2023-02-03, 15:16
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Ahh, vad härligt det är med lite klimatångest så här lagom till helgen. Om klimatdårarna hade lyssnat angående biståndet och invandringen under 1980- och 90-talen så hade jag kanske brytt mig, men nu får ni fixa det här själva. Lycka till

https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...nu-rekordliten
Det mest väsentliga i artikeln är detta:
"Den nuvarande låga havsisutbredningen (...) är extrem, och ärligt talat arbetar vi för att förstå varför, [...]"
https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...nu-rekordliten

Greta-rörelsen och dess gelikar skulle kunna tagga ner lite tills experterna fattar vad som egentligen händer...
Citera
2023-02-03, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Greta-rörelsen och dess gelikar skulle kunna tagga ner lite tills experterna fattar vad som egentligen händer...
"Oroa er inte, vi har ingen aning om vad som händer" typ? Känns knappast som goda nyheter att forskarna inte förstår varför det går så snabbt.
Citera
2023-02-03, 19:38
Medlem
MeppoLundgrens avatar
Forskarna vet naturligtvis varför arean har minskat, men de ser ju naturligtvis en chans till mera forskningsbidrag för att lösa mysteriet.

Jag kan lösa problemet helt gratis och det behövs enbart lite bondförnuft för att lista ut varför havsisens area har minskat. Detta beror på en försvagad jetström och därmed dras mera kalla vindar från polerna mot ekvatorn och mera heta vindar från ekvatorn mot polerna.

På olika platser blir då vädret extremt kallt och på andra extremt varmt. Områdena med kall & varm luft flyter slumpvis runt polerna. På områdena där det är extremt kallt, så är isen tjockare än vanligt och därför ser man ingen större förändring när det gäller havsisens volym.
Citera
2023-02-03, 21:06
Medlem
Mike.Andersens avatar
Den låga havsisutbredningen beror nog på en omfördelning av värme. Nordamerika och Ryssland verkar vara kallare än normalt.

Jag läste också någonstans att medeltemperaturen i Vostok under januari har varit den lägsta sedan de började mäta i Antarktis.
Citera
2023-02-04, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeppoLundgren
Jag kan lösa problemet helt gratis och det behövs enbart lite bondförnuft för att lista ut varför havsisens area har minskat. Detta beror på en försvagad jetström och därmed dras mera kalla vindar från polerna mot ekvatorn och mera heta vindar från ekvatorn mot polerna.
Vad är det som försvagat jetströmmen menar du?
Citera
2023-02-04, 09:20
Medlem
MeppoLundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Vad är det som försvagat jetströmmen menar du?

Brakskitar från människor och djur.

Allvarligt talat så läste jag ett gammalt (60-talet) tekniskt dokument från NASA Technical Reports Server (NTRS) och där stod det något om ett samband med solcyklerna. Nu är det länge sedan jag läste detta och kommer inte ihåg på rak arm vad det stod och var dokumentet finns.
Citera
2023-02-04, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeppoLundgren
Allvarligt talat så läste jag ett gammalt (60-talet) tekniskt dokument från NASA Technical Reports Server (NTRS) och där stod det något om ett samband med solcyklerna. Nu är det länge sedan jag läste detta och kommer inte ihåg på rak arm vad det stod och var dokumentet finns.
Den mer moderna förklaringen är annars att globala uppvärmningen värmer polerna mer än ekvatorn och det är den temperaturskillnaden som driver jetströmmarna.
Citera
2023-02-04, 10:56
Medlem
MeppoLundgrens avatar
Citat:
Den mer moderna förklaringen är annars att globala uppvärmningen värmer polerna mer än ekvatorn och det är den temperaturskillnaden som driver jetströmmarna.

Svaga och kollapsade polarvirvlar har uppstått långt innan industrialiseringen, så det beror nog inte på människans utsläpp.

Jag läste den här sidan och det verkar inte finnas några tydliga bevis på att det beror på global uppvärmning.

https://www.climate.gov/news-feature...c-polar-vortex
Citera
2023-02-04, 12:41
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
"Oroa er inte, vi har ingen aning om vad som händer" typ? Känns knappast som goda nyheter att forskarna inte förstår varför det går så snabbt.
Det är alltid bättre att säga som det är. ”Experter” som låtsas veta är direkt farliga. Varför skulle det vi ser nu inte kunna vara långsiktiga effekter av övergången från lilla istiden?
Citera
2023-02-04, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det är alltid bättre att säga som det är. ”Experter” som låtsas veta är direkt farliga. Varför skulle det vi ser nu inte kunna vara långsiktiga effekter av övergången från lilla istiden?
Varför inte Guds vilja? Aliens? Ni förnekare är verkligen desperata att hitta alternativa förklaringar till det uppenbara.
Citera
2023-02-04, 13:23
Medlem
Koldioxid halten i atmosfären har tidigare varit flera tusen gånger högre utan att jordklotet börjar koka!
Jag förstår inte vart klimat aktivister hämtar sina konstgjorda argumenter ifån!
Citera
2023-02-04, 13:26
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Varför inte Guds vilja? Aliens? Ni förnekare är verkligen desperata att hitta alternativa förklaringar till det uppenbara.
Vi vet inte om Gud eller aliens finns däremot vet vi att jorden relativt nyligen lämnat lilla istiden som pågick i omkring 500 år. Det innebär högre temperatur och mindre is per definition.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in