Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-11-26, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Det är klart man kan. Men att tvivla utan anledning och tvärtemot vad publicerad vetenskap kommit fram till är att förneka.

Och ditt uttalande här låter en aning motsägelsefullt med vad du skrev i ditt inlägg precis innan. Åtminstone för "några årtionden framåt".

Dessutom antas det i regel att osäkerna är mildrande och inte förvärrande. Osäkerheter kan som Xenonen brukar framföra slå både uppåt och nedåt och är inte riskreducerande. Tvärtom.

Osäkerheterna för själva klimatkänsligheten som exempel är inte symmetrisk. Det är större sannolikhet att den ligger över det centrala värdet än under om man tittar på "probability density"- funktionerna som brukar se ut i stil med detta
https://www.epa.gov/sites/default/files/2014-11/documents/the_shape_of_things_to_come.pdf

Nej, tvivel och förnekelse är inte alls samma sak.
Citera
2022-11-26, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av casefold
En femåring med papper och penna kan titta på NASA:s graf över den globala medeltemperaturen och förlänga den några årtionden framåt med samma träffsäkerhet som klimatforskarnas avancerade modeller.
Då är den femåringen smartare än många förnekare som lyckas med konststycket att förutspå att vi är på väg mot avkylning t ex genom att ta till konstiga modeller av att klimatet går i cykler så att uppvärmningstrenden kommer upphöra vilket år som helst.
Citera
2022-11-26, 10:46
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Nej, tvivel och förnekelse är inte alls samma sak.
Det skrev jag aldrig heller.
Skepticism är därutöver inte heller förnekelse. Och förnekelse är inte heller skepticism.

Många förnekare försöker utmåla sig som skeptiker.
Citera
2022-11-26, 10:59
Medlem
Det är ironiskt att till och med klimatet självt är klimatförnekare. Så här skriver Islands vädermyndighet om vårt bångstyriga klimat:

Citat:
An examination of climate model output from the CMIP5 project for a region surrounding Iceland (a latitude/longitude box extending from 10–30W and 60–70N) revealed that the model ensemble average exhibited considerable warming in the last decades of the 20th century and into the 21st, but the warming rate was half of the warming rate that actually occurred.

https://en.vedur.is/climatology/iceland/climate-report

Men det är kanske tillåtet att "förneka" klimatmodellerna efter det har visat sig hur dåliga de är? Jag har inte regelboken till hands.
Citera
2022-11-26, 11:02
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Tror du att du är smart nu eller? Att tvivla är aldrig att förneka.
De är inte ömsesidigt uteslutande. Nog kan man väl säga att alla förnekare är tvivlare, men alla tvivlare är inte förnekare. Det är ju just anledningarna till tvivlet som blir avgörande. Detsamma kan sägas skilja mellan skeptiker och förnekare.

"You don't have to be an expert to agree with scientific consensus. But you do have to be an expert to disagree with it".

Vi har sett många exempel i tråden på förnekare som tvivlar på temperaturserierna, som tvivlar på växthuseffekten, som tvivlar på modeller och som tvivlar på att det är människan som orsakar stigande koldioxidkoncentrationer i atmosfären.

Allt grundar sig på grundläggande missförstånd där tvivlaren (förnekaren) visat sig vara helt ointresserade av svar från användare som refererar till tillexempel IPCC.

När Henrik Jönsson körsbärsplockar halvsanningar på sin Youtubekanal från IPCC-rapporterna, är däremot allt tvivel som bortblåst.
Citera
2022-11-26, 11:14
Medlem
Citat:
De är inte ömsesidigt uteslutande. Nog kan man väl säga att alla förnekare är tvivlare, men alla tvivlare är inte förnekare. Det är ju just anledningarna till tvivlet som blir avgörande. Detsamma kan sägas skilja mellan skeptiker och förnekare.

"You don't have to be an expert to agree with scientific consensus. But you do have to be an expert to disagree with it".

Vi har sett många exempel i tråden på förnekare som tvivlar på temperaturserierna, som tvivlar på växthuseffekten, som tvivlar på modeller och som tvivlar på att det är människan som orsakar stigande koldioxidkoncentrationer i atmosfären.

Allt grundar sig på grundläggande missförstånd där tvivlaren (förnekaren) visat sig vara helt ointresserade av svar från användare som refererar till tillexempel IPCC.

När Henrik Jönsson körsbärsplockar halvsanningar på sin Youtubekanal från IPCC-rapporterna, är däremot allt tvivel som bortblåst.

Ett exempel på förnekelse: Växthuseffekten finns inte.

Ett exempel på tvivel: Kanske är växthuseffekten inte så allvarlig som vissa forskare menar. Forskare är trots allt människor som alla andra och har haft fel förr.

Tvivel är ett svagare begrepp än förnekelse. Ska det bli samma betydelseförskjutning som med ordet "rasist"? Till slut är det ingen som bryr sig längre.
Citera
2022-11-26, 11:28
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ett exempel på förnekelse: Växthuseffekten finns inte.

Ett exempel på tvivel: Kanske är växthuseffekten inte så allvarlig som vissa forskare menar. Forskare är trots allt människor som alla andra och har haft fel förr.

Tvivel är ett svagare begrepp än förnekelse. Ska det bli samma betydelseförskjutning som med ordet "rasist"? Till slut är det ingen som bryr sig längre.
Om man bara tar dina påståenden rakt av så innehåller de samma argumentation; ingen alls. Båda är förnekelse och tvivel (och den som hade presenterats relevanta argument för hade fortfarande varit tvivel, men kanske inte förnekelse). I synnerhet när det finns en drös vetenskap som publicerats så tillvida att det råder tydliga forskningslägen i frågorna.

De utesluter inte varandra, men tvivel behöver inte vara förnekelse. Förnekelse uttrycks alltid i form av tvivel.

Citat:
Tror du att du är smart nu eller?
I mina umgängeskretsar är jag en typisk medelmåtta, med kunskaper inom vissa områden som avviker från andras kompetenser. Såklart. Jag har bättre kunskaper inom mitt område liksom andra har överlägsna kunskaper inom sina. Generellt en medelmåtta.

Jag måste dock erkänna att denna forumdel är bra för mitt självförtroende på just denna punkten
Senast redigerad av MrArtur 2022-11-26 kl. 11:33.
Citera
2022-11-26, 11:34
Medlem
Citat:
Om man bara tar dina påståenden rakt av så innehåller de samma argumentation; ingen alls. Båda är förnekelse och tvivel (och den som hade presenterats relevanta argument för hade fortfarande varit tvivel, men kanske inte förnekelse). I synnerhet när det finns en drös vetenskap som publicerats så tillvida att det råder tydliga forskningslägen i frågorna.

De utesluter inte varandra, men tvivel behöver inte vara förnekelse. Förnekelse uttrycks alltid i form av tvivel.

Så "växthuseffekten finns inte" räknas inte som förnekelse? Det är ju ett bestämt påstående utan inslag av tvivel.

Det här blir bara snurrigare och snurrigare.
Citera
2022-11-26, 11:37
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Så "växthuseffekten finns inte" räknas inte som förnekelse? Det är ju ett bestämt påstående utan inslag av tvivel.

Det här blir bara snurrigare och snurrigare.
Var har jag skrivit att det inte är förnekelse?

Jag håller med om att du snurrar till det.

Det är både både förnekelse och tvivel. Precis som det andra påståendet.

Ditt exempel här är ju också klart och tydligt ett tvivel på växthuseffektens existens.
Citera
2022-11-26, 11:45
Medlem
Citat:
Det är ironiskt att till och med klimatet självt är klimatförnekare. Så här skriver Islands vädermyndighet om vårt bångstyriga klimat:
Enligt ditt citat har uppvärmningen på Island varit dubbelt så stor som modellerna förutsagt. Det belyser min poäng om att osäkerheter kan slå åt båda håll.
Citera
2022-11-26, 11:49
Medlem
Citat:
Var har jag skrivit att det inte är förnekelse?

Jag håller med om att du snurrar till det.

Det är både både förnekelse och tvivel. Precis som det andra påståendet.

Ditt exempel här är ju också klart och tydligt ett tvivel på växthuseffektens existens.

Din användning av ordet tvivel skiljer sig från vanligt folks, bara så att du vet. Men självklart är det jag som snurrar till det...

"Det råder inget tvivel om att växthuseffekten inte finns."

Det där är helt klart fritt från tvivel och således kan det inte vara förnekelse (enligt din dumma teori).
Citera
2022-11-26, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Enligt ditt citat har uppvärmningen på Island varit dubbelt så stor som modellerna förutsagt. Det belyser min poäng om att osäkerheter kan slå åt båda håll.

Och det belyser min poäng att det inte är "förnekelse" eller irrationellt att tvivla på modeller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in