Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-01-21, 12:35
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Ingen väntade sig att du skulle läsa igenom hela den artikeln. Bara en sådan sak som att den börjar med en lång utläggning om värmekonduktivitet för olika gaser som om det hade någon praktisk betydelse.

De citat du fick i inläggen borde räckt mer än väl, även det citat du själv använde dig av borde vara uppenbart att det inte platsade i en normal vetenskaplig publikation där man fokuserar på fakta inte politiska påhopp.
Jag invände också direkt mot sakinnehållet. Det jag håller med om är likheterna mellan den politiska ”klimatvetenskapen” och pseudovetenskap.

Citat:
Båda handlar om att stänga in värme även om det i ett växthus för det mesta handlar mest om att stoppa konvektion. Beror lite på växthusets geometri hur stor betydelse det har att även absorbera IR.

Jag tror du skrev något om härskartekniker ett par inlägg tidigare...
Liknelsen är så grov att den är meningslös. Den väsentliga debatten handlar om detaljer i de mekanismer som är specifika för den faktiska växthuseffekten.

Att påtala att de som inte förstår inte förstår är givetvis ingen härskarteknik. Läs på:
https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4rskarteknik
Citera
2023-01-21, 12:35
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Hahaha, gulle dig.

Har min karriär redan. För din info så hade jag Teknisk fysik som förstahandsval för trettio år sedan.
Kände dock för att byta inrikning så det blev annat i slutändan. Vinner jag på lotto skall jag dock säga upp mig och läsa in det för skojs skull.

"Naturvetenskapligt basår"...

Du hoppade av den utbildning jag har en examen i. Du försökte iaf. Jag tyckte också det var kämpigt ibland. Det är synd att göra narr av basåret. Det är inte alla som upptäckt vad de vill bli och vad de är bra på, på högstadiet när det är dags att söka till gymnasiet.
Senast redigerad av MrArtur 2023-01-21 kl. 12:38.
Citera
2023-01-21, 12:40
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Du hoppade av den utbildning jag har en examen i. Du försökte iaf. Jag tyckte också det var kämpigt ibland. Det är synd att göra narr av basåret. Det är inte alla som upptäckt vad de vill bli och vad de är bra på, på högstadiet när det är dags att söka till gymnasiet.
Kan du inte bara sluta tramsa i tråden hela tiden.
Citera
2023-01-21, 12:45
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Kan du inte bara sluta tramsa i tråden hela tiden.
Det vore mer önskvärt att du motiverar dina påståenden. Det är rätt centralt i en argumentation.
Citera
2023-01-21, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Har du missat att hela klimat"vetenskapen" och även IPCC bygger växthusteorierna på just det "tankeexperimentet"?!?!?
Nej, det gör de naturligtvis inte.
Citat:
Menar du på allvar att det saknar betydelse om de har räknat åt helvete fel?!?
Beräkningen är inte fel.

Du tramsar bara.
Citera
2023-01-21, 12:53
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Det vore mer önskvärt att du motiverar dina påståenden. Det är rätt centralt i en argumentation.
OK, ursäkta jag utgick felaktigt från att det var uppenbart. Inlägg som handlar om deltagares utbildning och skolgång samt förslag på utbildningsvägar har inte med trådens ämne att göra. Håll dig till ämnet och skippa alla dina tröttsamma personangrepp.

Kommentera istället t.ex. det här med albedo och jordens temperatur utan atmosfär i senaste artikeln som Bunsofsteel länkade till.
Citera
2023-01-21, 12:59
Medlem
Citat:
Jag invände också direkt mot sakinnehållet. Det jag håller med om är likheterna mellan den politiska ”klimatvetenskapen” och pseudovetenskap.
Vad är "politisk klimatvetenskap"? Artikeln var däremot pseudovetenskap, vilket tycks som du själv håller med om. Likafullt stödjer du författarnas anklagelser att det är den seriösa klimatvetenskapen som är pseudovetenskap.
Citera
2023-01-21, 13:09
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
OK, ursäkta jag utgick felaktigt från att det var uppenbart. Inlägg som handlar om deltagares utbildning och skolgång samt förslag på utbildningsvägar har inte med trådens ämne att göra. Håll dig till ämnet och skippa alla dina tröttsamma personangrepp.

Kommentera istället t.ex. det här med albedo och jordens temperatur utan atmosfär i senaste artikeln som Bunsofsteel länkade till.
Du utgick från något uppenbart felaktigt, verkar det snarare som. Det är så det verkar när man inte är kapabel att motivera sina påståenden och samtidigt för stolt för att erkänna att man utgick från något uppenbart felaktigt.

Men du kan ju när som helst ändra detta. Jag lyssnar fortfarande och har tålamod med dig.
Citera
2023-01-21, 13:13
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Vad är "politisk klimatvetenskap"?
Politisk ”klimatvetenskap” (inom citationstecken) är sådant som används i sammanhang där man använder vetenskap som politiskt slagträ.

Citat:
Artikeln var däremot pseudovetenskap, vilket tycks som du själv håller med om. Likafullt stödjer du författarnas anklagelser att det är den seriösa klimatvetenskapen som är pseudovetenskap.
Det ena utesluter inte det andra.

Citat:
Nej, det gör de naturligtvis inte.
Jo, det är beräkningar som bygger på teorier och hypoteser. Ingen kan se in i framtiden. Något som ännu inte hänt kan aldrig vara fakta.

Citat:
Du utgick från något uppenbart felaktigt, verkar det snarare som. Det är så det verkar när man inte är kapabel att motivera sina påståenden och samtidigt för stolt för att erkänna att man utgick från något uppenbart felaktigt.

Men du kan ju när som helst ändra detta. Jag lyssnar fortfarande och har tålamod med dig.
Det du skriver är svammel som inte har ett dugg med tråden att göra.
Citera
2023-01-21, 13:18
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Det du skriver är svammel som inte har ett dugg med tråden att göra.
Det har bara med dina inlägg att göra, i denna tråd.
Citera
2023-01-21, 13:20
Medlem
Citat:
Politisk ”klimatvetenskap” (inom citationstecken) är sådant som används i sammanhang där man använder vetenskap som politiskt slagträ.
Ja, det skulle aldrig du göra. Använda vetenskap alltså. Nu har dock klimatvetenskapen politiska implikationer hur mycket du än vill förneka det.
Citat:
Jo, det är beräkningar som bygger på teorier och hypoteser. Ingen kan se in i framtiden. Något som ännu inte hänt kan aldrig vara fakta.

Och vad har det påståendet med citatet du bemötte att göra??? Du hoppar in som vanligt utan att följa vad inlägget handlar om.
Citera
2023-01-21, 13:26
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ja, det skulle aldrig du göra. Använda vetenskap alltså. Nu har dock klimatvetenskapen politiska implikationer hur mycket du än vill förneka det.
Jag förnekar ingenting.

Citat:
Och vad har det påståendet med citatet du bemötte att göra??? Du hoppar in som vanligt utan att följa vad inlägget handlar om.
Bunsofsteel skrev: ”Har du missat att hela klimat"vetenskapen" och även IPCC bygger växthusteorierna på just det "tankeexperimentet"?!?!?”

Du svarade: ”Nej, det gör de naturligtvis inte.”

Jag svarade dig. Är mitt inlägg svårt att förstå i sammanhanget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in