.