Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-21, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Bunsofsteel skrev: ”Har du missat att hela klimat"vetenskapen" och även IPCC bygger växthusteorierna på just det "tankeexperimentet"?!?!?”

Du svarade: ”Nej, det gör de naturligtvis inte.”

Jag svarade dig. Är mitt inlägg svårt att förstå i sammanhanget?
Ja, faktiskt. Bunsofsteel har naturligtvis fel, vilket du kunde erkänna men istället viftar du till med något irrelevant för att få det till att det är jag som har fel. Ni förnekare håller ihop.
Citera
2023-01-21, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Enligt Xenonen så är det inte värmestrålningen från atmosfären som värmer upp utan den varmare atmosfären som minskar värmestrålningen från jordytan.

Fast det där är väl bara semantik. Nettoflödet från jorden blir lägre än planck-strålningen från ytan.
Citera
2023-01-21, 15:35
Medlem
Citat:
Enligt Xenonen så är det inte värmestrålningen från atmosfären som värmer upp utan den varmare atmosfären som minskar värmestrålningen från jordytan.
Det är inte vad jag sagt. Värmestrålningen från jordytan beror bara på dess temperatur och det är återstrålningen som ökar med ökad halt växthusgaser.
Citera
2023-01-21, 15:55
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Ja, faktiskt. Bunsofsteel har naturligtvis fel, vilket du kunde erkänna men istället viftar du till med något irrelevant för att få det till att det är jag som har fel. Ni förnekare håller ihop.
Exakt vad menar du är ”fel”? Exakt vad menar du är ”irrelevant”? Varför påstår du att jag är en ”förnekare” när jag inte förnekar något?
Citera
2023-01-21, 16:13
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Du hoppade av den utbildning jag har en examen i. Du försökte iaf. Jag tyckte också det var kämpigt ibland. Det är synd att göra narr av basåret. Det är inte alla som upptäckt vad de vill bli och vad de är bra på, på högstadiet när det är dags att söka till gymnasiet.

Hoppade inte av. Jag ändrade min ansökan. Förklarar också hur du kan ha så mycket tid att hänga i tråden. Inget större sug på tekniska fysiker kan jag tänka.
Citera
2023-01-21, 16:18
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Nej, det gör de naturligtvis inte.

Beräkningen är inte fel.

Du tramsar bara.

?

Du verkar tro att bara man säger nej så har man vunnit argumentationen?

Bisarrt.

Klimatvetenskapens påstående att GHGs står för 33 graders uppvärmning är solklart felaktig.
Dom har inte räknat med korrekt albedo.
Citera
2023-01-21, 16:24
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
OK, ursäkta jag utgick felaktigt från att det var uppenbart. Inlägg som handlar om deltagares utbildning och skolgång samt förslag på utbildningsvägar har inte med trådens ämne att göra. Håll dig till ämnet och skippa alla dina tröttsamma personangrepp.

Kommentera istället t.ex. det här med albedo och jordens temperatur utan atmosfär i senaste artikeln som Bunsofsteel länkade till.

Metadiskussioner är klimatalarmisternas modus operandi. Finns liksom inga alternativ för dom när dom tvingas bemöta fakta.

Extremt sällan jag ser konkreta motargument utan det blir mest bisarra motargument i stil med att en artikelnförfattare handlar mjölk på ICA, och alla vet ju att ICA blåser sina kunder så slutsatsen är ju givetvis att artikeln omöjligtvis kan stämma.

Citera
2023-01-21, 16:29
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:

"Naturligtvis fel"?

Om det är så uppenbart fel så kan du ju med lätthet falsifiera artikelns påstående med ett ordentligt motargument.

Gör det då!

Det kan du ju naturligtvis inte för artikeln har rätt.

Klimatdårarna har räknat med fel albedo och jämför äpplen med päron.
Citera
2023-01-21, 16:48
Medlem
Citat:
Om det är så uppenbart fel så kan du ju med lätthet falsifiera artikelns påstående med ett ordentligt motargument.
Du kunde kanske läsa och bemöta de jag redan gett först.
Citat:
Klimatdårarna har räknat med fel albedo och jämför äpplen med päron.
Det är bara ett tankeexperiment som inte har någon relevans för sådant som klimatkänsligheten. Som jag förklarade finns heller inte något uppenbart "rätt" albedo i det tankeexperimentet och det du angav är lika fel det.
Citera
2023-01-21, 19:03
Medlem
Citat:
?

Du verkar tro att bara man säger nej så har man vunnit argumentationen?

Bisarrt.

Klimatvetenskapens påstående att GHGs står för 33 graders uppvärmning är solklart felaktig.
Dom har inte räknat med korrekt albedo.

Jag läste texten du länkade till, och funderade lite. Albedo 0.3 beror till stor del på molnen.

Hav har mellan 0.05 och 0.10 albedo. Skog, gräs, och sand har högre, 0.1 - 0.3.

Så om vi säger att alla moln försvinner över en natt blir albedo kanske 0.1, vilket är högre än 0.04 som artikeln anger, men ändå lägre än idag. Kanske menar de att om allt land vore mörkt berg, och om det inte hade funnits korallrev i haven, hade albedo blivit 0.04.

Men det är ju haven som ger den starkaste växthusgasen, vattenångan. Och vattenångan bildar moln. Det är på sätt och vis ett självreglerande system. Så det var en lite intressant artikel ändå.

Men hur som helst, som jag har förstått det, är temperaturen i tropikerna nästan alltid samma. Ifall man tittar på temperaturen miljontals år tillbaka, har temperaturskillnaden från tropikerna till polerna varierat avsevärt, men klimatet i tropikerna har knappt ändrats. Och det är väl också därför som människan har utvecklats till att trivas i 27°C utan kläder.
Citera
2023-01-21, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Hav har mellan 0.05 och 0.10 albedo. Skog, gräs, och sand har högre, 0.1 - 0.3.
Vad har is för albedo, för det är vad du får om du tar bort växthusgaserna?
Citat:
Men det är ju haven som ger den starkaste växthusgasen, vattenångan. Och vattenångan bildar moln. Det är på sätt och vis ett självreglerande system. Så det var en lite intressant artikel ändå.
Moln kyler förvisso genom att reflektera solljus, men de värmer också genom att reflektera värmestrålning från marken och de två effekterna är ungefär lika stora. Sen är vattenånga en växthusgas som ökar i atmosfären med ökande temperatur.
Citat:
Men hur som helst, som jag har förstått det, är temperaturen i tropikerna nästan alltid samma.
Över haven i alla fall. Systemet blir instabilt kring 27 grader så man får åskväder kring ekvatorn och tropiska cykloner en bit bort från den. (Ingen corioliskraft vid ekvatorn!) Dessa är effektiva på att transportera värme från havsytan till tropopausen.

Sen har du andra områden där temperaturen kan nå långt över 27 grader.
Citera
2023-01-22, 01:28
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Du kunde kanske läsa och bemöta de jag redan gett först.

Det enda du har sagt är att det är fel. Inget annat. Ingen förklaring.

Citat:
Det är bara ett tankeexperiment som inte har någon relevans för sådant som klimatkänsligheten.

"Tankexperimentet" är ju grunden till samtliga växthusteorier...
Jag vet inte hur många gånger jag läst i tråden att jordens snitttemperatur minsann hade varit -18 grader om det inte hade varit för växthusgaser.
Tom skeptiker som Totius har upprepat lögnen.

Men jag förstår att du försöker sopa det under mattan när det i själva verket hade varit fyra plusgraders snittemperatur utan växthusgaser. Låter inte riktigt lika farligt då.

Citat:
Som jag förklarade finns heller inte något uppenbart "rätt" albedo i det tankeexperimentet och det du angav är lika fel det.

Du har inte förklarat ett skit. Det enda du har sagt är att det är fel. Som vanligt by the way...

Självklart finns det ett rätt albedo. Lika uppenbart även för en lekman är att jordens albedo med en atmosfär är annorlunda mot utan atmosfär.

Eller så kan man göra som alarmister och IPCC och sätta samma albedo i båda fallen för då blir det fel åt "rätt" håll så att GHGs verkar läskigare, och det tjänar ju ändamålet...

Genomskinligt...
Senast redigerad av Bunsofsteel 2023-01-22 kl. 01:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in