Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-02-03, 20:07
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DattMamon666
Fast då blir ju också beräkningen lite haltande.
Nej, hur då?

Invänder du mot SCB's data? Eller accepterar du de?

Resten är ju bara lite triviala räkneoperationer. Går ju kolla för den som vill det.

Citat:
Har de inget kapital så måste du ju jämföra möjligheter att spara ihop pengar också.
De som äger villor har uppenbarligen kontantinsats. Eller hur?

Och på frågan om att flytta till en dyrare ort har jag ju redan berört det.

Citat:
Lönerna i Piteå är lägre men vad händer om hyrorna där är hälften av vad de är i Sollentuna? Sen restauranger, nöje, mat, kommunikationer etc etc? Inte säkert det går att spara ihop mer pengar på en högre lön i Sollentuna
Säkert?
Nej, men detta handlade inte om säkert.
Utan om observationen att trots högre villapriser har medelinkomsttagaren mer kvar.

(Det gäller inte samtliga individer. Men det borde jag inte behöva nämna).
Citera
2023-02-03, 20:09
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
De bättre bemedlade i Sthlm får cash av sina föeäldrar till bla bostäder långt tidigare än sä
Att en del får låna känner jag till. Det är nästan samma som att föräldrarna borgade på 50-talet. Ingen stor skillnad där.

Och visst kan det finnas de som får till kontantinsats som gåva. Men hur stor andel av populationen talar vi om då. 5%?
Citera
2023-02-03, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Att en del får låna känner jag till. Det är nästan samma som att föräldrarna borgade på 50-talet. Ingen stor skillnad där.

Och visst kan det finnas de som får till kontantinsats som gåva. Men hur stor andel av populationen talar vi om då. 5%?

Av de som i tidig ålder (innan 30 ish) flyttar till innerstan är det nog mer vanligt än ovanligt enligt min erfarenhet.

Antingen har föräldrarna cash att pyttsa in direkt alternativt lånar de lite på den nästan obelånade kåken och ger som ett sorts förskott på arvet. Eller så har de haft ett fondsparande åt barnen som kommit upp i miljonbelopp när de fyllt 20.

Att ha vuxit upp med en ensamstående morsa utan cash och sen flytta till lgh i Vasastan för 3-4 msek när man är 25 ish har jag aldrig sett skymten av.

Många som är +55 och sitter på villor i Stockholms bättre förorter sitter med 1-2 msek i lån max på villan värd 10 och då är det inga problem att fixa 1 msek var till barnen. Speciellt inte när räntan varit 1%
Senast redigerad av flanders 2023-02-03 kl. 20:34.
Citera
2023-02-03, 20:38
Medlem
Citat:
Nej, hur då?

Invänder du mot SCB's data? Eller accepterar du de?

Resten är ju bara lite triviala räkneoperationer. Går ju kolla för den som vill det.

De som äger villor har uppenbarligen kontantinsats. Eller hur?

Och på frågan om att flytta till en dyrare ort har jag ju redan berört det.

Säkert?
Nej, men detta handlade inte om säkert.
Utan om observationen att trots högre villapriser har medelinkomsttagaren mer kvar.

(Det gäller inte samtliga individer. Men det borde jag inte behöva nämna).
SCB stämmer utgår jag från. Men sen blir det lätt krock med verkligheten.
Flyttar paret från Piteå i ung ålder (precis efter utbildning?) så har de troligen ingen (alt minimal) kontantinsats och kommer vara beroende av att hyra bostad.
Är det samma hyra i Piteå som i Sollentuna, och hur står det till med övriga utgifter? Trots den högre lönen kanske det blir svårare att spara pengar i Sollentuna?
Utgår vi från att de har 3m sparat för kontantinsats så hade de ju kunnat bo kvar i Piteå, cashat huset och investerat resten. Detta missar du i ditt tankeexperiment.
Sen i sista exemplet med uppdaterade siffror där lön minus 3.5% ränta på 6m lånet ger "2304 SEK/månad mer för Sollentunafamiljen" missar du ju amorteringen på 10k i månaden för Sollentuna villan.
Visst, kan ju se det som ett sparande till sig själva men i Piteå skulle det ha haft cirka 7750 sek mer i månaden att investera där och då bortser vi från risken med 6m extra i lån.
Citera
2023-02-03, 21:23
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Tror att jag den gången räknade med att man bara köpte hem mer råvaror och lagade mer mat när man ända lagade.

Men säg att man sparar 50 kr per dag på detta. Är man 2 blir det 100 kr. 2k/månad. Motsvarar ca 1% ränta.
https://omniekonomi.se/vardagsekonomen-spara-tusentals-kronor-med-matlador/a/4omabg
Vardagsekonomen: Spara tusentals kronor med matlådor

Genom att planera sin matlagning och göra matlådor kan man spara uppemot 20 000 kronor årligen, säger Ica-bankens vardagsekonom Magnus Hjelmér när han listar sina bästa tips för unga och singlar.

– Laga storkok och se till att du får med dig lådorna till skolan eller jobbet, säger Magnus Hjelmér.

Har man sett. Någon som läst i tråden
Nja, är ju lätt att tänka ut själv.
Citera
2023-02-03, 21:38
Medlem
DVikings avatar
Fan va pajj tråden är när ni sitter och tjafsar om vilken svennebanan som är fattigast - pitepalten eller sollentunasvennen.

Dock kan pitepalten med lite vilja casha sitt hus medan sollentunasvennen inte ens kan köpa det hus som det ältas om - med 2x40k/mån blir det svårt att köpa en bostad med en prislapp på 8 mille.

Ett mått på hur uthålliga priserna är skulle kunna vara just om de som bor i sitt hus idag kan köpa det igen till marknadspris (med 70 eller 85% belåning kan man slänga in som antagande), vilket i många fall nog blir svårt i Stockholm.
Citera
2023-02-03, 21:51
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
SCB stämmer utgår jag från. Men sen blir det lätt krock med verkligheten.
Flyttar paret från Piteå i ung ålder (precis efter utbildning?) så har de troligen ingen (alt minimal) kontantinsats och kommer vara beroende av att hyra bostad.
Är det samma hyra i Piteå som i Sollentuna, och hur står det till med övriga utgifter? Trots den högre lönen kanske det blir svårare att spara pengar i Sollentuna?
Utgår vi från att de har 3m sparat för kontantinsats så hade de ju kunnat bo kvar i Piteå, cashat huset och investerat resten. Detta missar du i ditt tankeexperiment.
Sen i sista exemplet med uppdaterade siffror där lön minus 3.5% ränta på 6m lånet ger "2304 SEK/månad mer för Sollentunafamiljen" missar du ju amorteringen på 10k i månaden för Sollentuna villan.
Visst, kan ju se det som ett sparande till sig själva men i Piteå skulle det ha haft cirka 7750 sek mer i månaden att investera där och då bortser vi från risken med 6m extra i lån.

Matematik är svårt för vissa, det får vi alla leva med nu. Att se amorteringar som ett sparande är dessutom lika smart som att se sängvätning som ett sätt att minska sina uppvärmningskostnader. Nu när många i storstäderna har en värdeminskning på sina bostäder som motsvarar många, många år av amorteringar blir det tydligare vad skillanden mellan att spara och att amortera är.
Citera
2023-02-03, 22:04
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moksha
Exakt!

Därför är detta ett pyramidspel.

En transferering av ekonomin ut ur landet till välbärgade banker.

Alla som kunde har satt sig i skuld och kommer där i nu sitta inför framtiden.

Ett dränage som får ta sin tid – helt enkelt!

Säger också exakt!

Pyramidspelet är nu utlöst och vi får nog säga att det på ett sätt är nyttigt. Bättre nu än senare.
Sen tar det 20 år innan allt är glömt igen och historien upprepar sig.

Den naiva tanken om att när inflationen bromsar och räntehöjningarna slutar.....ja då ska det upp igen till Covid nivåer. Det scenariot finns inte på kartan med 4-5 % boränta och med minst 20 % högre levnadskostnader.
Citera
2023-02-03, 22:04
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
”Det lär fortsätta nedåt”.

Min prongos är att det lär regna i framtiden.
Hur går det ute i friggeboden? Har du kastat dig in på marknaden nu när den har "vänt"?
Citera
2023-02-03, 22:14
Medlem
AnonymKostyms avatar
Kronan försvagas kraftigt idag, och fortsätter rekylen ner på börserna och vi får en rejäl björnmarknad vågar jag inte tänka på hur svag kronan kan bli. Troligtvis vad det bara ett bear market rally nu och kronförsvagningen fortsätter => högre räntor.

Riksbanken borde höja med åtminst. 75 punkter, men det lär bli 50. Alla överdrivna internationella artiklar om sveriges bomarknad skadar förtroendet, oavsett hur det ser ut i verkligheten.
Citera
2023-02-03, 22:21
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaesenibotten
Vad är flashbackselitens analys på att räntan höjjs nästa vecka? Bara så ni vet så kan jag ingenting om bostäder men vet tillräckligt mkt så jag fattar att höjda räntor är dåligt för dom som har hus för att dom har lån! Kommer den höjas mycket nu eller?

De flesta räknar med 0,5 % nu. Då når vi en styrränta på 3 %. Europeiska centralbanken räknar med att höja 0,5 % i mars. Och Sverige måste följa. Så du kan nog räkna med ytterligare höjningar på 0,5 %....minst. En styrränta på 3.5 betyder nånstans boräntor på 5 %.

Kalkylera med det om du går i hustankar. Jag skulle dock vänta med köp då priserna skall ned mer.
Citera
2023-02-03, 23:03
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Du skrev "SEK kollapsa totalt". Och för att det skall hända så kan vi inte ha någon export och import.
Då har i stort sett alla handel upphört.

Att växelkursen faller lite till är ganska långt från att den kollapsar totalt.
Och så kan det bli om vi har lägre tillväxt.
I grunden är det tillväxten som styr. Och hög tillväxt kräver låga kapitalkostnader. Aka låg ränta.

Att växelkursen fallit under de senaste åren har en del att göra med att RB köpt obligationer. Den minskade volymen har gjort att folk växlat ifrån sig SEK. För att istället köpa obligationer i annan valuta.
Om/när RB går ur innehavet så kommer SEK stärkas. Om den återgår helt får vi se. Kan vara så att många övergett svensk obligationsmarknad permanent. Valutan är liten.
Ja, det var en klar överdrift, det erkänner jag. Bra att du rättade mig! Du har säkert rätt om att tillväxten styr, men jag tror också att kronan är "räntekänslig" (eller vad man ska kalla det) eftersom den är en liten valuta skvalpandes på ett stort valutahav, om det nu säger något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in