2023-02-17, 21:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Ja det är jag fullt medveten om, men till skillnad från dig så kan jag se lite nyanser. Jag är beredd på att väja. Om mötande bil blinkar vänster så ökar jag fokus på den bilen och saktar ner tidigare än jag hade gjort annars. Blinkar bilen höger så minskar jag fokus på den bilen.

Kan du svara på varför en utredare på Transportstyrelsen rekommenderar att man blinkar vänster i cirkulationsplatser även om det inte finns lagkrav på det?

Och jag skulle faktiskt också vilja veta hur du utnyttjar att folk blinkar höger när de ska ut. Hur nyttjar du det?
Ja, det får du väl fråga den enskilda mannen på transportstyrelsen om, men transportstyrelsens regler om hur man kör i rondell, har inte ändrats pga honom

Jag kan svara, men du har inte svarat på mina än, så gör det först så återkommer jag sen.

Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Blinkar du till vänster på andra enkelriktade vägar också när du bara fortsätter längs vägen? eller är det bara kurvor/svängar som gör dig osäker och du drar till med vänsterblinkersen?

Vad är det du vill förmedla med vänsterblinken som du inte gör med oblinkat? kan du svara på den frågan? och dra då inte till med att "det ser ut som en korsning" eller "jag ska av i tredje som ligger åt vänster" . Det spelar ingen roll om nåt ser ut som en korsning om det inte heller är det. Och om du ska av i tredje? vem fan tror du bryr sig och vem skulle ha hjälp av det och vem har ens koll på var just du körde in? Det är som att börja blinka vänster för att du ska av till macken som ligger på vänster sida om motorvägen där du kör, men avfarten är ju till höger!
Senast redigerad av qaaq 2023-02-17 kl. 21:44.
Citera
2023-02-17, 21:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Javool
Mitt exempel är vad som kommer troligen hända då och då om det blir norm att blinka vänster i enfiliga rondeller. Det blir en vanesak för trötta trafikanter.
Det sker redan missar då folk många gånger skiter i att blinka ut i dagsläget, att man istället kör in för att det "känns" som han ska svänga ut. Ser det minst varje vecka.
Samma princip blir det om majoriteten blinkar vänster, folk börjar höfta för att någon inte blinkar vänster helt plötsligt.
Kom på en till kommentar till detta. Låt oss för diskussionens skull anta att du har rätt i att det skulle vara negativt om det var norm. Det betyder ju dock inte per automatik att det är dåligt att jag och några andra blinkar vänster. Problemet du pratar om här uppstår ju bara när folk förväntar sig att alla som ska vänster blinkar vänster. Vad säger du om det?
Citera
2023-02-17, 21:53
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Kom på en till kommentar till detta. Låt oss för diskussionens skull anta att du har rätt i att det skulle vara negativt om det var norm. Det betyder ju dock inte per automatik att det är dåligt att jag och några andra blinkar vänster. Problemet du pratar om här uppstår ju bara när folk förväntar sig att alla som ska vänster blinkar vänster. Vad säger du om det?

Problemet är att ingen utanför en rondell vet vad vänster är för dig, däremot förstår man att du skall ut när du blinkar höger.

Den enda som har nytta av att du blinkar vänster, är den som är bakom dig.
Citera
2023-02-17, 21:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Ja, det får du väl fråga den enskilda mannen på transportstyrelsen om, men transportstyrelsens regler om hur man kör i rondell, har inte ändrats pga honom

Jag kan svara, men du har inte svarat på mina än, så gör det först så återkommer jag sen.
Hoppade den eftersom det är en halmgubbe att det skulle handla om osäkerhet, plus att du redan från början ställde in dig på att vissa svar inte var godkända.

Men visst kan jag väl svara. Det beror på situationen helt enkelt. Ser jag att jag kan uppnå något genom att blinka så gör jag det, även om jag har svårt att komma på någon situation där jag skulle vilja blinka vänster mitt på en vanlig enkelriktad gata. Men jo, jag anser att det definitivt har betydelse att små rondeller i praktiken fungerar som korsningar med andra regler för väjningsplikt. Sannolikheten är relativt stor att jag kommer att behöva interagera med de som kommer från mötande håll.

Och så har jag upprepade gånger nämnt exemplet där det är en stor väg med en liten rondell där 99% av trafiken går längs den stora vägen. Har sett en del sådana där i stort sett ingen blinkar när de ska ut, men många blinkar när de ska vänster. Vilket är rätt vettigt eftersom de bara är de som bryter flödet.
Citera
2023-02-17, 21:58
Medlem
kl4sseKocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Problemet är att ingen utanför en rondell vet vad vänster är för dig, däremot förstår man att du skall ut när du blinkar höger.

Nja möter jag nån i en rondell dvs fram ifrån och ser att den börjar blinka vänster så kan jag anpassa mig efter det.
Citera
2023-02-17, 21:59
Avslutad
Citat:

Du kanske aldrig har upplevt nyttan. Det har jag. Att det bara är den som är bakom mig som har nytta av det är felaktigt. Och även om så vore, så har ju den bakom mig nytta av det.

Se detta inlägg för exempel där jag har nytta av det.

Om det kommer en mötande bil som blinkar vänster så kanske jag inte vet om han ska ut vid mitt höger eller om han ska svänga om helt. Ja, han kanske till och med ska köra runt flera varv. Däremot kan det ge mig informationen att jag garanterat kommer att behöva stanna.
Citera
2023-02-17, 22:02
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Du kanske aldrig har upplevt nyttan. Det har jag. Att det bara är den som är bakom mig som har nytta av det är felaktigt. Och även om så vore, så har ju den bakom mig nytta av det.

Se detta inlägg för exempel där jag har nytta av det.

Om det kommer en mötande bil som blinkar vänster så kanske jag inte vet om han ska ut vid mitt höger eller om han ska svänga om helt. Ja, han kanske till och med ska köra runt flera varv. Däremot kan det ge mig informationen att jag garanterat kommer att behöva stanna.

Ja, den där meningen stärkte ju verkligen anledningen att blinka vänster.
Citera
2023-02-17, 22:04
Avslutad
Citat:
Ja, den där meningen stärkte ju verkligen anledningen att blinka vänster.
Ja?

Om mötande inte blinkar så KAN det bli så att han kommer korsa min väg. Om han blinkar vänster så VET jag att det blir så.
Citera
2023-02-17, 22:05
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kl4sseKock
Nja möter jag nån i en rondell dvs fram ifrån och ser att den börjar blinka vänster så kan jag anpassa mig efter det.

Om alla blinkade rätt, hade man inte behövt tveka.
Blinka bara när du ska köra ut ur rondellen.
Vissa blinkar ju inte för de kör ju rakt genom rondellen.
Citera
2023-02-17, 22:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Javool
Kanske är svårt att förstå för dig men som du vet är det inte alla som ens blinkar höger. Hur tror du det blir om 90% blinkar vänster?
Folk som väntar på att köra in i rondellen registrerar att någon person inte blinkar vänster och bestämmer sig då för att köra. Om ingen blinkar vänster så uppstår aldrig detta problemet.
Det kommer hända.
Det händer dagligen, oftast med stressade bilförare som bussförare och taxichaffisar. Ser de ingen VB så bara kör de och hoppas på det bästa. Väjningsplikt existerar inte för dem.
Felbeteenden som VB i rondell får alltid kontraproduktiva effekter förr eller senare. Alla ska köra och bete sig på samma sätt. Det är själva grunden i vårt samhälle. Regler och lagar istället för att agera på godtycke som ex VB .
Men där begår ju trafikskolorna ett enormt stort misstag som ibland lär ut VB eftersom vissa lärare tycker att det är bra (godtycke). Trafikverket borde kugga ungdomar som vänsterblinkar i rondeller, för att på allvar visa att det är en dålig ide när det inte är lagstadgat, så får körskolorna lite att tänka på.
Citera
2023-02-17, 22:06
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ja?

Om mötande inte blinkar så KAN det bli så att han kommer korsa min väg. Om han blinkar vänster så VET jag att det blir så.

Om man bara blinkar när man skall ut ur rondellen, är det något oklart i det?
Citera
2023-02-17, 22:10
Avslutad
Citat:
Om man bara blinkar när man skall ut ur rondellen, är det något oklart i det?
Inte direkt. Jag säger bara om mötande blinkar vänster så ger det mig information som jag kan anpassa min körning efter. Om de inte blinkar vänster, men svänger ändå så får jag visserligen samma information, men senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in