Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-01-14, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Ja det är säkert en one man show på Riksbanken där allt handlar om vilken sida på sängen Ingves/Thedeen vaknar på.

"Han är en hök/duva" suuuck
Givetvis handlar det inte enkom om det. Men viss betydelse har det.
Citera
2023-01-14, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Ingves anses vara en räntehök jämfört med Thedéen. Så direktionen har blivit mer duvaktig.
Vi får se helt enkelt. Ingen kan nog säga än om det blivit mer duv eller hökaktigt. Allra minst du. Dina förutsägelser om vi tittar i de olika trådarna är ju minst sagt sådär.
Citera
2023-01-14, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ellabellak
Givetvis handlar det inte enkom om det. Men viss betydelse har det.

Väldigt begränsat hur den enskilda personen i direktionen ser på det hela. Personkulthysterin är löjlig
Citera
2023-01-14, 11:55
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sportlaban
Fast det vore bra och du är en fjant, med tanke på din avatar Warren Buffet.

Look who's talking.

Citat:
Med sådana räntenivåer skulle vi inte ha den här inflationen heller.

Nej då skulle vi haft deflation och depression. Inte mycket bättre.

Citat:
Om nu USA "knäcker inflationen" (varför skulle de göra det? Nu ska de höja skuldtaket igen) så verkar ju inte Sverige göra det på långa vägar. Ja vi kan se fram mot fortsatta räntehöjningar och i det här skitlandet så sker det alltjämt alldeles för litet åt varje gång.

Det spelar ingen större roll om vi hade haft 8% styrränta den här vintern p.g.a energipriserna. Inflationen kommer pysa ut under resten av året enbart p.g.a högre jämförelsetal mot 2022.
Citera
2023-01-14, 11:55
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Du är iaf ärlig och medger kunskaps och insikts-luckor. Och det öppnar upp för att du kan fylla dom. Det är en positiv egenskap.

* Ett skäl är att börsen har fallit. Då minskar folks aktieportföljer och kan betala mindre konstantinsatser.

* Ett annat skäl är att consumer confidence har åkt ned djupt i källaren. Då tar folk inga initiativ att uppgradera sitt boende. (Du kan se minskningar i renoverings/moderniserings-jobb också).

Dvs när börsen är tillbaka och consumer confidence letat sig upp på positiva nivåer så kommer folk börja buda. Och då stiger priserna igen.
Jag har inte en grandios självbild som du....
Min portfölj är plus 9,34% sedan årsskiftet, omx är -15% mot ath.
Du tycker inte att din aktieskiva har hakat upp sig något?
Citera
2023-01-14, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Jag har inte en grandios självbild som du....
Min portfölj är plus 9,34% sedan årsskiftet, omx är -15% mot ath.
Du tycker inte att din aktieskiva har hakat upp sig något?

Men det blir ju oseriöst om du jämför olika tidsintervall.
Ställ din portfölj mot breda index mot samma givna start och slutpunkt istället.
Citera
2023-01-14, 12:38
Medlem
Citat:
Du är iaf ärlig och medger kunskaps och insikts-luckor. Och det öppnar upp för att du kan fylla dom. Det är en positiv egenskap.

* Ett skäl är att börsen har fallit. Då minskar folks aktieportföljer och kan betala mindre konstantinsatser.

* Ett annat skäl är att consumer confidence har åkt ned djupt i källaren. Då tar folk inga initiativ att uppgradera sitt boende. (Du kan se minskningar i renoverings/moderniserings-jobb också).

Dvs när börsen är tillbaka och consumer confidence letat sig upp på positiva nivåer så kommer folk börja buda. Och då stiger priserna igen.

Hur stor är svenskens medianportfölj (exklusive pensionssparande) och hur mycket har den minskat i kronor senaste året?
Citera
2023-01-14, 12:39
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Men det blir ju oseriöst om du jämför olika tidsintervall.
Ställ din portfölj mot breda index mot samma givna start och slutpunkt istället.
Du missförstår mig, jag är inte ute efter att skryta om vilken grym investerare jag är, jag bara konstaterar att liksoms tjat om börsen inte är relevant.
Omx är plus 8,3% sedan årsskiftet.
Citera
2023-01-14, 13:08
Medlem
svenkolrots avatar
https://www.barometern.se/nybro/kahrs-varslar-hundra-om-uppsagning-i-nybro-58ec1152/

Vad säger dom eviga optimisterna om läget?
Jag tycker att det börjar kännas lite kärvt i byggbranschen.
Citera
2023-01-14, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Du missförstår mig, jag är inte ute efter att skryta om vilken grym investerare jag är, jag bara konstaterar att liksoms tjat om börsen inte är relevant.
Omx är plus 8,3% sedan årsskiftet.

Nja, börsen är inte irrelevant. Det är ett bra mått på hur ekonomin mår, och brukar vara lite "före" samhället i övrigt (arbets- och bostadsmarknaderna t.ex.).

Däremot under åren ~2007-2022(-ish), tror jag tidigare bostadsvinster har haft en större betydelse för kontantinsatserna, än börsvinster. Direkt som indirekt. Det sistnämnda kommer sig av att när jag pratat med "unga" (idag 35), även om de tycker det är lite skämmigt, kommer det ofta fram att det var deras föräldrar som såg till att de kunde komma in på bostadsmarknaden i första taget. Då inte sällan med en "indirekt realiserad bostadsvinst" (päronen lånar upp på radhuset hemma i Falkenberg) som grund för insatsen. Sedan fortlöper bostadskarriären som så att "ungdomarna" pytsar in tidigare bostadsvinster, när de köper större (och går in med högre belåningsgrad). Vid 30+ hittar kaka sin maka och båda bostadskarriärerna "merge:ar" och blir till en villa, såklart innan första barnet (vilket givetvis är ett oplanerat romantiskt kärleksbarn, inte alls en strategisk graviditet tills efter lånepapperna är påskrivna).
Sedan repeteras loopen 20 år senare.

Nu blev det lite raljant, och kanske inget vidare svar på citerat inlägg, men det bjussar jag på. Vari ligger det "bubbliga"?, kan en (befogat) fråga sig. Det "bubbliga" ligger enl. mig i den del av bostadsmarknaden som är spekulationsdriven. Den "fundamentala delen" av bostadsmarknaden - dvs boende som en livsnödvändighet, kan per definition aldrig vara "bubblig". Isf skulle man ju kunna snacka om en "matbubbla" eller "läkemedelsbubbla" etc.
Nä, det "bubbliga" ligger alltid på den "spekulativa sidan". Och jag vågar påstå att, och det gäller inte bara den svenska, bostadsmarknaden är föremål för direkt som indirekt spekulation i olika utsträckning (vars uttryck dessutom skiljer sig regionalt). Exempel på den direkta spekulationen, är köp av nyproduktion med avsikt att direkt sälja vidare eller driva airbnb-hotell. Den indirekta spekulationen är mer svårbedömd, då den är abstrakt och "omätbar" till sin natur. Men den bygger på en slags (kollektiv) tro på att bostadspriser alltid går upp. På att du alltid ska kunna tjäna en hacka på att bo, även om du inte lägger två fingrar i kors för att renovera eller förbättra ditt hus/lgh, ska du alltid kunna kränga objektet vidare med en realvinst.
Och det är främst hur den "indirekta spekulationen" driver priserna (psykologi; FOMO etc.). Hur mycket "dumb money" som finns i prisbilden? Detta är knappast praktiskt mätbart och kokar ner till vilken individuell uppfattning/bedömning av marknaden en har. Kanske skiljer sig din från min? Låt höra isf!
Citera
2023-01-14, 13:34
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
1. Hur skulle han att kunnat höja? Han bestämmer inte det.

2. Varför skulle han ta sådana initiativ när varuinflationen är 0%?
Verkar ju förståndshandikappat.

Det är osunt med nollränta under många år.
Citera
2023-01-14, 14:17
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Nja, börsen är inte irrelevant. Det är ett bra mått på hur ekonomin mår, och brukar vara lite "före" samhället i övrigt (arbets- och bostadsmarknaderna t.ex.).

Däremot under åren ~2007-2022(-ish), tror jag tidigare bostadsvinster har haft en större betydelse för kontantinsatserna, än börsvinster. Direkt som indirekt. Det sistnämnda kommer sig av att när jag pratat med "unga" (idag 35), även om de tycker det är lite skämmigt, kommer det ofta fram att det var deras föräldrar som såg till att de kunde komma in på bostadsmarknaden i första taget. Då inte sällan med en "indirekt realiserad bostadsvinst" (päronen lånar upp på radhuset hemma i Falkenberg) som grund för insatsen. Sedan fortlöper bostadskarriären som så att "ungdomarna" pytsar in tidigare bostadsvinster, när de köper större (och går in med högre belåningsgrad). Vid 30+ hittar kaka sin maka och båda bostadskarriärerna "merge:ar" och blir till en villa, såklart innan första barnet (vilket givetvis är ett oplanerat romantiskt kärleksbarn, inte alls en strategisk graviditet tills efter lånepapperna är påskrivna).
Sedan repeteras loopen 20 år senare.

Nu blev det lite raljant, och kanske inget vidare svar på citerat inlägg, men det bjussar jag på. Vari ligger det "bubbliga"?, kan en (befogat) fråga sig. Det "bubbliga" ligger enl. mig i den del av bostadsmarknaden som är spekulationsdriven. Den "fundamentala delen" av bostadsmarknaden - dvs boende som en livsnödvändighet, kan per definition aldrig vara "bubblig". Isf skulle man ju kunna snacka om en "matbubbla" eller "läkemedelsbubbla" etc.
Nä, det "bubbliga" ligger alltid på den "spekulativa sidan". Och jag vågar påstå att, och det gäller inte bara den svenska, bostadsmarknaden är föremål för direkt som indirekt spekulation i olika utsträckning (vars uttryck dessutom skiljer sig regionalt). Exempel på den direkta spekulationen, är köp av nyproduktion med avsikt att direkt sälja vidare eller driva airbnb-hotell. Den indirekta spekulationen är mer svårbedömd, då den är abstrakt och "omätbar" till sin natur. Men den bygger på en slags (kollektiv) tro på att bostadspriser alltid går upp. På att du alltid ska kunna tjäna en hacka på att bo, även om du inte lägger två fingrar i kors för att renovera eller förbättra ditt hus/lgh, ska du alltid kunna kränga objektet vidare med en realvinst.
Och det är främst hur den "indirekta spekulationen" driver priserna (psykologi; FOMO etc.). Hur mycket "dumb money" som finns i prisbilden? Detta är knappast praktiskt mätbart och kokar ner till vilken individuell uppfattning/bedömning av marknaden en har. Kanske skiljer sig din från min? Låt höra isf!

För att ge dig dig ett kort svar på vari det "bubbliga" ligger:
Man köper fastigheter, eller baserar deras värde på 1.5% ränta och energikostnad 1 kr/kWh. Sen blir räntan 5 % , 1 kWh kostar 4 kr. Och övriga levnadsomkostnader ökar med 20 % på relativt kort tid.

Nu gäller detta givetvis inte alla fastighetsköp men tillräckligt många för att välta marknaden.
Senast redigerad av Rengen 2023-01-14 kl. 14:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in