Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-26, 21:52
Medlem
Ruttet-apples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Jag skulle säga att 4% repo och 2 kr kwh är lite av ett semi-domedags-scenario. Men feel free att citera mig om ett år så kan vi kolla vem som spådde bäst.

Varifrån fick du 4% repo? Jag menar ränta som låntagare betalar och skrev 1-2 kr/kWh. Det ser jag inte som ett orealistiskt scenario januari 2024. Men ja vi får se om ett år.
Citera
2023-01-26, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valet20222
Jag bor inte i Sverige och de som drabbas värst blir givetvis du och Flanders, och det välkomnar de allra flesta.

Varför skulle de med obefintliga bostadskostnader drabbas hårdare än andra av något?
Citera
2023-01-26, 22:16
Medlem
Citat:
Återigen, intressant. Men jag missade vissa hopp till bostadsmarknaden i Sverige.

Och btw, tror du att FED kör på med höjning av räntor när ekonomin går bajs?

Jag tror de kommer höja räntan väldigt lite och Sverige följa efter.
Går ekonomin dåligt globalt kommer nog svensk bostadsmarknad med drabbas.

Det finns alternativet att de vänder och sänker räntorna för att rädda ekonomin och då kommer det bli lättare för folk med lån att betala och priserna på bostäderna kommer gå upp.

Kan de ens komma överens om hur ekonomin verkligen går är väl också en bra fråga. Någon höjning kan vi nog alla hålla med kommer nästa månad antar jag.
Citera
2023-01-26, 22:40
Medlem
Uppåt i januari som väntat, för 18:e året i ordningen. Media drar, också det väntat, femmans växel på säsongseffekten: "Vändningen är här!" Hade det gått att daytrade:a bostäder, hade jag köpt i jul/dec och sålt i aug/jan. Varje år. Som att sno godis från barn.
Citera
2023-01-26, 22:42
Medlem
Svaagdrickas avatar
I denna tråd förefaller det bo flera vittra ekonomer. Jag har därför en fråga:

- Varför skulle inte ett högre amorteringskrav fungera som dämpare av inflationen? Eller är det inte önskvärt av andra skäl?

Det känns tröstlöst att betala dessa enorma räntekostnader för oss som köpte på toppen. Som ett svart hål.

Jag tänker alltså att amorteringskravet kanske skulle vara 4% eller så. Då hade mångas månadskostnad varit lika hög som idag kanske, men man betalar också till sig själv. Konsumtionsutrymmet hade minskat och räntan hade inte behövt höjas så mycket för att bekämpa inflationen. Inflationen borde väl sjunka lika mycket om månadskostnaden för boendet är lika hög ungefär för den genomsnittlige?

Sedan inser jag att alla inte äger sina bostäder etc. Men hyrorna har i många fall höjts ganska modest. Känns som att bostadsägare är de som ska fixa inflationen. Inser också att räntan måste vara högre än inflationen i en sund ekonomi. Men vi riskerar ju nu kanske 6-7%-räntor hos banken. Banken har räknat på det och vi klarar det kanske. Men vilket j-vla liv!
Citera
2023-01-26, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svaagdricka

- Varför skulle inte ett högre amorteringskrav fungera som dämpare av inflationen? Eller är det inte önskvärt av andra skäl?

Det känns tröstlöst att betala dessa enorma räntekostnader för oss som köpte på toppen. Som ett svart hål.

Jag tänker alltså att amorteringskravet kanske skulle vara 4% eller så. Då hade mångas månadskostnad varit lika hög som idag kanske, men man betalar också till sig själv. Konsumtionsutrymmet hade minskat och räntan hade inte behövt höjas så mycket för att bekämpa inflationen. Inflationen borde väl sjunka lika mycket om månadskostnaden för boendet är lika hög ungefär för den genomsnittlige?

Sedan inser jag att alla inte äger sina bostäder etc. Men hyrorna har i många fall höjts ganska modest. Känns som att bostadsägare är de som ska fixa inflationen. Inser också att räntan måste vara högre än inflationen i en sund ekonomi. Men vi riskerar ju nu kanske 6-7%-räntor hos banken. Banken har räknat på det och vi klarar det kanske. Men vilket j-vla liv!

Har banken räknat med en 7% inflation i samband med hög arbetslöshet och en svag krona?

Vad man kallar för "inflation" är inte riktig inflation men för sakens skull så kostar andra saker mer när energipriser går upp och kronan blir svag jämfört med andra valutor.

Ett högre amorteringskrav skulle innebära att folk inte hade råd att bo kvar.

Hade alla varit hemlösa och inte ätit mat hade det så klart sänkt priserna i KPI.
Citera
2023-01-26, 23:29
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moksha
Kanske OT men bara en kort och snabb information? Vilka yrken tänker du på?
Det är rätt många sektorer som har eller förväntas ha personalbrist inom kort. För att nämna ett fåtal;
- Vården saknar i princip allt. Läkare, sjuksköterskor, ambulansförare, undersköterskor m.m.
- Skolan har en stor brist av lärare. Man försöker lösa detta genom att sänka lärartätheten och trycka in fler folk i klasserna men på vissa håll (typ norra Sverige) finns det inte ens lärare med kompetens för årskursen överhuvudtaget.
- IT saknar personal inom programmering, IT säkerhet, systemvetenskap, nätverksteknik och en hel del till.

Inom den statliga sektorn vet jag att man har skickat ut en förfrågan till pensionerade och hört om de kan tänka sig komma tillbaka på deltid på såväl Polisen som Tullverket. Vilka tjänster det rör sig om på Polisen är jag inte helt säker på men på Tullverket har man bland annat hämtat tillbaka folk som tidigare jobbat inom klarering för export och import av varor.
Senast redigerad av Teu 2023-01-26 kl. 23:33.
Citera
2023-01-27, 00:49
Medlem
Citat:

Men när räntan är låg så är det inget problem alls var RB gör för svensk ekonomi? Du skulle inte köpt på toppen, alternativt budgeterat för dessa högre räntor när banken ändå räknade på det. För du tog väl ärligt inte lån på miljonbelopp utan att väga in risken för högre räntor? (som alla sett komma men stoppat huvudet i sanden)
Citera
2023-01-27, 01:28
Medlem
Citat:
Återigen, intressant. Men jag missade vissa hopp till bostadsmarknaden i Sverige.

Och btw, tror du att FED kör på med höjning av räntor när ekonomin går bajs?

FED avbryter höjningen av styrräntan när de ser att arbetsmarknaden och inflationen faller tillbaka påtagligt. Därefter ligger den mer eller mindre still. Detta brukar leda till börsrally, ett sista hurra, innan någonting i ekonomin börjar ge vika på allvar. Då börjar FED sänka räntan i snabb takt. Då är vi i krasch-fasen. I det läget har sänkt styrränta ingen effekt på kort sikt. Mer eller mindre nattsvart. Det är väl ungefär någonstans efter det som ett köpläge uppstår då QE-stimulanser i princip är garanterade. Efter det vänder ekonomin uppåt. Problemet är att till skillnad från 2009 och framåt så kommer trycka pengar nu innebära att inflationen kommer tillbaka med tvåsiffrigt som standard åren som följer.
Citera
2023-01-27, 01:35
Medlem
Citat:

Allt som minskar disponibel inkomst är positivt för inflationen. Men hellre då ta bort ränteavdraget som första åtgärd.

I övrigt är det en mardröm att befinna sig i din sits. Som att ha aktier som tappat grovt i värde och samtidigt ha en väldigt hög ISK-skatt.
Citera
2023-01-27, 05:23
Medlem
Svaagdrickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Men när räntan är låg så är det inget problem alls var RB gör för svensk ekonomi? Du skulle inte köpt på toppen, alternativt budgeterat för dessa högre räntor när banken ändå räknade på det. För du tog väl ärligt inte lån på miljonbelopp utan att väga in risken för högre räntor? (som alla sett komma men stoppat huvudet i sanden)

Räntehöjningen finns budgeterad men jag hade ärligt talat kanske trott att det kunde bli kanske 4%, inte 6% som det lär bli nu.

Eftersom månadskostnaden är så hög har man inte råd att amortera mer. Räknar inte med några egentliga löneökningar framöver. Så det blir många år nu när man bara har råd att bo.
Citera
2023-01-27, 05:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Varför skulle de med obefintliga bostadskostnader drabbas hårdare än andra av något?
Du kommer fastna i alkoholismen där ute i sommarstugan.

En dålig marknad drabbar socialt svaga hårdast.

Frågor på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in