Citat:
Ursprungligen postat av
Lorentsen
TH vil jo ha interesse av at tyrkeren forteller det han påstår å vite, selv om han er uskyldig. Men hvis TH har betalt ham for å lyve, slik jeg oppfattet ditt tidligere innlegg, vil det være beviser som kan brukes mot TH. First.spring hevder hensikten kan være å komme med skadelig informasjon mot Erdogan, og da vil det ha lite å si for denne saken.
Jeg har ikke sagt at TH har instruert Tyrkeren i å lyve. Det ville han neppe tørre å gjøre. Risikoen ville være for stor. Av forskjellige grunner.
Men Tyrkeren har i utgangspunktet lav troverdighet. Ref Tyrkerens tidligere medieutspill.
Tyrkeren oppholdt seg på Sicilia. Heller ikke italienske myndigheter har pågrepet og utlevert Tyrkeren til Tyrkia, i hht til tyrkiske myndigheters internasjonale etterlysninger av ham. Men, Tyrkeren kan ikke ta fly til Norge før etterlysningene er trukket tilbake.
Så, noen må ha hjulpet Tyrkeren å komme seg trygt til Norge, uten å risikere å bli pågrepet underveis.
Det er neppe andre enn Tom Hagen som kan ha hatt interesse av å få Tyrkeren til Norge. Mulig Tyrkeren har kontaktet Holden i forbindelse med dusøren som er utlyst.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lorentsen
Eneste mulighet for at TH står bak er etter min mening at han er bestiller av forbrytelsen.
Hva skulle poenget være med å ha en mediestrategi der politiet lyver om bevegelsene på AEs mobil? Bevegelsene var også tema i TV2-serien, der det virket som TV2 hadde fått tilgang til mye informasjon om åstedet som ikke ellers er kjent.
Hensikten med mediestrategi er blant annet å ikke frigi informasjon som kan påvirke vitner, ikke frigi informasjon som kan føre til forhåndsdømming, ikke frigi informasjon som politiet skal bruke til å sile vekk eventuelle falske tilståelser, å holde sentral informasjon om forbrytelsen og åstedet som kun GM og politiet kjenner til, strengt hemmelig fordi informasjonen kan bidra til å oppklare saken og i neste omgang få GM domfelt.
Politiets såkalte mediestrategi er altså ikke det samme som løgn, men, et helt nødvendig redskap i politiets etterforskninger.