Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-26, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det handlar då om en halvering av levnadsstandard. Dvs tillbaka till 1975.
Ingen mobil eller dator för dig och andra.
Sjukvården är ett skämt jämfört med dagens. (Hör faktiskt aldrig önskemål från andra om att sjukvården gravt borde försämras).

Men du kan ju tänka dig hur det blir för dig om din inkomst efter skatt reduceras ned till 1/3 av idag.
Väldigt tveksamt om det är så många som kommer vara entusiastiska över det.
Jag bor inte i Sverige och de som drabbas värst blir givetvis du och Flanders, och det välkomnar de allra flesta.
Citera
2023-01-26, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EinsteinAfricAnus
Då kan vi välkomna ännu en nationalekonom till tråden. Har Barf välkomnat dig än? Om inte så lär han göra det snart. Han kommer nämligen bli jätteglad av att läsa dina fabler helt utan verkshöjd.

Vad menar du med att "inflationen stagnerar"? Har aldrig sett de två orden tillsammans tidigare som en fackspråklig term. Jag har sett uttryck som "ekonomin stagnerar".

Farbror borde gå om grundskolan om hen inte förstår vad "infaltion stagnerar" betyder. Jag skrev inte det ursprungliga inlägget, men eftersom jag inte har en svårt handikappande asperberger som du så gissar jag mig till att skribenten men att inflationen går ner alternativt slutar öka. Är farbror medveten om att det är ökningstakten man mäter?
Citera
2023-01-26, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruttet-apple
Ja det är nog så. Och många hoppas säkert fortfarande att elpriserna kommer gå ner igen och räntan börja sänkas. Jag tror de kommer bli besvikna. Vi kommer få leva med högre räntor och energipriser ett bra tag framöver skulle jag tro. Lika bra att ställa in sig på att 4% ränta och 1-2kr/kWh är det nya normala. När folk förstått det och förväntar sig månadskostnader på lång sikt därefter tror jag bostadsmarknaden kommer stabilisera sig.

Jo, det kan man ju tro. Eller så tittar man vad andra som får betalt för att tro prognosticerar och faktiskt satsar lite pengar på det. Dina våta dröm med höga räntor (och jag anser inte att vi har höga räntor än även om de är rejält högre får nåt år sen och förmodligen ganska nära toppen) och högt el-pris verkar inte vara det marknaden tror.

Men om du frågar mig så kommer det bli domedagsprofeterna i tråden som kommer att bli besvikna, igen. Och en fråga som hänger ihop med det sagda; blir det aldrig billigt nog för er kollaps-tomtar att ni faktiskt köper nåt? Eller faller de domedagsprofeterna bort från tråden när bostaden är säkrad och därför inte hörs mer?
Citera
2023-01-26, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiksbanksGangster
Det blir tydligare att ingen faktiskt sköter sitt jobb längre. De basunerar helt enkelt ut rubriker utan att analysera data.

Det senaste och mest häpnadsväckande exemplet på detta är SBAB:s påstående att "inflationen har nått en topp", vilket bara är en repetition av vad mainstream repeterar i USA. Vart man än tittar i mainstream (och på sociala medier) upprepar folk detta uttalande som om det vore ett faktum.

Det är inget faktum. Inflationen har inte toppat. Och datan bekräftar detta.

Nästan all nedgång i inflation i USA har kommit från fallande energipriser. Och energipriserna har fallit eftersom Biden-administrationen dumpade över 250 MILJONER fat olja från SPR ut på marknaden. För att sätta detta i perspektiv är det nästan 40% av SPR. Och Biden-administrationen har dumpat det på mindre än två år. Det är anledningen till att energipriserna har sjunkit.

Förutom nedgången i energipriserna fanns den enda betydande nedgången hos begagnade bilar. Allt annat stiger fortfarande i pris.

Jag tar upp allt detta eftersom nu, när Biden-administratören inte längre dumpar miljontals fat olja på marknaden, har energipriserna bottnat.

Oljan har börjat vända uppåt. Situationen är ännu värre för bensin.

Så om inte Biden vill tömma SPR till 0, är denna "inflationen har nått en topp"-saga över för SBAB. Inflationen kommer att komma tillbaka med en smäll. Och ingen i mainstream är positionerad för den smällen.
Bara en liten kommentar här. USA förbrukar 20 miljoner fat olja per dag, så 250 miljoner fat räcker i ca 12 dagar.
Citera
2023-01-26, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Jo, det kan man ju tro. Eller så tittar man vad andra som får betalt för att tro prognosticerar och faktiskt satsar lite pengar på det. Dina våta dröm med höga räntor (och jag anser inte att vi har höga räntor än även om de är rejält högre får nåt år sen och förmodligen ganska nära toppen) och högt el-pris verkar inte vara det marknaden tror.

Men om du frågar mig så kommer det bli domedagsprofeterna i tråden som kommer att bli besvikna, igen. Och en fråga som hänger ihop med det sagda; blir det aldrig billigt nog för er kollaps-tomtar att ni faktiskt köper nåt? Eller faller de domedagsprofeterna bort från tråden när bostaden är säkrad och därför inte hörs mer?

Jag tror att en lågkonjunktur med eventuell bostadskollaps eller en valutakris är vad vi väntar på om man inte kan skjuta upp problemet längre och pumpa bostadspriserna ännu mer.

Vi får vänta och se helt enkelt. Jag tror FED kommer fortsätta höja för det vi ser är länder sälja av sina US-bonds när räntan är lägre än inflationen.

Är det något jag tror kommer vara till fördel för bostadspriserna är det lägre elpriser inom några år för det är ett problem man kan lösa om viljan finns.
Citera
2023-01-26, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fillesnor
När inflationen stagnerar och räntorna börjar sänkas. Kanske redan till sommaren.

Håller tummarna.
Citera
2023-01-26, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GarMinEgenVag
Bara en liten kommentar här. USA förbrukar 20 miljoner fat olja per dag, så 250 miljoner fat räcker i ca 12 dagar.

https://tradingeconomics.com/united-states/crude-oil-stocks-change

De har slutat dumpa SPR och ändå byggs oljelager upp i USA.
Vad jag kan se icke märkbar import av olja under början av året.

Från vad jag sett kan detta tyda på att ekonomin går dåligt speciellt industrin inte bara folks bilar som går på olja.

Är det någon här som inte tror att vi kommer få se stora räntehöjningar i Sverige till följd av detta?
Citera
2023-01-26, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
https://tradingeconomics.com/united-states/crude-oil-stocks-change

De har slutat dumpa SPR och ändå byggs oljelager upp i USA.
Vad jag kan se icke märkbar import av olja under början av året.

Från vad jag sett kan detta tyda på att ekonomin går dåligt speciellt industrin inte bara folks bilar som går på olja.

Är det någon här som inte tror att vi kommer få se stora räntehöjningar i Sverige till följd av detta?

Intressant. Men vill du utveckla ett par led för oss som inte bor i din hjärna?
Citera
2023-01-26, 21:14
Medlem
Citat:
Intressant. Men vill du utveckla ett par led för oss som inte bor i din hjärna?

Jag tror efterfrågan på olja har gått ner i USA.
Främst inom industri t.ex plast.

Det ser ut som folk sparkas och det inte går så bra samtidigt går det bra på aktiemarknaden även om ekonomin saktar ner.

Antagligen stannar vi upp på bostadsmarknaden i år sedan kan de gå åt vilket håll det vill vi får väl vänta och se
Citera
2023-01-26, 21:35
Medlem
Ruttet-apples avatar
Citat:

Så du tycker 4% ränta och 2kr kr/kWh i några år framöver är ett domedagsscenario? Hög ränta är ingen våt dröm för mig då jag äger mitt boende och är belånad. Jag bara tror att det vi sett sista året inte är en parantes utan snarare ett nytt normaltillstånd.
Citera
2023-01-26, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
Jag tror efterfrågan på olja har gått ner i USA.
Främst inom industri t.ex plast.

Det ser ut som folk sparkas och det inte går så bra samtidigt går det bra på aktiemarknaden även om ekonomin saktar ner.

Antagligen stannar vi upp på bostadsmarknaden i år sedan kan de gå åt vilket håll det vill vi får väl vänta och se

Återigen, intressant. Men jag missade vissa hopp till bostadsmarknaden i Sverige.

Och btw, tror du att FED kör på med höjning av räntor när ekonomin går bajs?
Citera
2023-01-26, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruttet-apple
Så du tycker 4% ränta och 2kr kr/kWh i några år framöver är ett domedagsscenario? Hög ränta är ingen våt dröm för mig då jag äger mitt boende och är belånad. Jag bara tror att det vi sett sista året inte är en parantes utan snarare ett nytt normaltillstånd.

Jag skulle säga att 4% repo och 2 kr kwh är lite av ett semi-domedags-scenario. Men feel free att citera mig om ett år så kan vi kolla vem som spådde bäst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in