2023-01-10, 16:16
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Är ju inte flera veckor det handlar om här utan om 1 1/2 månad?

Det har du rätt i, läste 26/12 av någon anledning. 1 1/2 månad är såklart mer problematiskt, och svårare att avgöra. Man kanske ska strunta i det.
Citera
2023-01-10, 16:18
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Väldigt gött med salami och öl som snacks.
Innan de hårdare tiderna satte in, så sålde den lokala butiken ändbitar och "ojämna skivor" av salami av olika sorter, bl a tryffel-, för 30 kronor kilot. Jag köpte den i mängder för att ha skivorna på pizza medan ändbitarna fungerade istället för ölkorv, men då av bättre kvalitet och godare.
Ölkorvar såldes i hyllan bredvid för tio gånger priset för tryffelsalamin.

Och för att hålla mig till topic, så är hållbarheten förstås olika för olika typer av salami.
Är den någorlunda torr och hård, är hållbarheten mycket lång. Det är den typen av torr och ofta rökt korv som hängde längs väggarna hos slaktarna förr, och ännu gör det i lite finare butiker i saluhallen.
Är salamin av den lite mjukare typen, med konsistens mer åt falukorvshållet eller ungefär som rökt skinka, så är den dock känsligare. Denna salami är mindre tät i smaken och får göra nytta i pastasåser istället för på pizzan och i bitar till ölen.
Citera
2023-01-10, 16:24
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReAnimater
Kom över ett parti vakuumförpackade blodkorvar från Per i viken vars utgångsdatum är 26/11-22. Ska man tro Google så är hållbarheten för blodkorv 60 dagar men då det inte står förpackningsdag på korven är det svårt att veta när dessa 60 dagarna börjar.
Jag köpte blodpudding idag på Willys, och det är väl en mycket lik produkt med jämförbar hållbarhet. På den förpackningen står det att den tillverkades 11/12 och ska hålla till 11/3.
Jag skulle personligen inte med så lång hållbarhet ha några problem att äta den till midsommar – om den luktar och smakar okej – så det är knappast någon risk med din blodkorv.
Ät och frys in delikatessen!
Citera
2023-01-10, 16:36
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Innan de hårdare tiderna satte in, så sålde den lokala butiken ändbitar och "ojämna skivor" av salami av olika sorter, bl a tryffel-, för 30 kronor kilot. Jag köpte den i mängder för att ha skivorna på pizza medan ändbitarna fungerade istället för ölkorv, men då av bättre kvalitet och godare.
Ölkorvar såldes i hyllan bredvid för tio gånger priset för tryffelsalamin.

Och för att hålla mig till topic, så är hållbarheten förstås olika för olika typer av salami.
Är den någorlunda torr och hård, är hållbarheten mycket lång. Det är den typen av torr och ofta rökt korv som hängde längs väggarna hos slaktarna förr, och ännu gör det i lite finare butiker i saluhallen.
Är salamin av den lite mjukare typen, med konsistens mer åt falukorvshållet eller ungefär som rökt skinka, så är den dock känsligare. Denna salami är mindre tät i smaken och får göra nytta i pastasåser istället för på pizzan och i bitar till ölen.
Det gör dem fortfarande, i Norrland och i Skåne. Charken brukar ofta ha rostbiff i spillskivor, det är suveränt.

Faktum är att jag råkade ha fuet (som ju är torkad), förvarad på samma sätt som tryffelsalami (den jag har i kylen nu). Fuet som är lufttorkad och med en äkta skyddshinna istället för syntesplast, började ruttna, medan Zetas ganska feta och "svål-iga" ännu inte visat symtom att vara kass. Försökte inte ens smaka på fuet:en för den började vika sig när man höll den rakt, så ska inte torkad korv göra. Båda i prisklass 20kronor/hg.
Senast redigerad av psykoshippien 2023-01-10 kl. 16:43.
Citera
2023-01-20, 23:07
Medlem
Vågar jag äta gammal kycklingkebab?

Citygross budget förstekt kycklingkebab .. gick ut i oktober 2022 ..
Hittade i frysen av en slump .. blivit kvar för det va så äckligt antagligen.. när jag hade pengar.
Provade värma några bitar i micron .. tuggade lite på det och spottade ut i vasken .. smaken är helt okej .. kanske inte bortskämd när man är trött på att bara äta havregryn och ris ..
Citera
2023-01-20, 23:11
Medlem
Fummys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humantoilet
Citygross budget förstekt kycklingkebab .. gick ut i oktober 2022 ..
Hittade i frysen av en slump .. blivit kvar för det va så äckligt antagligen.. när jag hade pengar.
Provade värma några bitar i micron .. tuggade lite på det och spottade ut i vasken .. smaken är helt okej .. kanske inte bortskämd när man är trött på att bara äta havregryn och ris ..

Om det är fryst så kan de blivit en aning torkat men är ju inte ruttet.
Citera
2023-01-20, 23:11
Nej.
Kasta.

Gör en varm macka istället.
Citera
2023-01-20, 23:14
Medlem
peterZiipens avatar
Klart det smakade skit om du micrade fryst kycklingkebab
Citera
2023-01-20, 23:15
Oavsett så är jag nyfiken på om du har en sån där känsla i kroppen om att du nått din botten när du spottar ut gammal micrad kyklingkebab i diskhon?
Citera
2023-01-20, 23:18
Medlem
micra lite mer

och lukta ... det finns ingen tvekan om det är dåligt när du luktar.

om du försöker inbilla dig att det lutar illa så ...är det med stor sannolikhet ingen fara...

men vi snackar bara strimlade köttet nu ? och inte en jävla rulle all inclusive som du stoppat i frysen ???
Citera
2023-01-20, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theMelvins
micra lite mer

och lukta ... det finns ingen tvekan om det är dåligt när du luktar.

om du försöker inbilla dig att det lutar illa så ...är det med stor sannolikhet ingen fara...

men vi snackar bara strimlade köttet nu ? och inte en jävla rulle all inclusive som du stoppat i frysen ???
Bara själva köttet .. Stekt skiten nu, i kokosfett tills det brev brunt och hårt .. smakar helt ok nu, men blev ungefär 10% kvar av det jag la på plåten , resten va nog vatten
Citera
2023-01-20, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saarne
Oavsett så är jag nyfiken på om du har en sån där känsla i kroppen om att du nått din botten när du spottar ut gammal micrad kyklingkebab i diskhon?
haha tänkte det va bäst att fråga en expertkommité först..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in