2023-02-17, 17:50
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Så KAN det naturligtvis vara. Men har du någon källa till att det skulle vara det som är anledningen till det i det här fallet eller är det en gissning från din sida?

Du måste väl gå till förarbetena inför den aktuella lagen i så fall. Så intresserad är inte jag, men jag konstaterar att blinkandet är till gagn för alla, och förstår inte varför man skulle behöva problematisera det ytterligare.
Citera
2023-02-17, 18:00
Medlem
Citat:
Det är inte alls givet att vänsterblinkningar sker. Ligger du i vänster körfält innan du ska in i rondellen behöver du inte blinka för att köra in i innerfilen.

Det låter som att du säger att det bästa är att alla struntar i blinkers helt och hållet eftersom vissa gör fel.
Läser du ens? Hur tusan drog du den slutsatsen.

Och varför spelar du extra trög?
Citera
2023-02-17, 18:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Javool
Läser du ens? Hur tusan drog du den slutsatsen.

Och varför spelar du extra trög?
Ditt resonemang är ju att man inte bör blinka vänster för att det kommer bli förvirringar när en del missar att blinka vänster. Korrekt?
Citera
2023-02-17, 18:35
Medlem
Citat:
Ditt resonemang är ju att man inte bör blinka vänster för att det kommer bli förvirringar när en del missar att blinka vänster. Korrekt?
Ja, dock så syftade jag på att det låter som att jag inte vill ha några blinkers alls.
Högerblinkning är superviktigt för att få ett flöde, det förstår alla, även de som skiter i det.
Därför undrar jag om du spelar trög när du drog den slutsatsen.
Även när du tar upp att det inte är givet med blinkningar i en flerfilig rondell. Du verkar bara vilja vara jobbig, en normalt funtad person hade såklart förstått att jag syftar på filbyten när du väl är inne med andra trafikanter i en rondell.
Citera
2023-02-17, 19:21
Avslutad
Citat:
Ja, dock så syftade jag på att det låter som att jag inte vill ha några blinkers alls.
Högerblinkning är superviktigt för att få ett flöde, det förstår alla, även de som skiter i det.
Därför undrar jag om du spelar trög när du drog den slutsatsen.
Min kommentar åsyftade att argumentet går att använda på alla blinkningar, och nu har du förklarat varför du inte tycker det är tillämpbart på andra blinkningar. Är det så svårt att hålla en städad ton?

Citat:
Även när du tar upp att det inte är givet med blinkningar i en flerfilig rondell. Du verkar bara vilja vara jobbig, en normalt funtad person hade såklart förstått att jag syftar på filbyten när du väl är inne med andra trafikanter i en rondell.
Du är jävligt aggressiv och verkar förutsätta att alla som säger emot dig har ont uppsåt. Är du likadan i trafiken också?

Men kan du förklara varför en utredare på Transportstyrelsen rekommenderar att man använder blinkers vid vänstersväng även om det inte finns något lagkrav? Och varför körkortonline också gör det?
Citera
2023-02-17, 20:03
Medlem
Citat:
Min kommentar åsyftade att argumentet går att använda på alla blinkningar, och nu har du förklarat varför du inte tycker det är tillämpbart på andra blinkningar. Är det så svårt att hålla en städad ton?

Du är jävligt aggressiv och verkar förutsätta att alla som säger emot dig har ont uppsåt. Är du likadan i trafiken också?

Men kan du förklara varför en utredare på Transportstyrelsen rekommenderar att man använder blinkers vid vänstersväng även om det inte finns något lagkrav? Och varför körkortonline också gör det?
Om du inte vill att jag ska vara aggressiv så börja inte första citeringen genom att kalla mig klappträ.
Men ja, jag är generellt ganska aggressiv mentalt på senare tid. Börjar bli riktigt trött på hur fruktansvärt korkade människor faktiskt är.

Utredaren på Transportstyrelsen är ingen speciell person egentligen.
Troligen en som försökte leka viktig på kontoret men har glömde att tänka hela vägen. Blinka så mycket som möjligt = bra?
Citera
2023-02-17, 20:15
Avslutad
Citat:
Om du inte vill att jag ska vara aggressiv så börja inte första citeringen genom att kalla mig klappträ.
Men ja, jag är generellt ganska aggressiv mentalt på senare tid. Börjar bli riktigt trött på hur fruktansvärt korkade människor faktiskt är.
Lite onödigt kanske, men det var ett svar på "Ni är ju efterblivna."

Citat:
Utredaren på Transportstyrelsen är ingen speciell person egentligen.
Troligen en som försökte leka viktig på kontoret men har glömde att tänka hela vägen. Blinka så mycket som möjligt = bra?
Så kan det ju visserligen vara, men det tvivlar jag på. Men ja, det är en bara en person, fast varför tror du sidan https://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/ också rekommenderar det? Om det nu hade varit så självklart att det skapar en falsk säkerhet, tror du inte då att de hade rekommenderat motsatsen?

Sen vet jag inte om du läste det, men tidigare gav jag ett exempel där jag faktiskt tycker det underlättar rätt mycket med vänsterblinkningar. Från tidigare:

I små rondeller gör det saker betydligt smidigare. I synnerhet i en situation där rondellen är placerad på en huvudgata som 99% av all trafik går på. När jag närmar mig rondellen och ser att mötande bil blinkar vänster så gör jag mig mer beredd på att agera på den situationen.
Citera
2023-02-17, 20:34
Medlem
Citat:
Lite onödigt kanske, men det var ett svar på "Ni är ju efterblivna."

Så kan det ju visserligen vara, men det tvivlar jag på. Men ja, det är en bara en person, fast varför tror du sidan https://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/ också rekommenderar det? Om det nu hade varit så självklart att det skapar en falsk säkerhet, tror du inte då att de hade rekommenderat motsatsen?

Sen vet jag inte om du läste det, men tidigare gav jag ett exempel där jag faktiskt tycker det underlättar rätt mycket med vänsterblinkningar. Från tidigare:

I små rondeller gör det saker betydligt smidigare. I synnerhet i en situation där rondellen är placerad på en huvudgata som 99% av all trafik går på. När jag närmar mig rondellen och ser att mötande bil blinkar vänster så gör jag mig mer beredd på att agera på den situationen.

Jo, jag läste vad du skrev.
"Blinka vänster. Om du inte gör det blir det svårt för personer som ska in i cirkulationsplatsen att bedöma din avsikt, eftersom avstånden är så små. Din svängningsmanöver mellan 1 och 2 blir granska kraftig, vilket ytterligare talar för blinkersanvändning."
I detta exemplet tycker jag inte det finns någon logik alls.
Förstår verkligen inte vad de syftar på, verkar nästan som om dom tror att jag som står på den tredje påfarten har något intresse alls för bilens vänsterblinkningar som åker på från mitt höger. Absolut inte om jag kommer på från någon av de andra påfarterna.

Jag kör inte om en bil inte blinkar ut av samma anledning till att jag inte kör ut på en huvudled från en korsning när trafik kommer i full rulle.

Undrar om de ens har suttit i en bil, det enda du sitter och glor på är bilen strax till vänster om dig. Vad någon bilist gör i när & fjärran är inte intressant för mig.
Citera
2023-02-17, 20:46
Medlem
Citat:
Hur dum är du? Saknar du helt och hållet ett logiskt tänkande? Kan du verkligen inte måla upp ett scenario där det blir fel?
"Om du är ett..."
ja, det finns. Det finns nu och det kommer finnas mer sen ju fler vänsterblinkmuppar som tillkommer.

Och hur fasen hjälper det mig som ligger bakom att du blinkar vänster? Hur tänker du? Snälla förklara.

2 tomtar som svarar, ingen som kan förklara.

Du får väl då upplysa ett stort antal trafikskolor i landet som aktivt lär ut VB i CP, att de är korkade och lär ut fel, fast det är lagligt och de har utbildning och kompetens för det de bedriver. Men du vet alltså bättre….?

Jag kan dessutom upplysa dig att man t o m kan ha nytta av att folk bakom en använder VB när man är påväg in mot eller in i en CP. Men att du ska förstå en så enkel sak är inget jag räknar med…

Du kan även fundera på varför trafikutbildning i en rad olika länder även de lär ut att man ska VB i CP, men det är väl bara en slump och de också är korkade….?

Generellt sett är det inte dåligt att vara övertydlig i trafiken, utan bra. Och även om du inte har behov/nytta av att nån VB i CP så kan andra trafikanter i eller runt CP ha nytta av den VB du inte förstår….
Citera
2023-02-17, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Finns ingen mening med att blinka för en fortsatt färd inom sin fil. Den blinken tillför ingenting som vi inte redan begriper. Ni idiotförklarar bara er själva.

Och ändå finns det gott om tillfällen där man bör eller t o m skall blinka trots att man fortsätter i sin egen fil…
Citera
2023-02-17, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Du måste väl gå till förarbetena inför den aktuella lagen i så fall. Så intresserad är inte jag, men jag konstaterar att blinkandet är till gagn för alla, och förstår inte varför man skulle behöva problematisera det ytterligare.

Kruxet är väl att blinkande främst är till för att informera andra trafikanter om ens egna avsikter för att fatta rationella beslut.

Skiter man i andra, som en bonde som lullar runt med traktorn på den egna bakgården där det bara finns katter och möjligtvis en lösvandrande gris, så behövs inga blinkers. Kör i man på en trafikplats med en annan trafikant (bilist, cyklist, gångtrafikant, ...) så syftar blinkandet till att informera den andra.

Den som inte använder blinkers på ett korrekt sätt bör beläggas med körförbud de närmaste 20 åren. Det vore ett bra sätt att minska trafiken och trafikens miljöpåverkan.
Citera
2023-02-17, 21:32
Avslutad
Citat:
Jo, jag läste vad du skrev.
"Blinka vänster. Om du inte gör det blir det svårt för personer som ska in i cirkulationsplatsen att bedöma din avsikt, eftersom avstånden är så små. Din svängningsmanöver mellan 1 och 2 blir granska kraftig, vilket ytterligare talar för blinkersanvändning."
I detta exemplet tycker jag inte det finns någon logik alls.
Förstår verkligen inte vad de syftar på, verkar nästan som om dom tror att jag som står på den tredje påfarten har något intresse alls för bilens vänsterblinkningar som åker på från mitt höger. Absolut inte om jag kommer på från någon av de andra påfarterna.
Vad bilen som kommer från höger ska göra bryr jag mig inte om. Däremot bryr jag mig om vad bilen som kommer rakt framifrån ska göra, och även den som kommer från vänster.

Citat:
Jag kör inte om en bil inte blinkar ut av samma anledning till att jag inte kör ut på en huvudled från en korsning när trafik kommer i full rulle.
Där är det väldigt situationsberoende för mig. Finns en del exempel där det är en liten cirkulationsplats som ligger mitt i en huvudled (eller helt enkelt "den stora vägen" som inte är huvudled) där det bara i undantagsfall är någon som ska ut till de två andra avfarterna. 99% kör rakt fram och nästan ingen blinkar när de ska ut. Där kör jag ut, även om jag förstås är beredd att nita om det behövs. Hade jag stannat och väntat på att folk skulle blinka hade de bakom börjat tuta utav helvete.

På andra ställen så nyttjar jag att folk blinkar ut som ett tecken på att jag kan köra in, men jag väntar ofta in så att jag ser att de börjar svänga ut. Det händer som sagt att folk blinkar fel eller att de ångrar sig. Har ingen lust att bli påkörd i sidan för det. Speciellt som det sannolikt blir jag som både blir mest skadad och får skulden.

Citat:
Undrar om de ens har suttit i en bil, det enda du sitter och glor på är bilen strax till vänster om dig. Vad någon bilist gör i när & fjärran är inte intressant för mig.
Säg att det är en liten rondell och det är bara du och en som kommer mötande. Den andra bilen kommer att komma fram till rondellen någon sekund tidigare än du. Kör han rakt fram kan du köra rakt fram, men svänger han vänster måste du stanna. Om han hade blinkat vänster innan rondellen kan du anpassa farten så du slipper stanna. Och samma sak gäller också i ovanstående exempel. Har en rondell jag tänker på där jag banne mig tror det är vanligare att folk blinkar vänster än höger.

Det är inte direkt en dödsviktig grej, men det är en fördel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in