Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-24, 13:33
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Räcker med att kolla vad de har för tavlor (såna där generiska bäbistavlor samt bröloppsfoton) visar tydligt vad det är för typ av människor haha, inte förvånad
Människor som blivit blåsta på nyproduktion verkar det som.
Citera
2023-01-24, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Människor som blivit blåsta på nyproduktion verkar det som.
Trist de skrivit på den uppdaterade objektbeskrivningen. Nu när de gått till media lär det bli svårsålt. Kursar företaget nu så blir det inte så kul med garantiåtgärder.
Citera
2023-01-24, 14:23
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbesvensson
Att det fortfarande är mer än dubbelt så dyrt som i Göteborgs innerstad innebär inte att priserna inte har gått ner. För övrigt går det alltid upp 3-5% under januari. Att priserna endast har gått upp 4-5% även denna gång, efter ett så stort fall, är anmärkningsvärt svagt. De största rekylerna sker i regel under björnmarknader.
Absolut, jag vill bara få bekräftat från användaren vilket kvm/pris som gäller nu i Stockholm innanför tullarna.
Citera
2023-01-24, 14:45
Medlem
tripprapporters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbesvensson
Att det fortfarande är mer än dubbelt så dyrt som i Göteborgs innerstad innebär inte att priserna inte har gått ner. För övrigt går det alltid upp 3-5% under januari. Att priserna endast har gått upp 4-5% även denna gång, efter ett så stort fall, är anmärkningsvärt svagt. De största rekylerna sker i regel under björnmarknader.

Har priserna gått upp med 4-5% i januari?
Citera
2023-01-24, 14:53
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Det blir väl kommunen som hyr till flyktingar och liknande grupper. Så ser det ut där jag bor iaf, nästan alla villor som nu hyrs ut, snappas upp av kommunen.

Vilket självfallet höjer statusen och priset på hela området när t.ex. grannen skall sälja.
Citera
2023-01-24, 14:56
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Så sant. Kontraindikatorer är väldigt värdefulla när beslut tas.

Jag låste min ränta på huslånet när jag såg att de dummaste jävlarna på forumet vägrade tro på att räntan skulle upp.
Ser man på. Du är en tocken bolånetorsk då.

Ja, att ha bunden ränta till lägre än rörlig är ju gynnsamt.
Men givet skälet antar jag att du haft bundet länge. Iaf sedan 2010 när bubbeltråden startade. Från och med då så har ju situationen du beskriver gällt. Bubbelpratare har pratat om högre ränta och en del andra tvivlat.

Att ha haft bundet sedan 2010 är inte uppenbart gynnsamt. Det får man nog räkna efter på.
Citera
2023-01-24, 14:59
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaMoskva
Nej duschrum är inte utan våtrumsskydd i de länderna. Du är en idiot.

Apropå byggnadsteknik sa en vän som är plattsättare till mig, att det överjävligaste våtrumsskyddet att riva är när man använder Tjära.
Skall se som nytt ut efter 80 bast och vara ett jobb utöver det vanliga att riva ner.
Citera
2023-01-24, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Absolut, jag vill bara få bekräftat från användaren vilket kvm/pris som gäller nu i Stockholm innanför tullarna.
Verkar ligga på 105k/kvm, men det ju Januari vilket är en stark månad. Siffrorna är inte kvalitetsjusterade. Sorgebarnet Göteborg är ner 18% på 6 månader. Vilket ras alltså, blir nog inte bättre när arbetsmarknaden går in i moll ihop med stigande räntor. Volvo PV ligger pyrt på det som är en relativt stor arbetsgivare. Blir nog tufft för bemanningskonsulterna
Citera
2023-01-24, 15:01
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Ser man på. Du är en tocken bolånetorsk då.

Ja, att ha bunden ränta till lägre än rörlig är ju gynnsamt.
Men givet skälet antar jag att du haft bundet länge. Iaf sedan 2010 när bubbeltråden startade. Från och med då så har ju situationen du beskriver gällt. Bubbelpratare har pratat om högre ränta och en del andra tvivlat.

Att ha haft bundet sedan 2010 är inte uppenbart gynnsamt. Det får man nog räkna efter på.
Skulle inte kalla ett sexsiffrigt belopp att vara torsk direkt. Men alla har sin egen definition. Vissa vill vara helt lånefria.

Nej, faktiskt alltid haft rörlig ränta fram tills nu.
Det var rätt uppenbart att räntan skulle upp så jag band den. En riktig fullträff som vanligt.
Citera
2023-01-24, 15:04
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lofn
En sak som slagit mig är så himla många objekt "Snart är till salu". Jag har sett ett par som varit till salu ganska nyligen men nu "snart är till salu". Vad är tanken bakom det?
Borde vara uppenbart.
Mäklare X lägger ut en villa med utomhusfoto som kommande, så att köpare som varit och tittat på liknande hus hos andra mäklare inte köper de, utan väntar på att få komma på visning på denna.

Det med marknadsekonomi och konkurrens verkar okänt hos många i forumet.

Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Det vore direkt oansvarigt och inkompetent om denna bransch inte tagit höjd för dipp.
Hur skulle de olika företagen kunna göra det tänkte du??
Den mäklare som tar mer betalt för att bygga upp en buffert prissätter sig ju ut ur marknaden och får inga affärer.
Så återigen. Hur tänkte du att detta skulle gå till. Är det så att du inte förstår att det råder konkurrens.

Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Räcker med att kolla vad de har för tavlor (såna där generiska bäbistavlor samt bröloppsfoton) visar tydligt vad det är för typ av människor haha, inte förvånad
Konservativa?
Citera
2023-01-24, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Kan du bekräfta kvm/priset för Stockholm lgh innanför tullarna? Tack.
Det finns inget rakt svar på den frågan, och om du inte fattar det har inlärningen kring detta gått orimligt långsamt.

Om du vill ha ett snitt för sek/kvm (inte "kvadratmeter per priset", men det hoppas jag du fattar) kan du tex ge någon timestamp så kan vi approximera det.
Citera
2023-01-24, 15:56
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Marknden prisar in att styrräntan toppar på 3.40% och går ner till 3.26% i slutet av året.
Det mest sannolika enligt detta är ju att styrränta toppar på 3.50% och sänks sedan ett steg till 3.25% slutet av året:

https://research.sebgroup.com/macro-ficc/reports/34904

Om detta är sant så sjunker den alltså ner till en nivå 0.75p.e. över dagens styrränta.
Nej det är inte sannolikt öht att styrränta sänks i slutet på året, då är höjningen som skett varit förgäves. Vi kommer ligga kvar året ut och möjligen en bra bit in på nästa år.
Det märks att det är mycket småkillar och småtjejer som jobbar med analys, de har aldrig varit med om högre inflation tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in