2023-01-26, 18:32
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Fast samtidigt har Riksbanken köpt Bostadsobligationer. Detta är en åtgärd särskilt avsedd för att just få ner bostadsräntan?
Nej, det bara sänker räntenivån generellt för de löptiderna. Skulle just bostadsobligationer enbart få lägre ränta uppstår arbitrage och ränteskillnaden utplånas. Spelar ingen roll vilka obligationer de köper.
Citera
2023-01-26, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Hur skulle det gå till att spara i ladorna?

Går byggnads med på att lönerna sänks och kapital kan sparas i bolagen?

De har ju uppenbarligen delat ut för mycket pengar eftersom de tvingas göra nyemission.

Ett företag väljer hur mycket de delar ut...men det kanske inte du förstått?
Senast redigerad av trickget 2023-01-26 kl. 18:36.
Citera
2023-01-26, 18:39
Medlem
Citat:
Det är väl det du citerar ovan?

Det får du be den som skrev inlägget jag replikerade på. Ser ut att ha varit en viss EinsteinAfricAnus. Någon du känner kanske.

Jag skriver så här: "Men om det blir som du säger så "
Givet vad du skriver så vet du inte vad det betyder. Du får först reda ut det för dig själv.

Exakt vad var det som jag skrev som fick dig att tro att Ryssland skulle kunna vara bra för svensk ekonomi och ge högre bostadspriser?

Kan du ge något konkret exempel? Om något jag skriver kan få dig att tro att Ryssland är bra för svensk ekonomi; Betyder inte det då att du är dummare än tåget, liksom-fb?

För övrigt är det en ren njutning att läsa att du blivit domedagsprofet. Hoppas det blir du själv som får bo i ett rum i en källare! Helst utan fönster ska det vara! Vi har alla våra olika preferenser! Det är ju trots allt bättre än att bli hemlös som foxxi.

Efter att verkligheten kommit ikapp dig kommer du inte vilja annat än att ligga i fosterställning på det jordstampade golvet i din nya grotthåla.
Senast redigerad av EinsteinAfricAnus 2023-01-26 kl. 19:39.
Citera
2023-01-26, 18:40
Medlem
Citat:
Det handlade om halvering av priser. För landet då.

Nej, byggsektorn är knappt berörd än.
Vid en halvering så är alla i byggsektorn arbetslösa. Och alla företag i sektorn i kk. Det byggs inget alls. Och knappt någon renovering.

Eller är det du som skall lassa in kapital i något företag som gör 1 MSEK i förlust för varje såld bostad?

Kommer du verkligen göra det?

Du får räkna med att du också blir arbetslös.
Och givet massarbetslösheten kommer bidragen att tvingas ned.
Du får hyra ett rum i en källare.

Och du får sitta där och tycka att det är sunt. Men alla andra kommer vara koleriska över den kraftigt minskade levnadsstandarden.
Nä jag pratade om 30% ned nominellt, det blir en sund upprensning. Förhoppningsvis kan det leda till bättre effektivitet (även om den inte brukar bli så). Visst kommer där bli konkurser, inget konstigt med det i en fungerande marknad
Citera
2023-01-26, 18:44
Medlem
Citat:
Det handlade om halvering av priser. För landet då.

Nej, byggsektorn är knappt berörd än.
Vid en halvering så är alla i byggsektorn arbetslösa. Och alla företag i sektorn i kk. Det byggs inget alls. Och knappt någon renovering.

Eller är det du som skall lassa in kapital i något företag som gör 1 MSEK i förlust för varje såld bostad?

Kommer du verkligen göra det?

Du får räkna med att du också blir arbetslös.
Och givet massarbetslösheten kommer bidragen att tvingas ned.
Du får hyra ett rum i en källare.

Och du får sitta där och tycka att det är sunt. Men alla andra kommer vara koleriska över den kraftigt minskade levnadsstandarden.

Källa på det fetade. Hur ser din beräkning ut? Hur kom du fram till att ALLA "byggbolag" går i kk vid ett prisfall på 50%(nominellt). Hur ser definitionen ut för "byggbolag" i din beräkning, den typiska verksamhet beskrivningen?
Citera
2023-01-26, 18:45
Medlem
Citat:
Det räcker troligen med att RB (eller kanske FED) säger att det är färdighöjt för denna gång.
April troligen.
Då vet vi att priserna bottnar i April alltså. Köpläge enligt dig, då kan ju Flanders lämna torpet och flytta in till stan. Är det hus så är det ju Lidingö som tappat mest.
Citera
2023-01-26, 18:54
Medlem
Fillesnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EinsteinAfricAnus
Då kan vi välkomna ännu en nationalekonom till tråden. Har Barf välkomnat dig än? Om inte så lär han göra det snart. Han kommer nämligen bli jätteglad av att läsa dina fabler helt utan verkshöjd.

Vad menar du med att "inflationen stagnerar"? Har aldrig sett de två orden tillsammans tidigare som en fackspråklig term. Jag har sett uttryck som "ekonomin stagnerar".

Herregud vilket intetsägande dravelinlägg.

Somna om är tipset till dig.
Citera
2023-01-26, 18:58
Medlem
Ruttet-apples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berkut
Detta är nog en anledning till att priserna ändå håller i sig, folk kan inte räkna. Det är när ränteavierna kommer som folk förstår hur mycket dyrare det blir.

Ja det är nog så. Och många hoppas säkert fortfarande att elpriserna kommer gå ner igen och räntan börja sänkas. Jag tror de kommer bli besvikna. Vi kommer få leva med högre räntor och energipriser ett bra tag framöver skulle jag tro. Lika bra att ställa in sig på att 4% ränta och 1-2kr/kWh är det nya normala. När folk förstått det och förväntar sig månadskostnader på lång sikt därefter tror jag bostadsmarknaden kommer stabilisera sig.
Citera
2023-01-26, 18:58
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Bankerna har varit rätt bra på det. Blir en nedgång med runt -20% från peaken. Lite mer för villor. Sthlms innerstad stabiliserar sig först nu och under våren. Sedan följer resten under sommaren/hösten. Efter det är priserna flat eller långsamt ökande.

Detta förutsätter 0.5% höjning i Feb och 0.25% i april och att börsen inte kraschar igen. Får arbetslösheten fart kan det sjunka mer.

Innerstan stabiliserar sig runt 100k per kvm +/-2%. Alla hyrestorskar som räknat med 75k per kvm knyter näven i fickan och har ingen chans att realisera drömmen om innerstan den här gången heller.

Jag kan inte säga att du har fel eftersom ingen vet till 100 %.
Men tycker inte det finns så mkt underlag för dina slutsatser.
Nuvarande ränta har inte ens slagit igenom än på bopriserna då det laggar. Och mer höjningar väntar.
Krympande BNP under 2023, recession, boränta uppe i 4-5 % andra halvåret och förmodligen hela 2024, 20 % inflation under 2022 och 2023. Därtill kraftigt ökade energipriser gör att jag inte kan se en utplaning eller ökning sommar höst.

Snarare fortsatt neråt hela 2023 och i bästa fall en utplaning 2024/25.

Om nu styräntan i allra bästa fall planar ut nånstans på 2.5%.
Citera
2023-01-26, 19:14
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
De har ju uppenbarligen delat ut för mycket pengar eftersom de tvingas göra nyemission.

Ett företag väljer hur mycket de delar ut...men det kanske inte du förstått?
Nej företaget har inget att säga till om. Ägarna bestämmer. (Det med inte förstått får du rikta till dig själv).
Och är det nu en pensionsfond som är ägare och pensionärerna vill ha sin pension då blir det utdelning.

Att kapitalet ligger kvar i företaget till urusel avkastning är en dålig ide för pensionärerna (och andra).
Citera
2023-01-26, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fillesnor
Herregud vilket intetsägande dravelinlägg.

Somna om är tipset till dig.

Skriver man om "stagnerande inflation" utan att kunna förklara vad det betyder så borde man nog avstå från att dela ut tips till andra

Det kan dock vara svårt med den självinsikten när man har rinnande snor på stället i knoppen där det borde ha suttit en hjärna.
Citera
2023-01-26, 19:37
Medlem
Mokshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Kommer bli enorm personalbrist inom vissa branscher som redan har det svårt att få tag på arbetskraft.

Kanske OT men bara en kort och snabb information? Vilka yrken tänker du på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in