Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-19, 09:33
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfrulle
Jag har hela tiden sagt att räntan inte kommer göra någon skillnad alls förrän den är +10%.
Lägre ränta en 10% kommer inte ändra svenskens köpvanor.
Folk avbeställer bilar, stänger av bubbelbad och slutar att basta eller till och med köra torktumlare samt börjar handla på Lidl och Willys istället för ICA. Nog påverkas folks konsumtionsmönster allt och det redan vid förhållandevis låga räntor.
Citera
2023-03-19, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Avsikten med krav på kontantinsats var att enskilda hushåll inte skulle vara högre belånade än vad kravet medger.

Och då innebär det att hushållen får spara ihop en tillräcklig kontantinsats innan dom köper.

Och om ni har en gemensam årsinkomst brutto på 1 MSEK så är det lite anmärkningsvärt om ni bara har en cash reserve på drygt en månadslön. Om det nu var 80k.
Det bör gå snabbt för er att spara ihop till en ansenlig kontantinsats. Så jag ser nog inte riktigt problemet här.

Då hoppas du att de som producerar bostäder skall sänka sin lön.

Redan nu med det prisfall som skett så blir det i stört sett stopp i bostadsproduktionen. Och i takt med att projekt färdigställs så lir folk arbetslösa. Pga för låga priser.

Om man anser att priserna varit för höga så lär det innebära att man vet hur man själv kan driva en byggfirma och producera billigare bostäder.

Eller också vill man bo där andra anser det attraktivt, och där andra är villiga att betala extra för att bo. Men vad andra är villiga att betala för en adress har man ju inte med att göra. Det är ju deras beslut. Så på de platserna kan man inte knorra över höga bostadspriser.
Man har visst "att göra med" vad andra budar upp bostäder till, speciellt om de lånar för att köpa. Varje nytt lån späder ut penningmängden och därmed värdet av dina besparingar och lön.
Citera
2023-03-19, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
”Experten” är en ekonomijournalist, han är väl lika mycket expert som någon här i tråden.
Ännu en med egenintresse av att räntan inte höjs för mycket så att den högbelånade bostaden på fina gatan inte rasar för mycket i värde. Tvärtom behöver fastighetsmarknaden i våra större städer få sig en omgång.
Jag tror han är ganska påläst faktiskt - han hade ett eget program för några år sedan då han talade ut om sitt hemnetknarkande. Han verkar vara en kalenderbitare av rang så han är nog har nog bättre koll än de flesta (inklusive bankernas experter).
Citera
2023-03-19, 09:57
Medlem
BombaMoskvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lennart42
Jag tror han är ganska påläst faktiskt - han hade ett eget program för några år sedan då han talade ut om sitt hemnetknarkande. Han verkar vara en kalenderbitare av rang så han är nog har nog bättre koll än de flesta (inklusive bankernas experter).
Smäller helt klart högre med en som talar i eget namn än en anonym aspie som terroriserar ett nätforum med inlägg dygnets alla vakna timmar.
Citera
2023-03-19, 09:58
Medlem
Citat:
Avsikten med krav på kontantinsats var att enskilda hushåll inte skulle vara högre belånade än vad kravet medger.

Och då innebär det att hushållen får spara ihop en tillräcklig kontantinsats innan dom köper.

Och om ni har en gemensam årsinkomst brutto på 1 MSEK så är det lite anmärkningsvärt om ni bara har en cash reserve på drygt en månadslön. Om det nu var 80k.
Det bör gå snabbt för er att spara ihop till en ansenlig kontantinsats. Så jag ser nog inte riktigt problemet här.

Då hoppas du att de som producerar bostäder skall sänka sin lön.

Redan nu med det prisfall som skett så blir det i stört sett stopp i bostadsproduktionen. Och i takt med att projekt färdigställs så lir folk arbetslösa. Pga för låga priser.

Om man anser att priserna varit för höga så lär det innebära att man vet hur man själv kan driva en byggfirma och producera billigare bostäder.

Eller också vill man bo där andra anser det attraktivt, och där andra är villiga att betala extra för att bo. Men vad andra är villiga att betala för en adress har man ju inte med att göra. Det är ju deras beslut. Så på de platserna kan man inte knorra över höga bostadspriser.
Tack för reflektionen, du har rätt i det mesta (ja, vi borde styra upp våra boenden och spara avsevärt mer pengar - försöker påminna mig om detta självklara och det går sakta men säkert framåt).

Hoppas på lite fler reflektioner. Min tanke (eller förhoppning) är väl den att bostäderna är värderade "felaktigt" och jag hoppas på en korrigering av priset. Förstår givetvis att denna korrigering då blir på bekostnad av många, men i gemene människas natur - egoismen, bryr jag mig mindre om det.
Citera
2023-03-19, 10:06
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
För att han gillar att köpa bostäder på hemnet så är han ingen expert öht.
Citera
2023-03-19, 10:25
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Man har visst "att göra med" vad andra budar upp bostäder till, speciellt om de lånar för att köpa. Varje nytt lån späder ut penningmängden och därmed värdet av dina besparingar och lön.
Nej du har exakt ingenting med det att göra.

Du gör felet att hitta på att du äger något du inte äger.
(Samma fundamentala fel som de som anser att dom äger utsikten över en obebyggd tomt).
Citera
2023-03-19, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
För att han gillar att köpa bostäder på hemnet så är han ingen expert öht.
Han verkar ha studerat ämnet på betydligt djupare än så. Känns som han ofta får bita sig i läppen för att inte rätta personer som intervjuas som experter.
Citera
2023-03-19, 10:30
Medlem
Citat:

(Samma fundamentala fel som de som anser att dom äger utsikten över en obebyggd tomt).

Det är verkligen inte samma fundamentala fel. Men jag omformulerar mig. Jag ska självklart inte ha synpunkter när ngn köper ngt för sina egna pengar (ärligt förtjänade). Men jag tycker mig ha rätt att ha synpunkter när man tar ett stort lån som gör att värdet av mina pengar försämras.

En annan åsikt från mig (som jag förstått delas av många)är att denna tråden hade mått bättre utan dina inlägg.
Citera
2023-03-19, 10:36
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:

Så med några knapptryck där banken utökar krediten för någon inte ökar mängden pengar är inkorrekt? Har de en pall med femhundringar liggandes ifall någon vill låna?

Du är som den där som köper nya skor kan tala om exakt materialval, materialmängd, hållbarhet, var och när de är gjorda men behöver hjälp med att knyta.
Citera
2023-03-19, 10:51
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Han verkar ha studerat ämnet på betydligt djupare än så. Känns som han ofta får bita sig i läppen för att inte rätta personer som intervjuas som experter.
Har han? Journalister generellt utmärker sig för att i bästa fall vara ytligt insatta i ämnen de behandlar. SVT har en förkärlek för att ta in låtsasexperter när problem skall diskuteras. Vi genomlevde en hel pandemi med en bakteriolog och en då doktorand som forskade i hur barn påverkas av äldre fäder som ”experter” på virus och pandemier.
Molly Guggenheimer 26 år är ”expert”, hon har trots allt jobbat några år efter examen från handels etc.
SVT sprider i huvudsak det myndigheter och politiker vill att de skall sprida.
Citera
2023-03-19, 10:51
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Det är verkligen inte samma fundamentala fel. Men jag omformulerar mig. Jag ska självklart inte ha synpunkter när ngn köper ngt för sina egna pengar (ärligt förtjänade). Men jag tycker mig ha rätt att ha synpunkter när man tar ett stort lån som gör att värdet av mina pengar försämras.

En annan åsikt från mig (som jag förstått delas av många)är att denna tråden hade mått bättre utan dina inlägg.
Jo, det är samma fundamentala fel.

Du anser att du äger utsikten fast du inte gör det. Och får mentala issues av att ägaren bebygger tomten och du hävdar att du upplever en nackdel och därmed så skall ägaren inte få göra det.

Och
Du anser att du äger andras rätt att skuldsätta sig. (t ex bankens). Och du får mentala issues av att banken skuldsätter sig och du hävdar att du upplever en nackdel och därmed så skall banken inte få göra det.

Du äger inte bankens rätt att skuldsätta sig. Du har inget med det att göra.

Om du menar att dina fordringar på banken blir mindre värd av att banken skuldsätter sig får du väl låta bli att ha sådana då. Du är ansvarig för dina handlingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in