Citat:
Ursprungligen postat av
Totius
Jag påminner om mitt följande inlägg för två år sedan:
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten
Kullman & Öbergs artikel ligger nu här:
http://kullmantreeline.dinstudio.se/files/EJAS-13467alt.pdf
Notera:
The landscape-ecological changes, highlighted in this study, are well within the frames of natural dynamics during the Holocene epoch, which contrasts with common climate catastrophe rhetoric.
Du har verkligen inte lärt dig ett dugg på hela denna tid.

Jag tackar för din faktiod Totius, skönt att se dig här igen.
Författaren drar slutsatsen att förändringarna hittills ligger inom variationerna under holocene, det låter vettigt med tanke på den lokala postglaciala värmeperioden men säger inget om den snabba förändringen är naturlig, det är inte rapportens syfte heller.
Citat:
Ursprungligen postat av Kullman
These new discoveries, along the entire
Swedish Scandes, make clear that the glaciers have been preceded by tree stands 11 000-5000
cal. a BP or so, following the regional deglaciation and prevailing in a climate more favorable
than at present. Early Holocene “hidden” tree enclaves were located 600-400 altitudinal meters
above their respective present-day treelines. These high treelines imply, adjusted for land
uplift, that summer temperatures during the very first part of the Holocene may have been
about 3.0-2.5 °C higher than at the present day (Öberg & Kullman 2011; Kullman & Öberg 2015
Citat:
Ursprungligen postat av Kullman
Figure 35. After the mid-1970s, the birch treeline has taken a further step to a higher elevation,
1060 m a.s.l, which means a total upshift by 175 m over the past 100 years. Photo: 2015-08-13.
http://kullmantreeline.dinstudio.se/files/EJAS-13467alt.pdf
Det finns gamla tallstubbar i Santessontjärnen på Storvätteshogna 1200m.ö.h. som kan ses vid torka, det säger inte att rådande klimatförändring är naturlig bara för att tallar växt där det är kalfjäll idag.
Tillbaka till ruta ett Totius!