2023-01-26, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Nu vet jag inte vilket land era spåkulor talar om. Men om ni tar fram samma spåkulor för Sverige vad säger kulan då ?.

Bankerna har varit rätt bra på det. Blir en nedgång med runt -20% från peaken. Lite mer för villor. Sthlms innerstad stabiliserar sig först nu och under våren. Sedan följer resten under sommaren/hösten. Efter det är priserna flat eller långsamt ökande.

Detta förutsätter 0.5% höjning i Feb och 0.25% i april och att börsen inte kraschar igen. Får arbetslösheten fart kan det sjunka mer.

Innerstan stabiliserar sig runt 100k per kvm +/-2%. Alla hyrestorskar som räknat med 75k per kvm knyter näven i fickan och har ingen chans att realisera drömmen om innerstan den här gången heller.
Citera
2023-01-26, 17:57
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valet20222
Detta är kanske svettigt på kort sikt, men på längre sikt är det fantastiskt bra med någon typ av efterlängtad nykterhet efter en liten krasch.

Då kommer samhället viktas om mot vad som är mer praktiskt, pragmatiskt och realistiskt i ett samhälle.

Och framförallt så är det välförtjänt näsbränna på de där som nästan är för fina för att ens kunna förstå vanliga människors behov.
Det handlar då om en halvering av levnadsstandard. Dvs tillbaka till 1975.
Ingen mobil eller dator för dig och andra.
Sjukvården är ett skämt jämfört med dagens. (Hör faktiskt aldrig önskemål från andra om att sjukvården gravt borde försämras).

Men du kan ju tänka dig hur det blir för dig om din inkomst efter skatt reduceras ned till 1/3 av idag.
Väldigt tveksamt om det är så många som kommer vara entusiastiska över det.
Citera
2023-01-26, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fillesnor
Priserna på bostäder i Stockholm är fortfarande ca 20% högre än post-corona. Ingen jättenedgång har skett sen räntorna började höjas.
Citat:
Ursprungligen postat av Fillesnor
När inflationen stagnerar och räntorna börjar sänkas. Kanske redan till sommaren.

Då kan vi välkomna ännu en nationalekonom till tråden. Har Barf välkomnat dig än? Om inte så lär han göra det snart. Han kommer nämligen bli jätteglad av att läsa dina fabler helt utan verkshöjd.

Vad menar du med att "inflationen stagnerar"? Har aldrig sett de två orden tillsammans tidigare som en fackspråklig term. Jag har sett uttryck som "ekonomin stagnerar".
Citera
2023-01-26, 18:01
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Enig. Det är enorm skillnad på visningar nu och i somras. En helt annan aktivitet idag. Nu vet folk vad som gäller framöver och börsen har som du säger stabilierars. Kraschar börsen igen samt att elpriser skenar vilt kommer det såklart påverka.
https://omniekonomi.se/maklar-vd-hoppfull-fulla-visningar-och-budgivningar/a/JQBnL8
Mäklar-vd hoppfull: ”Fulla visningar och budgivningar”

Efter det senaste årets prisfall på bostadsmarknaden syns nu ljusglimtar i Valueguards preliminära siffror för de två första veckorna i januari.

– Nu har vi ibland fulla visningar och för första gången på länge ser vi även budgivningar, säger Fredrik Kullman, vd på Bjurfors Sverige.
Citera
2023-01-26, 18:04
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Vad är det jag läser. Kommenterar du andras preferenser. Är du kommunist eller.
Det har bara med din bristande läsförståelse att göra.

Jag använder logik med andras preferenser som indata.

Det är trots all väldigt ovanligt att folk strejkar för att få ned lönen.
Citera
2023-01-26, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
https://omniekonomi.se/maklar-vd-hoppfull-fulla-visningar-och-budgivningar/a/JQBnL8
Mäklar-vd hoppfull: ”Fulla visningar och budgivningar”

Efter det senaste årets prisfall på bostadsmarknaden syns nu ljusglimtar i Valueguards preliminära siffror för de två första veckorna i januari.

– Nu har vi ibland fulla visningar och för första gången på länge ser vi även budgivningar, säger Fredrik Kullman, vd på Bjurfors Sverige.
Ljusglimtar var det sa Bill, två veckor sa Bull.
Citera
2023-01-26, 18:09
Medlem
De senaste åren har värdeökningen på bostäder i Stockholm varit högre än kostanden att boendet.
Naturligtvis är detta för bra för att vara sant....Gör er beredda för verkligheten.
Citera
2023-01-26, 18:09
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Inte mycket sparat i ladorna från de goda tiderna?
Hur skulle det gå till att spara i ladorna?

Går byggnads med på att lönerna sänks och kapital kan sparas i bolagen?
Citera
2023-01-26, 18:15
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
30% ned nominellt är väl inte så konstigt.
Det handlade om halvering av priser. För landet då.

Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Bostadsbyggandet har redan kapsejsat, dock finns det fortfarande i pipen t o m 2024. Allt som byggs är dessutom inte bostäder. Vissa bolag kommer såklart gå i KK
Nej, byggsektorn är knappt berörd än.
Vid en halvering så är alla i byggsektorn arbetslösa. Och alla företag i sektorn i kk. Det byggs inget alls. Och knappt någon renovering.

Eller är det du som skall lassa in kapital i något företag som gör 1 MSEK i förlust för varje såld bostad?

Kommer du verkligen göra det?

Du får räkna med att du också blir arbetslös.
Och givet massarbetslösheten kommer bidragen att tvingas ned.
Du får hyra ett rum i en källare.

Och du får sitta där och tycka att det är sunt. Men alla andra kommer vara koleriska över den kraftigt minskade levnadsstandarden.
Citera
2023-01-26, 18:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ruttet-apple
Hur räknar du? 2% ränta på 3.5 miljoner är 5800 per månad. Bara så du inte blir förvånad när nästa räkning kommer. Och ja räntan är redan över 4% på bundna lån och kommer nog gå över 4% på 3mån också.

Räknar fel ser jag: har 3650kr/mån just nu i ränta. Blir ca 2550kr/mån e ränteavdrag. Med nya räntan ca 3.3% blir det ca 6640kr/mån e ränteavdrag. Har egentligen ca 3.45 miljoner i lån. Blir alltså strax över 4000kr mer i månaden. Så ja, hos en del som också har 2-3% amortering kommer det bita bra. Samt kanske lånat uppemot 5 miljoner. Vi får ca 23000kr/mån i rena utgifter- matkostnader. Men vi har så pass god ekonomi så det är ingen fara.
Exempel:
Lån 5 miljoner ger 13750kr före ränteavdrag vid 3.3% ränta. 2% amortering ger 8300kr till i utgift. Ger 22000kr i låneutgift. Har du 2 som jobbar och tjänar hyggligt säg 60t efter skatt. Så har de 38000kr/mån kvar. Har du inte extrema utgifter t ex el, uppvärmning så är det väl inget problem. Vid 5% ränta har du 28000kr i utgift utan medtaget ränteavdrag o 2% amortering. Ärligt talat förstår jag inte vad folk har köpt på sig om de inte klarar utgifterna med stora lån. Om du bortser från höga elräkningar.
Så länge som det är 2 som betalar alt en med väldigt bra lön.
Citera
2023-01-26, 18:23
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EinsteinAfricAnus
Minns du ditt inlägg från 2022-11-29, klockan 18:42, liksom-fb?
Det är väl det du citerar ovan?

Citat:
Ursprungligen postat av EinsteinAfricAnus
Det skulle vara intressant att se om du kunde utveckla detta resonemang ytterligare idag
Det får du be den som skrev inlägget jag replikerade på. Ser ut att ha varit en viss EinsteinAfricAnus. Någon du känner kanske.

Jag skriver så här: "Men om det blir som du säger så "
Givet vad du skriver så vet du inte vad det betyder. Du får först reda ut det för dig själv.
Citera
2023-01-26, 18:29
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sportlaban
Du som alltid tjatar om ditt djävla Nordkorea
Nu har du inte lyckats läsa innantill igen. Det är definitivt inte mitt NK. Utan drömlandet för alla som vill att offentligsektor skall vara inblandade. Ditt och en del andras.

Citat:
när du inte propagerar för vindkraft.
Fast det hittar du inte att jag gör. Det jag de facto gör är att slå ihjäl en del vandringssägner om vindkraft. Det är något helt annat.

Citat:
Ja det är djävligt sunt och nödvändigt med konkurser ibland. Helst bland dina skitbanker också.
Då får du väl förklara det sunda med att alla företag i byggbranschen går i kk. Och många andra också. Och massarbetslöshet uppstår. Och dina bidrag mer än halveras.
Sätt igång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in