Citat:
Ursprungligen postat av
Arnstad
Varför skulle Rysslands invasion av Ukraina vara skäl till att överge den svenska neutralitetspolitiken, regler för vapenexport och att ansöka om natomedlemsskap?
Därför att bedömningen är att Ryssland är ett hot mot dess grannländer. Det är för övrigt underligt att du frågar mig varför (s) svängde vad gäller Nato och "neutralitetspolitiken". Varför frågar du mig? Det är inte svårt att skaffa sig information om detta.
Så gick det till när S vände om Nato
Läs en månad för en krona. Men jag tror inte att du kommer att göra det. Anledningen till det är att jag tycker att din fråga suspekt - att den inte är på allvar - att du försöker spinna ett narrativ - att du inte agerar i god tro.
Vad gäller "neutralitetspolitiken" så handlar detta om (s) - inte om alla partier. (s) har länge varit det dominerande partiet. Därför har "neutralitetspolitik" varit gällande tidigare. Ett skäl är att (s) hade stöd av (vpk) i riksdagen under kalla kriget.
Kanske viktigare än så är att det vore rakt av ren lögn att i detta läge köra med "neutralitetspolitik" eftersom varken opionen i Sverige eller de politiska partierna är det minsta neutrala. Inte ens (v) har någon sympati för Ryssland.
Citat:
Ursprungligen postat av
Arnstad
Det är snarare så att det är USA som är intresserade av att göra de naturresurser som Ryssland kontrollerar mer tillgängliga genom att bryta upp den ryska staten.
Snarare än... vad? Ok, vi kan faktiskt utgå från det. "USA", d.v.s nästan alla europeiska länder, har ett intresse i att det sker. Man kan anföra goda argument att det ligger i den ryska befolkningens intresse också. Men om vi utgår från det - varför invaderade Putin då Ukraina? Är Putin amerikansk agent?
Citat:
Ursprungligen postat av
Arnstad
Enögdhet på så vis att man blundar för det uppenbara att USA verkar öka sitt inflytande över Europa på bekostnad av Tysklands och Rysslands samarbete vad gäller handel och försörjning av energi. Exempelvis försämras Europas konkurrenskraft genom att Europa nu tvingas köpa gas som är minst tre gånger dyrare, just från USA, än gasen från Ryssland sedan "någon" förstört nordstreamledningen.
Blundar för något som
verkar - enligt dig. Det där går inte ihop. Ja, naturligtvis ökar USA:s relevans när Putin invaderar Ukraina. Återigen: är Putin därför amerikansk agent?
Det ser ut som om varje sak du påstår att det blundas för är saker som tas för givna av alla andra. Likaså det här med "avnazifieringen" av Ukraina. Det är inte så att det "blundas" för det - det är att alla tar det gör givet att det är rent nonsens.
Citat:
Ursprungligen postat av
Arnstad
Varför verkar man så ointresserad av att ta reda på och till allmänheten sprida, vem som saboterade denna för Europa så viktiga källa till energi? Det vore ju fint att veta inför ett eventuellt inträde i Nato.
Ok, hur skulle du göra för att ta reda på det? Jag vet inte. Ryssland sprängde ledningarna eftersom de hoppades att Europa skulle sluta stödja Ukraina på grund av svårigheterna sprängningen skulle leda till. Hur låter det?
Det vore fint att veta inför ett eventuellt inträde i Nato tycker du. Det är tveksamt om andra håller med om det. Jag gör det inte.