Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-05-07, 06:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag förstår det matematiska sambandet, men det är en modell enligt ett visst antagande. Den fysiska förklaringen som jag har skrivit är att temperaturhöjningen inte är linjär. Det vill säga ju mer CO2 som finns i atmosfären desto mer kan man öka mängden utan att det blir en proportionell temperaturhöjning genom att molekylernas absorptionsförmåga minskar med ökad koncentration. Det blir samma effekt att öka från 400 till 800 som att öka från 200 till 400.
Nyss skrev du:
Citat:
Det komiska i detta är att det är du som påstår vad jag skulle ha påstått och därmed inte förstår. Det jag har skrivit är att en ytterligare fördubbling inte ökar temperaturen lika mycket.
Du verkar inte ens ha koll på vad du själv anser.
Citera
2023-05-07, 08:33
Medlem
liffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Det där var lite intressant. Jag tänker att latituden bör ha inverkan där. I norden har vi ju väldigt många soltimmar på sommaren, men med lägre intensitet än sydeuropa, som istället har färre soltimmar på sommaren.

Sen tror jag att det beror på vilken planta som växer. Det känns inte självklart att just 500ppm skulle vara idealt för allt som använder fotosyntesen.

Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Hur mycket vatten och gödsel tillför du innan de där 500 ppm? Sen beror det naturligtvis på vilken växt man talar om hur den reagerar på ändring i värme, CO2, olika näringsämnen och fuktighet.

Växthusodling med förhöjd koldioxidhalt är en väl beprövad odlingsmetod. Jordbruksverket och företag som säljer koldioxid har rekommendationer för hur man kombinerar belysning med koldioxidtillförsel. Även om det finns variationer när det gäller vad, var och när man odlar kan man konstatera att 500 ppm är en lämplig koldioxidhalt för dagsljusodling.

För att få bästa möjliga skörd måste tillförseln av allt vara optimal. Tillförsel av värme, vatten och gödsel är lika viktigt som tillförsel av koldioxid och ljus.
Citera
2023-05-07, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liffen
Växthusodling med förhöjd koldioxidhalt är en väl beprövad odlingsmetod. Jordbruksverket och företag som säljer koldioxid har rekommendationer för hur man kombinerar belysning med koldioxidtillförsel. Även om det finns variationer när det gäller vad, var och när man odlar kan man konstatera att 500 ppm är en lämplig koldioxidhalt för dagsljusodling.

För att få bästa möjliga skörd måste tillförseln av allt vara optimal. Tillförsel av värme, vatten och gödsel är lika viktigt som tillförsel av koldioxid och ljus.
Nu är dock inte naturen ett växthus med optimal tillförsel av allt så din växthusanalogi fungerar inte. Bättre då att tillsätta CO2 i växthus och behålla koncentrationen konstant på resten av jorden. Att näringshalten sjunker i växter med mer CO2 gör inte saken bättre.
Citera
2023-05-07, 09:04
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Jag förstår det matematiska sambandet, men det är en modell enligt ett visst antagande. Den fysiska förklaringen som jag har skrivit är att temperaturhöjningen inte är linjär. Det vill säga ju mer CO2 som finns i atmosfären desto mer kan man öka mängden utan att det blir en proportionell temperaturhöjning genom att molekylernas absorptionsförmåga minskar med ökad koncentration. Det blir samma effekt att öka från 400 till 800 som att öka från 200 till 400.

Jag misstänker att du blandar ihop forcing med temperaturkänsligheten här.

Även om forcingen kan approximeras som en logaritmisk växande funktion av koldioxidkoncentrationen behöver inte det betyda att temperaturökningen följer samma funktion. Så hur vet du detta som är fetat?

Se exempelvis
https://www.science.org/doi/10.1126/sciadv.1501923
Citera
2023-05-07, 10:49
Medlem
liffens avatar
Citat:
Nu är dock inte naturen ett växthus med optimal tillförsel av allt så din växthusanalogi fungerar inte. Bättre då att tillsätta CO2 i växthus och behålla koncentrationen konstant på resten av jorden. Att näringshalten sjunker i växter med mer CO2 gör inte saken bättre.

I naturen finns många stora områden med god tillgång till vatten och näringsämnen. Och vi gödslar och påverkar vattenomsättningen. Hur det fungerar borde vi fundera mer på. Det är viktigare än att jaga koldioxidutsläpp.
Citera
2023-05-07, 11:24
Medlem
PingPongZongs avatar
Citat:
Du tycker att det är jätteintressant annars skulle du inte ha skrivit något här.

Nej jag kollade inte ens på länken. Jag tycker det är konstigt med folk som har ett intresse för så konstiga saker. Som att just Sveriges klimat blivit så varmt. Är inte samma hysteri i varmare klimat bland folket.
Citera
2023-05-07, 12:18
Medlem
Korv-Bajss avatar
Lättlyssnat som sätter våra klimatförändringar i perspektiv:
https://www.youtube.com/watch?v=fR6E7F_Es-M
Citera
2023-05-07, 13:53
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Nyss skrev du:

Du verkar inte ens ha koll på vad du själv anser.

Jag får väl ta på mig att jag uttryckte mig luddigt.
Citera
2023-05-07, 13:55
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PingPongZong
Nej jag kollade inte ens på länken. Jag tycker det är konstigt med folk som har ett intresse för så konstiga saker. Som att just Sveriges klimat blivit så varmt. Är inte samma hysteri i varmare klimat bland folket.

Ja det verkar ju sunt [inte] att du bryr dig om vad andra inte tycker utan att bry dig själv.
Citera
2023-05-07, 15:33
Medlem
PingPongZongs avatar
Citat:
Ja det verkar ju sunt [inte] att du bryr dig om vad andra inte tycker utan att bry dig själv.

Jag som 47åring är mer sund än en 17åring.
Citera
2023-05-07, 17:50
Medlem
Citat:
Jag får väl ta på mig att jag uttryckte mig luddigt.
"lite luddigt" typ tre fyra gånger på raden och idiotförklarade mig när jag påtalade att du hade fel.
Citera
2023-05-07, 18:22
Medlem
Det surras ständigt om att vi måste uppnå klimatmålen. Inget fel i att sätta upp mål, men när man inser att målen är ogenomtänkta, orealistiska, onödiga och ibland rent korkade måste man ju kunna ändra på målen. Det är vad Sverige behöver göra nu innan det är för sent och man ställt till allt för mycket elände.
Senast redigerad av kaReri182 2023-05-07 kl. 18:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in