2022-06-04, 23:53
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
En annan av de mest störande sakerna jag vet är folk som tycker att man kör för långsamt när man kör enligt skyltad hastighet och de ligger 1 decimeter bakom en bil och stressar och hetsar så att man inte kan bromsa normalt i rädsla för att de ska köra in i en.

Ja, fy fan. Det är ett jätteproblem på landsbygden. Jag kör i allmänhet 80 på 80-vägar, men jag har pratat med folk som menar att det finns någon sorts praxis som säger att man ska köra 90-100 på de vägarna.
Det absolut värsta är att lastbilar lägger sig 2-3 meter bakom mig och trycker på när jag kör 80 på en 80-väg. Vägen har varit 90-väg för ca 10 år sedan, och jag märker att äldre lastbilschaufförer tycker att man SKA fortsätta ligga i 90, och är beredda att ställa med en riktigt otäck olycka för att göra sin poäng.

Över huvud taget verkar många äldre strunta i vad det står på skyltarna. En infart till staden jag bor i har 110 kmh som rekommenderad hastighet, men för ungefär 20 år sedan var det en 90-väg.
Ungefär en tredjedel av trafikanterna kör fortfarande 90. Tittar man in i kupén så sitter det nästan alltid en 70+ farbror bakom ratten och tuffar på i samma hastighet som han alltid har gjort.
Citera
2022-06-05, 05:19
Medlem
Finns inget som är så irriterande som när människor inte förmår få upp bilen i högre fart än 70 km/h innan dem kör ut på motorvägen, gärna direkt när dem heldragna linjer slutar. Att påfarten har 150 meter till att utnyttja spelar ingen roll. Sedan ökar dem långsamt farten alternativt gasar på när dem väl är på motorvägen i tron om att påfarten har någon form av hastighetsbegränsning
Senast redigerad av Nighap 2022-06-05 kl. 05:23.
Citera
2022-06-05, 05:40
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Folk som inte blinkar i rondeller.

Citat:
Ursprungligen postat av Tjennstroum
Här i "rondellernas huvudstad" så blir man förbannad på människor som blinkar vänster i rondeller, WTF?
"Nää jag blinkar vänster för jag vill markera att det är kul att köra runt, och runt, och runt, och runt, och r... Fan dit ska ju jag!" *svänger höger*
Hur fan kan du störa dig på att få mer information av var medtrafikanterna ska?

Borde fan vara lag på att blinka vänster i rondell om man kör förbi en utfart man inte blinkar höger mot, där det är trafik in mot rondellen.

Speciellt när 50% av alla förare är för efterblivna för att fatta att de ska blinka ut ur en rondell, så man i onödan väntar med att köra in för att de inte blinkar ut och på så vis indikerar att de "ska vidare i rondellen", och sen svänger ut till höger. Ett par sådana värdelösa fittor på raken och man blir fan själv en fara i rondellerna därpå när man bara bränner på.
Älskar vänsterblinkare, visar att de fattar hur fan man för sig i trafiken och att de fattar att de inte är ensamma i den.

Inte blinka (höger, då lagen bara tvingar det) i rondell borde i tillägg beivras i högre grad.

edit: inlägg 5051 ja....
Senast redigerad av AnOldBeginning 2022-06-05 kl. 05:43.
Citera
2022-06-05, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Ja, fy fan. Det är ett jätteproblem på landsbygden. Jag kör i allmänhet 80 på 80-vägar, men jag har pratat med folk som menar att det finns någon sorts praxis som säger att man ska köra 90-100 på de vägarna.
Det absolut värsta är att lastbilar lägger sig 2-3 meter bakom mig och trycker på när jag kör 80 på en 80-väg. Vägen har varit 90-väg för ca 10 år sedan, och jag märker att äldre lastbilschaufförer tycker att man SKA fortsätta ligga i 90, och är beredda att ställa med en riktigt otäck olycka för att göra sin poäng.

Över huvud taget verkar många äldre strunta i vad det står på skyltarna. En infart till staden jag bor i har 110 kmh som rekommenderad hastighet, men för ungefär 20 år sedan var det en 90-väg.
Ungefär en tredjedel av trafikanterna kör fortfarande 90. Tittar man in i kupén så sitter det nästan alltid en 70+ farbror bakom ratten och tuffar på i samma hastighet som han alltid har gjort.

Ja, det där jag jag också märkt. En väg som förr var 90 ändrades till 100 och så sänker de till 80 vid korsningar. Men många kör bara på i 90 oavsett.
Citera
2022-06-05, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning

Borde fan vara lag på att blinka vänster i rondell om man kör förbi en utfart man inte blinkar höger mot, där det är trafik in mot rondellen.

Speciellt när 50% av alla förare är för efterblivna för att fatta att de ska blinka ut ur en rondell, så man i onödan väntar med att köra in för att de inte blinkar ut och på så vis indikerar att de "ska vidare i rondellen", och sen svänger ut till höger. Ett par sådana värdelösa fittor på raken och man blir fan själv en fara i rondellerna därpå när man bara bränner på.
Älskar vänsterblinkare, visar att de fattar hur fan man för sig i trafiken och att de fattar att de inte är ensamma i den.

Inte blinka (höger, då lagen bara tvingar det) i rondell borde i tillägg beivras i högre grad.

Men tyvärr ger inte vänsterblinket någon information om du inte såg var den bilen körde in (vilket kan vara svårt i en större rondell). Helt plötsligt kör ju ofta vänsterblinkaren ut, fortfarande vänsterblinkande.
Citera
2022-06-05, 09:03
Medlem
Citat:

Likadant i varenda korsning.
Man står och väntar på att få åka in höger när en bil kommer från vänster på huvudleden.

Och fanskapet blinkar inte vänster för att visa att denne ska åka rakt fram och vidare på huvudleden….

*ironi*

Nej. Vi ska inte ändra från lag att blinka ut till lag att blinka vänster istället.
Det ökar risken för olyckor.

-en bil missar att blinka höger = man stannar i onödan och blir irriterad.
-en bil missar att blinka vänster = bil kör in och det smäller.

Det är alltså mer trafiksäkert att ha det som vi har nu.
Sen borde fler lära sig att oblinkad bil betyder att denne ska vidare runt (även om denne kör ut och missar högerblinket).

Det är ju ändå typ 20år sen detta ändrades. Att man inte lyckats anamma detta ännu är ju för att dessa har skor med kardborre. Dvs dom som inte har hjärna nog för att klara av skosnören.
Citera
2022-06-05, 11:15
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Men tyvärr ger inte vänsterblinket någon information om du inte såg var den bilen körde in (vilket kan vara svårt i en större rondell). Helt plötsligt kör ju ofta vänsterblinkaren ut, fortfarande vänsterblinkande.

Det har jag nog aldrig sett någon göra, helt ärligt. De som tänker sig för så pass mycket att de vänsterblinkar, bryr sig garanterat om att blinka höger innan de kör ur rondellen.
Citera
2022-06-05, 11:57
Medlem
Citat:
Det har jag nog aldrig sett någon göra, helt ärligt. De som tänker sig för så pass mycket att de vänsterblinkar, bryr sig garanterat om att blinka höger innan de kör ur rondellen.

Har jag sett massor med gånger och är jätteirriteramde eftersom man ju förväntar sig att de ska fortsätta så man är inte beredd att sticka ut när de plötsligt lämnar.
Citera
2022-06-05, 13:31
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Man blinkar ju vänster till man ska ut, och då blinkar man höger.

Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Likadant i varenda korsning.
Man står och väntar på att få åka in höger när en bil kommer från vänster på huvudleden.

Och fanskapet blinkar inte vänster för att visa att denne ska åka rakt fram och vidare på huvudleden….

*ironi*
Vanligt att blinka på huvudled när huvudvägen svänger vid en T-korsning också om det är mötande trafik rakt fram och alla vägarna är lika stora. (https://i.imgur.com/Q9ztdYX.png)
Inget tvång, men vanligt hyfs, och säkrare.

Citat:
-en bil missar att blinka höger = man stannar i onödan och blir irriterad.
-en bil missar att blinka vänster = bil kör in och det smäller.
Bra poäng.
Nej, lag på det är nog dumt som du säger, speciellt med tanke på att så få blinkar ut ur rondell redan som det är, kan nog bli lite överhettning i kontoret för de om de ska blinka två gånger.
Men uppskattar de som blinkar vänster, vare sig man är i rondellen med någon framför sig, på väg in i rondellen med någon annan i rondellen, eller på väg in i rondellen med någon framför sig också på väg in i rondellen.

Gällande högerblink hade jag fan suttit i buskarna och smygrunkat om snuten hade ett par field days och botade varenda jävel som inte blinkade ut när det finns andra trafikanter kring rondellen.

Citat:
Sen borde fler lära sig att oblinkad bil betyder att denne ska vidare runt (även om denne kör ut och missar högerblinket).

Det är ju ändå typ 20år sen detta ändrades. Att man inte lyckats anamma detta ännu är ju för att dessa har skor med kardborre. Dvs dom som inte har hjärna nog för att klara av skosnören.
Hur var det innan? Varnigsblinkers och tuta?
Senast redigerad av AnOldBeginning 2022-06-05 kl. 13:53.
Citera
2022-06-05, 13:41
Medlem
s-täljes avatar

vad inte fatta i rondell man kör fortfarande rakt fram till man skall ut Då blinka vänster!!!
hur jävla svårt är det?

Citat:

Bra poäng.
Nej, lag på det är nog dumt som du säger, speciellt med tanke på att så få blinkar ut ur rondell redan som det är, kan nog bli lite överhettning i kontoret för de om de ska blinka två gånger.
Men uppskattar de som blinkar vänster, vare sig man är i rondellen med någon framför sig, på väg in i rondellen med någon annan i rondellen, eller på väg in i rondellen med någon framför sig också på väg in i rondellen.

Gällande högerblink hade jag fan suttit i buskarna och smygrunkat om snuten hade ett par field days och botade varenda jävel som inte blinkade ut när det finns andra trafikanter kring rondellen.

Hur var det innan? Varnigsblinkers och tuta?
Citera
2022-06-05, 13:42
Medlem
Citat:
Detta ser jag dagligen. Även faktiskt folk som kör in utan att blinka och sätter igång vänsterblink när dom ska ut. Hur märkligt det än låter så ser jag detta flera gånger i veckan. Har lust att köra efter och fråga ut dom hur fan dom tänker egentligen.
Citera
2022-06-05, 13:47
Medlem
Citat:

Tyvärr är det inte ovanligt att vissa fortsätter med vänster hela vägen ut. Det gör ju att jag själv faktiskt inte agerar på blinkers längre utan hur de faktiskt kör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in