2024-04-16, 16:58
Medlem
Den Artiska isen är nu större än på 20 år.
IPCC påstår att Arktis kommer vara helt försvunnet om 25 år.
Jodå, så att eee..... trovärdigheten är på topp.
Citera
2024-04-16, 17:00
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Löjligt. SLU gör stor sak, inklusive en podd, av att ”en tredjedel av vintern försvunnit sedan 1980-talet”, 58 dagar, och att det beror på ”den generella uppvärmningen av klimatet”.

Det ligger precis i linje med det narrativ som du och dina gelikar så envetet skyddar med ständiga argumentationsfel och mobbarmetoder.
1980-talets vintrar var ovanligt kalla om jag inte minns fel. Särskilt i Södra Sverige. Östersjön frös helt och hållet flera vintrar i rad. Det här var under perioden mellan 1984 och 1988.
Citera
2024-04-16, 17:54
Medlem
Det finns ytterligare en mätstation på Svartberget med dagliga data, dock bara från 2016 till 2022. Men även den stationen styrker att SLU har räknat fel.

Stortjärn, Svartberget

Kod:
Säsong,Vinterns början,Vårens början,Vinterns längd
2016,2016-10-30,2017-05-13,195
2017,2017-10-20,2018-04-13,175
2018,2018-10-23,2019-04-15,174
2019,2019-10-12,2020-04-14,185
2020,2020-10-18,2021-03-23,156
2021,2021-11-18,2022-03-18,120

Vintrarna ska nu i genomsnitt vara 119 dagar långa enligt rönet.
Citera
2024-04-16, 18:22
Medlem
En dokumentär om klimatfrågan.
Climate - Filmen som förklarar klimatfrågan. Filmen som granskar klimatlarmen och de mörka krafterna bakom klimat-koncensuset. Den här filmen avslöjar klimatlarmet som en påhittad skrämsel utan någon grund i vetenskapen. Det visar att vanliga studier och officiella data inte stöder påståendet att vi bevittnar en ökning av extrema väderhändelser – orkaner, torka, värmeböljor, skogsbränder och allt annat. Den motverkar med eftertryck påståendet att nuvarande temperaturer och nivåer av atmosfärisk CO2 är ovanligt och oroande höga. Tvärtom, jämfört med de senaste halv miljard åren av jordens historia, är både nuvarande temperaturer och CO2-nivåer extremt och ovanligt låga. Vi befinner oss just nu i en istid. Det visar också att det inte finns några bevis för att ändrade nivåer av CO2 (det har förändrats många gånger) någonsin har "drivit" klimatförändringar tidigare.
https://www.youtube.com/watch?v=zmfRG8-RHEI
Citera
2024-04-16, 18:26
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
57 dagar sedan åttiotalet hör jag nu, straight from the maven's mouth: Så var det klarlagt.
Ja, nu har jag lyssnat också. Enligt en definition av vinter, 57 dagar och enligt en annan 25-30 dagar för den platsen och tiden. Det är liksom viktigt att veta vad han pratar om.
Citera
2024-04-16, 19:55
Medlem
Citat:
57 dagar sedan åttiotalet hör jag nu, straight from the maven's mouth: Så var det klarlagt.
Citat:
Han hävdar vidare att Vindelns sista vinter infaller om ~150 år om vi extrapolerar nuvarande trend. Detta ifall kurvan är linjär, vilket den sällan är utan oftast exponentiell. Hur han nu kommit fram till det.

Trist om premissen för avsnittet bygger på ett programmeringsfel. Hoppas på uppdaterade uträkningar i nästa avsnitt. Björn Ferry skulle ha litat på sin intuition.

Citat:
Daniel Stjärna [00:18:03] 57 dagar mindre vinter för dig helt enkelt, under din livstid.
Björn Ferry [00:18:08] Det lät mycket! Det är som två månader kan vi säga. Det låter väldigt mycket men det är klart, det är inte detsamma som att snötäcket har minskat så många dagar. Det är en som en temperaturgrej det är säkert fler dagar som har plusgrader under vintern, men det är fortfarande vinter och att det finns snö. Så det ligger nog någonting i det.
Citera
2024-04-16, 20:04
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Ja, nu har jag lyssnat också. Enligt en definition av vinter, 57 dagar och enligt en annan 25-30 dagar för den platsen och tiden. Det är liksom viktigt att veta vad han pratar om.
Det är snarare han som bör vara tydlig med vad han avser. 57 dagar kortare vinter betyder just det för en enkel själ som undertecknad, samt andra lekmän. Panikinducerande.

Nyss ifrågasatte du poddens existens och att påståendet ö.h.t. ägt rum, flytta målstolpar much?
Citera
2024-04-16, 21:26
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Nej, det är inte olika definitioner. Läs citatet som casefold gav i förrgår:
SMHI har en typ av definition som utgår ifrån att det är ett visst antal dagar i rad som måste ha en medeltdygnstemperatur som understiger noll grader. Tittar vi på den då har vi tappat 57 dagar på 40 år här.
[...]
Ja, här. 57 dagar kortare vinter har vi enligt den definitionen.
[...]
Sen 80-talet.
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Han säger ju klart och tydligt att han utgår från SMHI:s definition.
Citera
2024-04-17, 00:14
Medlem
HerrGickhans avatar
Jag hoppas den som mäter inte anser att vintern i Vindel är slut för säsongen. De närmaste åtta dagarna ser dygnsmedeltemperaturen ligga under 0. I Piteå ser det ut att komma en halv decimeter snö detta dygn och sedan dygnsmedeltemperaturer under 0 med ner mot minus 12 som lägsta. Det är full vinter och har varit så sedan oktober.
Citera
2024-04-17, 01:25
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Den Artiska isen är nu större än på 20 år.
Källa?
Citera
2024-04-17, 02:46
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Jag ignorerar inte men ifrågasätter när jag upplever att nåt inte stämmer. Du ignorerar allt som inte kommer från sanktionerad ort: Du tittar inte ens. Det du kallar konsensus börjar lukta paradigm.
https://en.wikipedia.org/wiki/Paradigm

Vi kan se anomalier. Om vi tittar.

Men hur svårt ska det vara att fatta? Att jag ignorerar den här filmen beror på att den 1. gör vetenskapliga påståenden, utan att vara vetenskap, 2. är producerad i samarbete med kända lögnare med ekonomiska incitament att vilseleda om just det vetenskapliga ämnet filmen behandlar.

Det är alltså viktigt att komma ihåg att det där är en film. Det är inte peer reviewad forskning. Det är också en film som är producerad i samarbete med oljeindustrins lobbyinstitut, vilka vi vet aktivt ljuger och vilseleder om just klimatforskningen. Det är en icke-vetenskaplig produkt gjord i samarbete med kända lögnare och som gör omfattande påståenden om vetenskapen.

Den där filmen är ungefär som om en tillverkare av kolloidalt silver gör en dokumentärfilm som "avslöjar" att hundra år av cancerforskning bygger på lögner, och att konsumtion av kolloidalt silver är en bättre behandlingsmetod än cellgift- och strålterapi. Skulle det vara meningsfullt att se den filmen innan man eventuellt avfärdar den? Skulle den som på förhand fnyser åt den filmen göra sig skyldig till att "ignorera allt som inte kommer från sanktionerad ort"?
Senast redigerad av anomalign 2024-04-17 kl. 02:51.
Citera
2024-04-17, 05:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
IPCC påstår att Arktis kommer vara helt försvunnet om 25 år.
I vilken av alla rapporter menar du att de påstår något sådant?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in