Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-13, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QQQQQQQQQQQQQQQQQQ
Mäklarstatistik presenterar ett tremånaderssnitt.
Exakt.

Hur i helvete kan folk vara såhär efterblivna. Jag fattar inte.
Citera
2022-11-13, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChimChim
Instämmer. Börsen har vänt och goda tider väntar. bostadspriserna laggar efter börsen men eftersom börsen redan har vänt (som du säger) så ser vi snart en uppgång i bostadspriser då botten är nådd

Osäker på om du trollar eller inte, har du sett årets budgetförslag som presenterades? Finansministern målar inte upp en positiv bild av framtiden direkt
Citera
2022-11-13, 13:00
Medlem
DVikings avatar
Citat:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/trendbrott-storstockholms-bostadspriser-stiger

Bostadspriserna i Stockholm ökade med 2%. Hur förklarar ni bubbelpratare detta ?

Även för den som är van att gräva runt i Mecklarlögns statistik är det svårt att hitta någon grund för det påståendet. Hur som helst så förklarar de varför det ändå tydligen blev så:

"I centrala Stockholm sjönk priserna med -1% medan Storstockholm avviker från mönstret med en uppgång på +2%. Uppgången kan till stor del förklaras med en ökad andel försäljningar i centralkommunen och innerstaden där kvadratmeterpriserna är högre."

Men ser man till månadspriser i Storstockholm ser det ut så här:

Juni: 62322 kr/kvm
Juli: 57041 kr/kvm
Augusti: 62000 kr/kvm
September: 61995 kr/kvm
Oktober: 61902 kr/kvm

Den uppgång på 2% de pratar om kan alltså rimligtvis bara komma från att man inte längre har med juli-datan i jämförelsen.
Citera
2022-11-13, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
På årsbasis skrev jag. Men det var inte det enda som gjorde marknaden glad. Citerar en erfaren analytiker som räknat på det: "Bryter vi ner konsumentprisindex i månadstal kan konstateras att oktober månads uppgång var 0,44 procent, vilket är en halvering från 0,86 procent för ett år sedan. Förvandlar vi månadstalet till årstakt blir inflationen 5,4 procent, vilket jag tror många fäster sig vid. Detsamma gäller index exklusive energi, där en omräknad årstakt summerar sig till 4,3 procent."

På årsbasis låg den på 6.3% senast. Men vad du menade var alltså den månadsvisa inflationen extrapolerad ett år framåt (dvs årstakt). Klart det leder till missförstånd.

Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Börsen har en fördel av att diskontera saker ganska långt in i framtiden trots vad folk tror.
Att företagen inte kan fortsätta leverera unikt höga vinster är redan inräknat i kurserna.
En kommande lågkonjunktur slår inte heller ut vinsterna under ett kvartal eller ens två kvartal.

Ingen vet hur dåliga rapporterna blir. Efter den senaste rekylen är endast en mjuklandning inprisad IMO. Samtidigt finns det inga garantier för en mjuklandning i ekonomin, särskilt här i Europa. Det är naivt att tro att energikrisen är över. Det är även naivt att anta att distributionskedjorna snart fortsätter att rulla på som förut. Det är även naivt att anta att konflikten i Ukraina ser ut vara på väg mot sitt slut etc. Börsen var översåld, det är inte konstigt med ett litet rally.
Senast redigerad av Tobbesvensson 2022-11-13 kl. 14:02.
Citera
2022-11-13, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Tror du på allvar att ”båten” och den belånade sommarstugan skall lösa lånen på permanentbostaden?
Eftersom de över 50 är lite belånade så svarar jag Ja på din fråga.
Citera
2022-11-13, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Den har inga justeringar och är som du ser en total berg och dal bana. Inte en enda mediekanal refererar någonsin till husmask av en anleding
Jag kollar Hemnet dagligen och har alltid gjort, alla kan se att priserna sjunkit och sjunker
Citera
2022-11-13, 13:40
Medlem
Citat:
Instämmer. Börsen har vänt och goda tider väntar. bostadspriserna laggar efter börsen men eftersom börsen redan har vänt (som du säger) så ser vi snart en uppgång i bostadspriser då botten är nådd
Börsen har vänt 😂, är det första lågkonjunkturen du är med på eller?
Citera
2022-11-13, 13:51
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Eftersom de över 50 är lite belånade så svarar jag Ja på din fråga.
Är de över 50 i storstäder lite belånande nominellt?
Citera
2022-11-13, 13:53
Medlem
Citat:
Börsen har vänt 😂, är det första lågkonjunkturen du är med på eller?

Ja, det är därför jag hänger på FB och vänder mig till experter som Liksom-fb, flanders, Immelman foxxi etc
Senast redigerad av ChimChim 2022-11-13 kl. 14:09.
Citera
2022-11-13, 14:14
Medlem
Citat:
Jag kollar Hemnet dagligen och har alltid gjort, alla kan se att priserna sjunkit och sjunker

Det har ingen ifrågasatt heller
Citera
2022-11-13, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbesvensson
På årsbasis låg den på 6.3% senast. Men vad du menade var alltså den månadsvisa inflationen extrapolerad ett år framåt (dvs årstakt). Klart det leder till missförstånd.

Ingen vet hur dåliga rapporterna blir. Efter den senaste rekylen är endast en mjuklandning inprisad IMO. Samtidigt finns det inga garantier för en mjuklandning i ekonomin, särskilt här i Europa. Det är naivt att tro att energikrisen är över. Det är även naivt att anta att distributionskedjorna snart fortsätter att rulla på som förut. Det är även naivt att anta att konflikten i Ukraina ser ut vara på väg mot sitt slut etc. Börsen var översåld, det är inte konstigt med ett litet rally.

OK, båda hade rätt. Nu var poängen att försöka förklara det som många här inne tolkat som att börserna blev galna på ändå så pass hög inflation i USA. Det var trenden framåt som var det som fick investerare i USA att bli så positiva. Och snart vänder inflationen även i Sverige.

Helt korrekt att ingen vet hur företagens vinster kommer att se ut i lågkonjunktur. Men det gäller i så fall slutet av 2023 som det kan se riktigt illa ut.

"ett litet rally" som pågått i över en månad i ganska lugn och fin takt. Börsen är fortfarande ganska OK värderad sett på historiska p/e tal. Det ska till ganska stora vinstfall över hela linjen för att det ska dumpa igen.

Konflikten i Ukraina lär vi få leva med i många många år. Det bästa man kan hoppas på är väl något slags dödläge som i WWI. Men sanktionerna mot Ryssland kommer att pågå länge oavsett så världsmarknaden har ställt in sig på att hitta modifierade handelsvägar. Det har gått förvånansvärt fort. Mest beroende på Rysslands pyttelilla påverkan på världsmarknaden förutom olja och gas. Något annat har de inte att bidra med.

Det stora hotet är snarare Kinas efterlängtade invasion av Taiwan. DÅ kan vi snacka om problem i världshandeln.
Citera
2022-11-13, 14:33
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Borde inte priserna gå såväl upp som ner när du kollar dagligen?
Att det skulle sjunka varje dag låter lite otroligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in