Citat:
Ursprungligen postat av
Barf
Ta på dig läsglasögonen. Jag vill ha lägre skatter överlag. Inte mig emot om skatten på arbete sänks. Det är inget nollsummespel.
Skribenten sebastianlarsson2 menar att alla som är negativ till att staten plundrar folkets tillgångar är kommunister. Jag har inte hittat någon logik. (Det verkar mest handla om att han inte äger något och då skall andra plundras. Samma sak med hans fantasier om arv).
Att det finns antikommunister som vill minska skattetrycket och ta bort den typen av plundring kolliderar med hans känslor. Det kan han inte ta in. Meningslös diskussion.
Om man nu skall ha skatt öht så finns ju en poäng i att den tas baserat på inkomst. Då har iaf den beskattade något att betala med. Så är det inte med beskattning av tillgångar.
Då kan det bli så som det var på fastighetsbeskattningens tid att en person tvingades bränna ned sitt föräldrahem pga fastighetsskatten.
Fastighetsskatt baseras på den fullkomlig genomsjuka iden att man har en inkomst av en fastighet. Fungerande människor slår ifrån sig och menar att man tvärtom har en massa utgifter för en bostad. Den behöver ju underhållas för att bibehålla sitt värde.
Det struntar "kommunisterna" i. Dom menar att man slipper ju betala hyra för att bo där. Och då menar dom att man har en "inkomst". Nu tror nog de flesta att jag driver med er, men så är det inte. Det är på allvar så man resonerat. Det var på den mer kommunistiska tiden i Sverige när Tage Erlander härjade. Man benämnde det då inte för fastighetsskatt, utan man betalade skatt på "inkomst av fastighet". Det var i en skattereform senare det blev fastighetsskatt.