Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-22, 01:50
Medlem
Den globala uppvärmningen är bara positiv, energikrisen hade varit värre utan den. Europa räddas av en varm vinter.
Citera
2023-01-22, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Du har inte förklarat ett skit. Det enda du har sagt är att det är fel. Som vanligt by the way...
Jag förklarade att en kallare jord kommer att ha mer is vilket höjer albedo, det är bara det att du bryr dig inte om att läsa vad andra skriver.
Citera
2023-01-22, 11:57
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Jag förklarade att en kallare jord kommer att ha mer is vilket höjer albedo, det är bara det att du bryr dig inte om att läsa vad andra skriver.

Om man räknar som IPCC och klimat"vetenskapen" så har en jord med genomsnittstemperatur på 14 plusgrader ingen is alls.

Vilket är ett ypperligt exempel på att man inte kan använda linjär aritmetik på dynamiska system och förvänta sig korrekta resultat.
Citera
2023-01-22, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Om man räknar som IPCC och klimat"vetenskapen" så har en jord med genomsnittstemperatur på 14 plusgrader ingen is alls.
Nyss var det fyra grader: "Men jag förstår att du försöker sopa det under mattan när det i själva verket hade varit fyra plusgraders snittemperatur utan växthusgaser. "

Detta är sen medel, mot polerna blir det naturligtvis mycket kallare. När sen is formas där stiger albedo och temperaturen fortsätter sjunka.

Citat:
Vilket är ett ypperligt exempel på att man inte kan använda linjär aritmetik på dynamiska system och förvänta sig korrekta resultat.
Helt rätt, och det är därför vi realister oroar oss för olika "tipping points" när CO2-halten stiger, att klimatet inte bara kommer bli långsamt varmare i en linjär trend utan att det kommer komma icke-linjära faktorer. Ungefär som en liten ändring i hur solljuset fördelas över året räcker för att skapa istidscykler.
Citera
2023-01-22, 15:22
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Helt rätt, och det är därför vi realister oroar oss för olika "tipping points" när CO2-halten stiger, att klimatet inte bara kommer bli långsamt varmare i en linjär trend utan att det kommer komma icke-linjära faktorer. Ungefär som en liten ändring i hur solljuset fördelas över året räcker för att skapa istidscykler.
”Tipping points” orsakad av CO2 är spekulation. Vi har alltså grova modeller, osäker indata och spekulation i ett sammanhang där kunskap om komplicerade samverkande faktorer i hela det system som påverkar klimatet fortfarande till stor del saknas. Den vetenskapliga grunden för ”tipping points” och jordens undergång är så vag att detta bara handlar om troende. Det liknar religion mer än vetenskap.
Citera
2023-01-22, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
”Tipping points” orsakad av CO2 är spekulation. Vi har alltså grova modeller, osäker indata och spekulation i ett sammanhang där kunskap om komplicerade samverkande faktorer i hela det system som påverkar klimatet fortfarande till stor del saknas. Den vetenskapliga grunden för ”tipping points” och jordens undergång är så vag att detta bara handlar om troende. Det liknar religion mer än vetenskap.
Självklart är det spekulation, det var därför jag skrev "oroar" snarare än "vet". Vi vet som sagt från istidscykler och andra plötsliga händelser i jordens historia att sådana kan förekomma. Att förutsätta att de inte kommer göra det just pga temperaturstegringen av CO2, det förutsätter en religiös tro, men sådan gav du ju tidigare uttryck för när du beskrev hur du tänkte dig att "naturen" skulle se till att allt verkade för mänsklighetens bästa.

Någon "jordens undergång" vet jag inte var du fick ifrån.
Citera
2023-01-22, 15:51
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Det är Bunsofsteel du borde ha citerat.
Citera
2023-01-22, 16:17
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Någon "jordens undergång" vet jag inte var du fick ifrån.
Från uttryck som dessa:
MrArtur: ”Med tanke på att planeten som vi känner den står på spel ...
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Xenonen: ”Har du fel om den låga klimatkänsligheten behövs en annan jord, vilket det heller inte finns...
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten
Citera
2023-01-22, 17:02
Medlem
Citat:
Från uttryck som dessa:
Xenonen: ”Har du fel om den låga klimatkänsligheten behövs en annan jord, vilket det heller inte finns...
För det första var mer av ett retoriskt svar på din kommentar och för det andra så betyder det inte att jorden går under, bara att den förändras så mycket att den inte kan försörja vår befolkning, dvs vi skulle behöva en ny jord för att inte få massdöd.
Citera
2023-01-22, 18:34
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
För det första var mer av ett retoriskt svar på din kommentar och för det andra så betyder det inte att jorden går under, bara att den förändras så mycket att den inte kan försörja vår befolkning, dvs vi skulle behöva en ny jord för att inte få massdöd.
OK, jag ändrar ”jordens undergång” till ”livets undergång”.
Citera
2023-01-22, 19:08
Medlem
Citat:
OK, jag ändrar ”jordens undergång” till ”livets undergång”.
Du är hopplös!
Citera
2023-01-22, 19:49
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Nyss var det fyra grader

Fyra grader utan atmosfär. Säg mig, har jorden du slösar utrymme på atmosfär?
Då är snittemperaturen närmare fjorton grader.

Du får hänga med i svängarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in