Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-16, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Nu är det få objekt men håller med om att innerstan verkar stanna upp. Några stora fall utöver dessa har jag svårt att se utan att något fundamentalt förändras.

Tomtarna i den här tråden som yrat om att ”priserna ska ned till 75k per kvm” och dylikt kommer tugga fradga i vår när poletten trillat ned.

Övriga Sverige laggar efter innerstan.

Villor tror jag dock har en bit ned kvar. Främst pga extrema elpriser samt att de ökade sanslöst under pandemin.

Tråden gillar ju att prata om ”alla varsel som snart kommer” samma tugg som man hörde i början och under corona.

Som det ser ut nu ser bankernas prognoser om ett fall runt 20-25% ut att vara spot on

Prognoserna var ju "svagt upp eller sidledes" i våras så spot on vet jag inte
Citera
2023-01-16, 16:25
Medlem
Varje månad innan HOXFLATSTO släpps kommer samma inlägg av Flanders:
"Nu har det vänt, räntehöjningar biter inte på rika Stockholmare!"

Jag förstår inte varför någon tar detta på allvar.

Det är full möjligt att HOXFLATSTO slutar på plus i januari, precis som det gjorde för augusti.
Det är de två säsongmässigt starkaste månaderna. Det betyder inte att marknaden har vänt.
Citera
2023-01-16, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmetropol
Prognoserna var ju "svagt upp eller sidledes" i våras så spot on vet jag inte

Jag menar efter riksbankens nya ränteprognos. Bankerna verkar träffa rätt. Tråden åt helvete fel.
Citera
2023-01-16, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbesvensson
Kul att bubbelförnekarna hänvisar till statistik från husmask när det passar dem. När mätdata från husmask föll som en sten så var det HOX man skulle titta på. Nu när HOX faller som en sten är det plötsligt husmask man ska titta på.

Kul också att de refererar till trådens största troll och gaggar halmdockor om -70% till höger och vänster.

Du menar hox som rapporterade flat prisutveckling för br i Sthlm första halvan av december?
Citera
2023-01-16, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Det är som vanligt, hyrestorsken som väntat i flera år på att köpa billigt missar varje tillfälle som ges. Hyrestorsken väntar på domedagen som aldrig kommer.
Väldigt arroganta inlägg av en expert som i mars 2022 rekommenderade köp.

När ska man köpa, bör man avvakta?

"Så snart som möjligt. Att vänta och försöka tajma marknaden är sällan bra, man har bättre odds på roulette." -vnc mars 2022
Citera
2023-01-16, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Varje månad innan HOXFLATSTO släpps kommer samma inlägg av Flanders:
"Nu har det vänt, räntehöjningar biter inte på rika Stockholmare!"

Jag förstår inte varför någon tar detta på allvar.

Det är full möjligt att HOXFLATSTO slutar på plus i januari, precis som det gjorde för augusti.
Det är de två säsongmässigt starkaste månaderna. Det betyder inte att marknaden har vänt.

HOX rapporterade priser som var helt flat för BR i Sthlm första halvan av december.

Hur lågt ska priserna i Sthlms innerstad sjunka nu igen trickget? Jag har sagt runt 15-20% hela tiden. Ska de ned till 75k per kvm? 50k? Och när? Till sommaren?
Citera
2023-01-16, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QQQQQQQQQQQQQQQQQQ
Väldigt arroganta inlägg av en expert som i mars 2022 rekommenderade köp.

När ska man köpa, bör man avvakta?

"Så snart som möjligt. Att vänta och försöka tajma marknaden är sällan bra, man har bättre odds på roulette." -vnc mars 2022

Hur mycket kommer det sjunka total och till när o store orakel? 50%? 75%?
Citera
2023-01-16, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
https://husmask.se/home?areaId=7720,115341,115346,115348,115349,11535 0,115353,874679,874685&objectType=Lägenhet&freq=W& grouped=0&rolling=0&areaName=Stockholm%20innanför% 20tullarna

100 000kr prick per kvm i storstaden (innanför tullarna) den här veckan. Nu svettas Stockholmstorsken.

När Ingves drämmer till med 100 punkter på torsdag 24/11 lagom till löning går proppen ur och Stockholm kan glömma 100 000 per kvm inom överskådlig framtid.

Sen tar en annan haj vid och han är inte helt känd för att curla hushållen. Thedéen kommer fortsätta slakten.

Kommer vi över 100 per kvm i Sthlm igen i januari? Ser onekligen inte omöjligt ut. Var 2 månader den ”överskådliga framtid” du menade horohapna?
Citera
2023-01-16, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Mäklarstatistik har Stockholms innerstad under 100k/kvm redan i juli, kanske studsar upp nån procent i augusti så då är vi på de magiska 100k/kvm igen.

Det är en nedgång på 15% sedan ATH i mars.

Med fortsatt ränteuppgång och alla andra mörka moln lär vi se 85k/kvm framåt mars, dvs priser i linje med 2015. Åtta år med nominell uppgång på 0%.

Ligger budet 85k/kvm i mars kvar dviking?
Citera
2023-01-16, 16:43
Medlem
Citat:
Du menar hox som rapporterade flat prisutveckling för br i Sthlm första halvan av december?

Nej, jag syftar på det mönster vi har sett i tråden sedan ett halvår tillbaka när bubbelförnekarna hänvisar till statistik.

-0,44% (dec) på månadsbasis är för övrigt inte "flat" prisutveckling.
Citera
2023-01-16, 16:45
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ligger budet 85k/kvm i mars kvar dviking?

Jadå, men lutar väl mer åt 85-90 nu.

Det som överraskat är prisnivån på större lägenheter (120+ kvm) som lyfter totalen en hel del.

Vilken härlig nyårsyra trådens BLTer fick helt plötsligt när husmask puffat upp lite under plågsamt låg januariomsättning
Citera
2023-01-16, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Jadå, men lutar väl mer åt 85-90 nu.

Det som överraskat är prisnivån på större lägenheter (120+ kvm) som lyfter totalen en hel del.

Vilken härlig nyårsyra trådens BLTer fick helt plötsligt när husmask puffat upp lite under plågsamt låg januariomsättning

Verkar ju definitivt vara nyårsyra bland spekulanterna. Visningarna i innerstan är proppfulla enligt de uppgifter jag får. Känner en innerstadsmäklare som vittnar om att det nästan känns som i mars igen.

Du kommer behöva snitta runt -3 till -4% per månad i Jan-Mars för att nå 85k. I november föll Br i Sthlm med -0.4%. Första halvan av december -0,1% enligt HOX.

Du tror att raset kraftigt kommer accelerera i Q1 mot q4 2022 alltså?
Senast redigerad av flanders 2023-01-16 kl. 16:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in