2023-01-05, 16:03
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Hjälpmedel? Hur kan ultra processad mat vara ett hjälpmedel? Fundersam här.
En nybörjare klarar inte av att träna i närheten av effektivt så varför skulle en nybörjare börja prioritera protein framför tex näring? Proteinpulver innehåller inte näringen kroppen behöver och börjar man äta näringsrik mat så innebär det även protein.
Även den som går all in behöver bara äta vanlig mat och samma mat som gymbiffen. Och låta åren gå. Grinda träningen på lagom nivå.
Ja, Ja. Allt prat om proteinpulver för att en värdelös studie från 90 talet gjord på 3 veckor hade resultaten att de med proteinpulver presterade 1 rep bättre. Givetvis så hjälper proteinpulver långsiktigt ingenting. Det är en omöjligt pga:

1. År 2022 kom larm hur skadligt ultra processat är för kroppen. Så ett intag över tid kan inte vara positivt utan kanske tvärtom.

2. Proteinpulver är ultra processat pulver från ett riktigt livsmedel. Dvs det är inte riktig mat längre.

3. Vi vet idag att naturliga livsmedel mat är bäst för kroppen. Dvs: ät ägg och inte proteinpulver gjort från ägg.

4. Plånboken mår bättre också då maten som ger bättre resultat även är betydligt billigare.

Vi människor är så korkade. Vi vill ha resultat, men sen kastar vi bort vår satsning genom att tro på sagor. "riktig mat är ju så äcklig så jag tror heller på detta pulver". Typiskt oss hehe

Min post är skriven med ironi. Hoppas budskapet iaf gick fram. Budskapet är att man ska laga sin mat på näringsrika råvaror och träna med ett riktigt bra träningsupplägg som vi vet ger bra resultat. Håller man inte med så läs detta innan du svarar: jag tror kanske att du befinner dig i en verklighetsflykt av något slag.

Keyword:

Citat:
Ursprungligen postat av C0w
Proteinpulver är inget måste, det är mest ett hjälpmedel för folk som inte får i sig tillräckligt protein genom maten. Om du behöver det eller ej vet du om du börjar räkna hur mycket du får i dig under dagen via mat, klarar du inte gränsen så köp och drick.

Du kan absolut äta skräpmat lite här och var men ha i åtanke att kosten är en stor del av träningen. Du kan inte förvänta dig bra och effektiva resultat om du äter bajs.
Citera
2023-01-06, 11:40
Medlem
Började träna 21/11, vägde då 70,8 kg. Är/var skinny fat (redan sett stora förbättringar dock). Åt 1900 kcal om dagen första månaden. Den 19/12 vägde jag 70,5 och tyckte att kroppen såg mycket bättre ut, så jag kände att det fick räcka då jag redan är spinkig, så jag gick upp till 2700 kcal/dag. Idag, nästan tre veckor senare, väger jag 71,4 (som högst stod vågen på 72 jämnt i måndags).

Äter jag för lite? Medan jag är mån om att faktiskt växa undrar jag om jag gör det i rätt takt. Jag har hört lite olika om hur mycket man bör gå upp i vikt i månaden, och jag vill undvika den här s.k. "grisbulken" då jag senare inte vill deffa mer än nödvändigt.

Är 188 cm lång och väger som sagt 71,4 kg (ja, jag vet att det är lite). Egentligen hade jag nog kunnat vänta någon vecka till och sedan utvärdera, men ni med mer erfarenhet kanske redan nu kan ge mig en fingervisning gällande kaloriintaget. Börjar tycka att det är småkul att hålla på med träning och kost så vill gärna hamna på rätt bana så tidigt som möjligt.

Tack på förhand!
Senast redigerad av robinhoodvarUCsnut 2023-01-06 kl. 11:44.
Citera
2023-01-06, 19:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av robinhoodvarUCsnut
Började träna 21/11, vägde då 70,8 kg. Är/var skinny fat (redan sett stora förbättringar dock). Åt 1900 kcal om dagen första månaden. Den 19/12 vägde jag 70,5 och tyckte att kroppen såg mycket bättre ut, så jag kände att det fick räcka då jag redan är spinkig, så jag gick upp till 2700 kcal/dag. Idag, nästan tre veckor senare, väger jag 71,4 (som högst stod vågen på 72 jämnt i måndags).

Äter jag för lite? Medan jag är mån om att faktiskt växa undrar jag om jag gör det i rätt takt. Jag har hört lite olika om hur mycket man bör gå upp i vikt i månaden, och jag vill undvika den här s.k. "grisbulken" då jag senare inte vill deffa mer än nödvändigt.

Är 188 cm lång och väger som sagt 71,4 kg (ja, jag vet att det är lite). Egentligen hade jag nog kunnat vänta någon vecka till och sedan utvärdera, men ni med mer erfarenhet kanske redan nu kan ge mig en fingervisning gällande kaloriintaget. Börjar tycka att det är småkul att hålla på med träning och kost så vill gärna hamna på rätt bana så tidigt som möjligt.

Tack på förhand!

Det låter väl som en lagom takt med 0,5 kilo i veckan. Tänk på att vikten varierar lite hos alla, så tänk mer på den långsiktiga trenden.

Sedan det här med bulk och deff. Det är begrepp som kommer från bodybuilding. Om du bara vill bli större och starkare så behöver du inte bry dig om detta, det är bara onödigt rörigt. Du kan se bra ut jämt!
Citera
2023-01-22, 18:12
Medlem
dex1s avatar
Knäböj reps sets

Tja. Håller på o tränar och undrar vilket som ger bäst muskeltillväxt när man kör squats/knäböj. Jag håller på o testar lite mellan. 5x5. 3x10 och 4x8?
Vad kör ni på denna övning?
Citera
2023-01-22, 18:16
Medlem
jonte500s avatar
Jag tror att en jämn mix av de tre uppläggen du nämner fungerar utmärkt!
Citera
2023-01-22, 18:44
Medlem
Gabbegy000s avatar
3x8 är min personliga favorit
Citera
2023-01-22, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dex1
Tja. Håller på o tränar och undrar vilket som ger bäst muskeltillväxt när man kör squats/knäböj. Jag håller på o testar lite mellan. 5x5. 3x10 och 4x8?
Vad kör ni på denna övning?

Skulle säga att det inte har så mycket med hur många repetitioner och set du gör och hur mycket vikt du lyfter, utan hur dina repetitioner du ser ut och hur mycket du tar ut dig.

Jag har testat allt och överskuggar tidigare resultat med 90s TUL långsamma repetitioner under konstant belastning på de utvalda musklerna. Endast ett set.

Tidigare 150-160kg i femmor är inte alls lika jobbiga som dessa med 60-70kg.
Citera
2023-01-22, 18:56
Medlem
Statsminister2030s avatar
Alltså jag tog 150 för några år sedan, men åkte på allvarlig skada på nacken. (Inte i samband med knäböj). Orkar fan inte börja, men måste ju börja nångång. Men är det nåt man tappar så är det just knäböj. Kommer aldrig kunna lyfta 150 igen pga nacken, men fan känns lite fjantigt att börja med 20kg vilket antagligen skulle vara lämpligast bara för att få in rätt rörelse och vänja nervsystemet vid denna rörelse som jag inte gjort med vikt på 7år. . Köra lätt i 6 veckor för att vänja nervsystemet känns ju vettigaste. . Fast känns lite dumt, ganska muskulös kille kör 20kg. . Men troligen smartast långsiktigt (svara inte jag var tvungen att tänka högt när jag läste denna tråden)
Citera
2023-01-23, 09:28
Medlem
En fråga, hur "känner" man sig om man inte fått i tillräckligt med protein? Känner man sig svagare än vanligt?
Tänker just på att ifall man ska fixa proteinshakes då jag äter väldigt mycket mikromat och ibland känns det som att man ätit plast för att jag känner mig allmänt energilös undrat om det är pga kosten.
Hur många kokta ägg är jämförbart med en vanlig dos proteinshake?

Sedan vilket kreatin är bäst att använda och när ska man ta det innan gym?

En annan grej jag märkt är att när jag kör rod så får jag ont i nacke/axlar, är det något man gör fel isf?
Citera
2023-01-23, 16:50
Medlem
jonte500s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itibixi
En fråga, hur "känner" man sig om man inte fått i tillräckligt med protein? Känner man sig svagare än vanligt?
Tänker just på att ifall man ska fixa proteinshakes då jag äter väldigt mycket mikromat och ibland känns det som att man ätit plast för att jag känner mig allmänt energilös undrat om det är pga kosten.

En annan grej jag märkt är att när jag kör rod så får jag ont i nacke/axlar, är det något man gör fel isf?

Jag skulle säga 3 ägg.

Ingen skillnad på kreatin och kreatin, oavsett vad marknadsföringen säger. Köp det billigaste. När du tar det spelar ingen som helst roll, bara du gör det varje dag.

Förmodligen gör du något fel, men det är svårt att svara på när du inte har video på utförandet, eller säger vilken rodd du menar ens.
Citera
2023-01-24, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itibixi

Proteinbrist känner du inte, men näringsbrist känner du. Men eftersom du vet att du äter näringsfattig mat och tillför näringsfattig proteinshake så mår du inte toppen kanske. Men osund livsstil överlag verkar vara boven.

Ett enda ägg är bättre än proteindrickan. Finns hur mycket näringsämnen som helst i ägg så försök äta många varje dag. Vad jag vet så äter i stort sett alla framgångsrika inom träning många ägg och ägg framförs ofta som top 5 av bäst livsmedel i världen.

Ang rodden så är det för att du inte gör övningen korrekt. Det är vanligt med ont i backe vid rygg och axlar.
Citera
2023-01-24, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte500

Jag skulle säga 3 ägg.

Ingen skillnad på kreatin och kreatin, oavsett vad marknadsföringen säger. Köp det billigaste. När du tar det spelar ingen som helst roll, bara du gör det varje dag.

Förmodligen gör du något fel, men det är svårt att svara på när du inte har video på utförandet, eller säger vilken rodd du menar ens.

Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Proteinbrist känner du inte, men näringsbrist känner du. Men eftersom du vet att du äter näringsfattig mat och tillför näringsfattig proteinshake så mår du inte toppen kanske. Men osund livsstil överlag verkar vara boven.

Ett enda ägg är bättre än proteindrickan. Finns hur mycket näringsämnen som helst i ägg så försök äta många varje dag. Vad jag vet så äter i stort sett alla framgångsrika inom träning många ägg och ägg framförs ofta som top 5 av bäst livsmedel i världen.

Ang rodden så är det för att du inte gör övningen korrekt. Det är vanligt med ont i backe vid rygg och axlar.

Tack för era svar!

Tror jag kommer köra med kokta ägg då istället när jag kommer hem efter gym.

Angående rod så är det den statiska där man sitter i en fast position och sedan drar nära klovar till sig som i det här klippet;
https://www.youtube.com/watch?v=RuNheAoGyzY

Antar att jag var lite stel och inte hade rak rygg när jag drog tillbaka dem, får kolla över det nästa gång när jag kör... tur att gymmet har speglar som vägg =D

Angående kreatin, haft över en oöppnad påse men utgångsdatumet var för ca 4 mån sedan borde man köpa ny även om den är oöppnad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in