Citat:
Ursprungligen postat av
qaaq
Ja, det får du väl fråga den enskilda mannen på transportstyrelsen om, men transportstyrelsens regler om hur man kör i rondell, har inte ändrats pga honom
Jag kan svara, men du har inte svarat på mina än, så gör det först så återkommer jag sen.
Hoppade den eftersom det är en halmgubbe att det skulle handla om osäkerhet, plus att du redan från början ställde in dig på att vissa svar inte var godkända.
Men visst kan jag väl svara. Det beror på situationen helt enkelt. Ser jag att jag kan uppnå något genom att blinka så gör jag det, även om jag har svårt att komma på någon situation där jag skulle vilja blinka vänster mitt på en vanlig enkelriktad gata. Men jo, jag anser att det definitivt har betydelse att små rondeller i praktiken fungerar som korsningar med andra regler för väjningsplikt. Sannolikheten är relativt stor att jag kommer att behöva interagera med de som kommer från mötande håll.
Och så har jag upprepade gånger nämnt exemplet där det är en stor väg med en liten rondell där 99% av trafiken går längs den stora vägen. Har sett en del sådana där i stort sett ingen blinkar när de ska ut, men många blinkar när de ska vänster. Vilket är rätt vettigt eftersom de bara är de som bryter flödet.