Citat:
Ursprungligen postat av
svenkolrot
Du missförstår mig, jag är inte ute efter att skryta om vilken grym investerare jag är, jag bara konstaterar att liksoms tjat om börsen inte är relevant.
Omx är plus 8,3% sedan årsskiftet.
Nja, börsen är inte irrelevant. Det är ett bra mått på hur ekonomin mår, och brukar vara lite "före" samhället i övrigt (arbets- och bostadsmarknaderna t.ex.).
Däremot under åren ~2007-2022(-ish), tror jag tidigare bostadsvinster har haft en större betydelse för kontantinsatserna, än börsvinster. Direkt som indirekt. Det sistnämnda kommer sig av att när jag pratat med "unga" (idag 35), även om de tycker det är lite skämmigt, kommer det ofta fram att det var deras föräldrar som såg till att de kunde komma in på bostadsmarknaden i första taget. Då inte sällan med en "indirekt realiserad bostadsvinst" (päronen lånar upp på radhuset hemma i Falkenberg) som grund för insatsen. Sedan fortlöper bostadskarriären som så att "ungdomarna" pytsar in tidigare bostadsvinster, när de köper större (och går in med högre belåningsgrad). Vid 30+ hittar kaka sin maka och båda bostadskarriärerna "merge:ar" och blir till en villa, såklart innan första barnet (vilket givetvis är ett oplanerat romantiskt kärleksbarn, inte alls en strategisk graviditet tills efter lånepapperna är påskrivna).
Sedan repeteras loopen 20 år senare.
Nu blev det lite raljant, och kanske inget vidare svar på citerat inlägg, men det bjussar jag på. Vari ligger det "bubbliga"?, kan en (befogat) fråga sig. Det "bubbliga" ligger enl. mig i den del av bostadsmarknaden som är spekulationsdriven. Den "fundamentala delen" av bostadsmarknaden - dvs boende som en livsnödvändighet, kan per definition aldrig vara "bubblig". Isf skulle man ju kunna snacka om en "matbubbla" eller "läkemedelsbubbla" etc.
Nä, det "bubbliga" ligger alltid på den "spekulativa sidan". Och jag vågar påstå att, och det gäller inte bara den svenska, bostadsmarknaden är föremål för direkt som indirekt spekulation i olika utsträckning (vars uttryck dessutom skiljer sig regionalt). Exempel på den direkta spekulationen, är köp av nyproduktion med avsikt att direkt sälja vidare eller driva airbnb-hotell. Den indirekta spekulationen är mer svårbedömd, då den är abstrakt och "omätbar" till sin natur. Men den bygger på en slags (kollektiv) tro på att bostadspriser alltid går upp. På att du alltid ska kunna tjäna en hacka på att bo, även om du inte lägger två fingrar i kors för att renovera eller förbättra ditt hus/lgh, ska du alltid kunna kränga objektet vidare med en realvinst.
Och det är främst hur den "indirekta spekulationen" driver priserna (psykologi; FOMO etc.). Hur mycket "dumb money" som finns i prisbilden? Detta är knappast praktiskt mätbart och kokar ner till vilken individuell uppfattning/bedömning av marknaden en har. Kanske skiljer sig din från min? Låt höra isf!