Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-02-02, 09:30
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valet20222
Stackars lilla lilla människa.
Nu är jag dock inte så liten. Dina ad hominem blir dränkta i dina fantasier.

Citat:
Min poäng är att Sverige är unikt utsatt i dessa dåliga ekonomiska tider. När du menar att det är dåliga tider världen över och att det därför är dåliga tider i Sverige så går det enkelt att sticka hål på det och visa hur Stockholmsbörsen genomgår de värsta tiderna på 150 år
Sämsta på 150 år?
Kan du inte starta en tråd i grannforumet om värdepapper där du påstår detta. Det kan bli en intressant tråd.
Tittar jag nu på OMXS30 så har den backat hela 3.7% på 1 år. Vi är bara 8-9% från ATH. (Vilket är lite mycket givet den ekonomiska situationen, är min uppfattning).
I din bisarra fantasivärld värld så har inte OMXS30 inte backat värre än 3.7% på 150 år. Bara under 2000-talet har OMXS30 backat 50% två ggr.

Du har ingen verklighetskontakt alls.

Citat:
Du lilla lilla människa sitter och ber för att botten är nådd, men där är vi först om 8-12 månader.
Du hade kunnat begrunda inlägget ovan där jag pekar på att ingen bryr sig om ett prisfall på 1 MSEK på en villa i Stockholm.
Citera
2023-02-02, 09:45
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Som jag skrev, vissa tror att boräntan för evigt ska vara 1,5%. Det drar även upp ruckel vid järnvägen till 18 mille.
Det har inget med det du citerar att göra.
Kan du inte försöka redogöra för det.

Citat:
Hela bomarknaden är länkad i en kedja där även ruckel vid järnvägen följer med.
Det har inget med det du citerar att göra.
Kan du inte försöka redogöra för det.

Jag skulle vilja se logiken bakom dina påståenden.

Även lite data som visar att dom är korrekta. Jag tvivlar starkt på att alla bostäder intill järnvägen kostar 18 MSEK. Eller ens ruckel.

Citat:
Privatutlåningen ha nu nått enorma nivåer. Och nu sjunker säkerheterna för en stor del av utlåningen.
And so what?
Hade långivarna sett det som ett bekymmer hade räntorna på bostadsobligationer åkt upp.

Och hade bankerna sett det som ett bekymmer hade dom dragit ned på max lånebelopp.

Du påstår ju saker som inte manifesterar sig i verkligheten.

Citat:
Utländska investerare börjar bli nervösa för svenska bostadsobligationer. Visas bla genom bl.a. genom att SEK rasar ner i källaren nu 11.37 mot EUR.
Hade det varit sant hade vi sett det på räntan för bostadsobligationer. Men det har vi ju inte.

Växelkurs påverkas av en rad andra faktorer. T ex väntad lägre tillväxt iom att Regeringen inte kan/vill föra tillväxtpolitik. Där har du en stor faktor.
Sedan finns en faktor som t ex Gardell pekar på. Man vill ha en riskpremie för att investera i tillgångar i SEK iom att det kan bli svårt att komma ur då valutan är för liten.

Citat:
Övrigt vill jag bara tillägga Sverige förväntas dessutom få nästan sämst BNP tillväxt i Europa 2023..
Ja, så blir det utan tillväxt-politik. Vem hade väntat sig något annat när vi åker på ren tillväxthämmande lagstiftning. De som röstade på SD får slå en frivolt av glädje här.
Citera
2023-02-02, 09:46
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Vad tror vi om nästa veckas räntebesked? 0,5 %enheter har väl varit den väntade linjen och känns väl också mest realistiskt. Visst, FED taktar ner lite men RB har ju en annan joker i leken, SEK, att ta hänsyn till. Jag skulle tro att allt under 0,5 pkt skulle signalera till marknaden att "nu skiter vi i valutan och kapitulerar för inflationen". RB har ett helt annat strypgrepp på sig ur det hänseendet, än ECB och FED.

Bästa gissningen är nog 0.5%. Men Thedeén verkar ha ballar av stål så möjligheterna är nog ändå på uppsidan. 0.75 vore både rimligt och en fin näsbränna åt alla fåntrattar som propagerar för 0.25.
Citera
2023-02-02, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
"Bostadspriserna steg med 1,8 procent i Sverige som helhet i januari enligt SBAB och Booli."

Det jag skriver stämmer trots alkt.

Hur är det intressant om fallet varit extremt tidigare månader, det kommer gå upp och ner från månad till månad, det viktigaste är den större trenden som är hittills negativ.
Citera
2023-02-02, 09:53
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Hur är det intressant om fallet varit extremt tidigare månader, det kommer gå upp och ner från månad till månad, det viktigaste är den större trenden som är hittills negativ.

Som trendbrott är det inressant även om uppgången blir sågtandsformad.

Sedan är den intressant om inte annat för att den visar att de som sa att priserna sjönk i januari hade fel.
Citera
2023-02-02, 09:57
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmetropol
De mäter inte samma sak
Går att komma med samma invändning mot alla prisindex för bostäder.
Iom att verkligheten ändras map andra saker än pris över tiden.

Citat:
innan 1957 ingick inte HELA Stockholms kommun.
Man försöker ta med relevant del av området. Dvs inte få med bebyggelse på landet.

Notera att de i tråden diskuterade radhusen i Enskede, som idag ses som ganska centrala radhus, var svårsålda när de byggdes, för att de låg långt ut på landet.

Stockholm har vuxit. Och då får man beakta det genom att justera den region man mäter.

Citat:
Och folk var fattigare för.
Man har korrigerat för inkomst. Och får då vissa resultat. Som är det intressanta.

Givet vad folk betalade förr i relation till inkomst skulle folk kunna välja framöver att betala mer för boende. Vilket skulle leda till stigande bostadspriser.

Citat:
De skriver dessutom att jämförelser mellan århundraden är svåra då många faktorer skiljer sig.
Visst är det så. Trodde verkligen någon något annat?

Men att något är svårt betyder inte att det är omöjligt.

Citat:
Läs artikeln först innan du postar.
Är det någon som lurat i dig att jag inte läst den.
Citera
2023-02-02, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Som trendbrott är det inressant även om uppgången blir sågtandsformad.

Sedan är den intressant om inte annat för att den visar att de som sa att priserna sjönk i januari hade fel.

Om du läste klart ingressen hade du sett att priserna inte gick upp om man rensar för säsongseffekt. Så det är ju inget trendbrott utan en säsongvaration enligt SBAB.

Priserna gick också upp i augusti för övrigt.
Citera
2023-02-02, 10:04
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
4M får man låna på 60k/månad hos SBAB (BRF med avgift på 4k med 1% amortering). Innan lånelöften slaktades fick man låna 5M på samma inkomst.
3.6M är det i privata banker som t ex SHB. Att staten med en marketshare på drygt 8% tar större risk och har högre gräns är inte speciellt relevant. Staten låter bara skattebetalarna pynta om det går illa.

Det har i över 10 år varit ca 5 ggr brutto årsinkomst som gäller. Att SBAB avvikit och lånat ut mer än 85% har ingen signifikans. (Dom har då råkat i luven på finansinspektionen, men det är olika departement så SBAB kan skita i Finansinspektionen. Ja, alla som menar att det är bra att staten äger och driver verksamhet får väl slå en frivolt av glädje här).
Citera
2023-02-02, 10:07
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berkut
Läser du ens de länkar du postar?
Ja, JAG gör det. Jag även läser inläggen jag svarar på. Vilket verkar vara nästan unikt.

Citat:
Ursprungligen postat av Berkut
Det är ju bara hittepå.
Jahaja, den stora tänkaren Berkut har lagt pannan i djupa veck och kommit fram till att prisinformation är påhittad.

Vi får låta det stanna där.
Citera
2023-02-02, 10:08
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Det är redan folk som får gå ifrån hus och hem pga energipriserna.
Jaha, var bor dom då?

Länk?
Citera
2023-02-02, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Ja, JAG gör det. Jag även läser inläggen jag svarar på. Vilket verkar vara nästan unikt.

Jahaja, den stora tänkaren Berkut har lagt pannan i djupa veck och kommit fram till att prisinformation är påhittad.

Vi får låta det stanna där.
Du tycker det säger något att jämföra huspriser i gamla stan från 40talet med huspriser i Vällingby idag? Och det är ditt "bevis" på att det nu är billigare än någonsin att köpa bostad? Ja, låt det stanna där du.
Citera
2023-02-02, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
En vecka kvar till nästa räntehöjning, jag hoppas på 1%, vi måste få hejd på inflationen och kronans fall nu.
Hålla på att dutta och sen vänta funkar inte.

Och vad FAN vet DU om det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in