2023-01-10, 11:18
Medlem
World.Citizens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Skulle vi ha ett så extremt prisfall som "20-30% under före pandemin" skulle marknaden bli oerhört illikvid och inte gå att mäta som idag. Det skulle vara standard att vara hopplöst långt under ytan privatekonomiskt, och snarare än en vanlig "köp och sälj"-marknad skulle vi ha tvångslikvideringar.

Fast bankerna får inte tvångslikvidera folk bara för att man har 200% belåningsgrad eller så. Folk skulle bara vara instängda i sina bostäder. Det går an om man behåller jobbet.
Citera
2023-01-10, 11:34
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m4x
Hur tror ni det utvecklar sig mot våren/sommaren/höst i år?

Jag är förstagångsköpare med min dam som sitter i en hyresrätt och vi har i princip gömt oss i vassen i väntan på att "rätt" tillfälle ska dyka upp. Visst har det gått ner men knappast att det har rasat. Tycker priserna står fortfarande för högt och nedgången har inte alls följt den snabba uppgången räntan har gjort. Är det något tröghetsmoment i systemet eller tror folk fortfarande på att de ska få drömpriser för sina bostäder?
Priserna är alltför höga fortfarande, om man tror att låneräntorna går mot 5-7% så måste priserna halveras från toppen och man får ändå en högre månadskostnad med räntor och amortering än när vi hade nästan noll-räntor för bara ett år sedan. Rent matematiskt borde bostads-priserna i dyra områden som de 5 största städerna kanske sjunka med 60-70% om räntorna blir 5-7% bestående.

Alla priser på bostäder är av någon anledning bara dagsaktuella och man har inte minsta aning om hur priserna var bara för några år sedan. Men har man bra minne som jag så vet man att en fin nybyggd villa i Danderyd, min, kostade 2.5 mkr så sent som 1998. Nu kostar den 10-12 mkr. Exakt samma villa. Något är uppenbarligen fel med dagens priser och det kommer att sjunka så mycket mer.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-01-10 kl. 11:36.
Citera
2023-01-10, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av World.Citizen
Fast bankerna får inte tvångslikvidera folk bara för att man har 200% belåningsgrad eller så. Folk skulle bara vara instängda i sina bostäder. Det går an om man behåller jobbet.

Det där har inte prövats juridiskt. Lagändringen som gjordes har en nödutgång där bankerna får säga upp lånet om värdeminskningen på huset gör att finansieringskostnaden för banken blir orimligt hög. Har du 200% belåningsgrad på din bostad så kan inte banken finansiera just det lånet genom bostadsobligationer längre. Då stiger deras upplåningskostnad.

Bästa gissningen just nu tror jag är att den där lagändringen som säger att banken inte kan säga upp lånet om det är huspriserna generellt som sjunker (och inte enbart just ditt hus) inte egentligen innebär någon skillnad alls mot tidigare,
Citera
2023-01-10, 12:04
Medlem
vnc-s avatar
Tycker det är ganska ok tryck på vissa mindre lägenheter. Räntekänsligheten är såklart lägre på ett lån på 2-2.5msek.

6st budgivare på denna: https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-1rum-gardet-ostermalm-stockholms-kommun-rindogatan-28,-5-av-5tr-19465035

Såg en 1a på söder med 12st budgivare, men såld nu så går inte att få fram listan igen.
Citera
2023-01-10, 12:05
Medlem
World.Citizens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det där har inte prövats juridiskt. Lagändringen som gjordes har en nödutgång där bankerna får säga upp lånet om värdeminskningen på huset gör att finansieringskostnaden för banken blir orimligt hög. Har du 200% belåningsgrad på din bostad så kan inte banken finansiera just det lånet genom bostadsobligationer längre. Då stiger deras upplåningskostnad.

Bästa gissningen just nu tror jag är att den där lagändringen som säger att banken inte kan säga upp lånet om det är huspriserna generellt som sjunker (och inte enbart just ditt hus) inte egentligen innebär någon skillnad alls mot tidigare,

Tro gör man i kyrkan. Lagen är lagen. https://www.konsumenternas.se/lan--betalningar/lan/sa-fungerar-ett-lan/uppsagning/
Citera
2023-01-10, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Man har väl eget ansvar, eller?

Hur menar du att man skulle göra det? Om man nu behöver köpa ett boende för att få tak över huvudet och marknaden ligger där den gör. Ska man bara skita i att köpa nåt o sova på soffor hos polare tills dess att marknaden KANSKE dör?
Har en polare som var ute 2014 o kikade lägenhet men valde att avvakta just för att han o hans far trodde att "marknaden ligger för högt och väntar man kommer den gå ner massor".... Han sitter idag utan lägenhet och har stora svårigheter att ta sig in på marknaden.
Citera
2023-01-10, 12:20
Medlem
polagoms avatar
Citat:

Jag är förstagångsköpare med min dam som sitter i en hyresrätt och vi har i princip gömt oss i vassen i väntan på att "rätt" tillfälle ska dyka upp. Visst har det gått ner men knappast att det har rasat. Tycker priserna står fortfarande för högt och nedgången har inte alls följt den snabba uppgången räntan har gjort. Är det något tröghetsmoment i systemet eller tror folk fortfarande på att de ska få drömpriser för sina bostäder?

Finns väl flera rimliga saker, ett att priserna kan gå ned mer, ett annat är att folk sitter inne på sina bostäder så mycket som är möjligt. De vill inte sälja för att de kanske då går back och tappar kotantinsats/vill inte göra förlustaffär, vill inte försöka hitta något annat boende (även om det också isf rimligt har tappat i värde).

Räntorna kommer höjas igen, inflationen kommer vara seglivad att få ned till 2% så tror inte räntorna sänks fören sent in på 2023 men mest troligt kanske något in på 2024 Q2 kanske.

Men jag tror inte som andra att priserna kommer krascha så mkt mer, kanske ytterligare 10% ned eller så. Även om boenden har ökat mkt sen 2008 och tidigare så har perngarna tappat i värde pga inflationen sen dess så dessa höga prisuppgångar är inte så stora reellt sett.
Citera
2023-01-10, 12:22
Medlem
Citat:

Säkerligen många som inte vill eller har råd att gå med förlustaffär.

Tänk att köpa för 4 miljoner och sedan sälja för 3. Vartfan ska du bo sen?

Kronofogden kommer nog få släpa ut familjer först. För i Sverige finns det ingenstans att flytta, om man inte har stått i bostadskö i 8-12 år
Citera
2023-01-10, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Priserna är alltför höga fortfarande, om man tror att låneräntorna går mot 5-7% så måste priserna halveras från toppen och man får ändå en högre månadskostnad med räntor och amortering än när vi hade nästan noll-räntor för bara ett år sedan. Rent matematiskt borde bostads-priserna i dyra områden som de 5 största städerna kanske sjunka med 60-70% om räntorna blir 5-7% bestående.

Alla priser på bostäder är av någon anledning bara dagsaktuella och man har inte minsta aning om hur priserna var bara för några år sedan. Men har man bra minne som jag så vet man att en fin nybyggd villa i Danderyd, min, kostade 2.5 mkr så sent som 1998. Nu kostar den 10-12 mkr. Exakt samma villa. Något är uppenbarligen fel med dagens priser och det kommer att sjunka så mycket mer.

Haha den där matematiken skulle jag vilja se hur du får till!

Om vi t.ex ska använda ditt exempel med Danderyd:
Nu är vi inne i ett av Sveriges absolut finaste områden. Då pratar vi en lön på genomsnitt 60k per person i hushållet bland villorna när folk flyttar dit idag. Djursholm låg på 72 000kr/mån i genomsnitt år 2019 som jämförelse.
Dvs 120'/mån för två personer.
Nettolön blir då 80'/mån.
Dyrare huset i ditt exempel, 12mkr.
Vi ponerar ditt värsta scenario, 7% ränta. Vilket varken banker eller riksbanken varit inne på.
Kontantinsats på 4,5mkr, fullt rimligt idag i såna områden, och även lågt räknat enligt en bekant som jobbar på bank.
Lån: 8mkr.
Räntekostnad 33'/mån. Amortering 12'/mån.
Då har denna familj 35 000kr över varje månad till övriga kostnader. Och det med dina absolut sämsta siffror. Med din räkning så ska dessa hus kosta 4-5mkr, och anledningen till det får du VÄLDIGT gärna förklara...
Citera
2023-01-10, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av World.Citizen
Tro gör man i kyrkan. Lagen är lagen. https://www.konsumenternas.se/lan--betalningar/lan/sa-fungerar-ett-lan/uppsagning/

Det där är inte lagtexten. I Lagtexten finns en nödutgång för banken att trots det säga upp lånet.
Citera
2023-01-10, 12:42
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Playtime1

Nu är vi inne i ett av Sveriges absolut finaste områden. Då pratar vi en lön på genomsnitt 60k per person i hushållet bland villorna när folk flyttar dit idag. Djursholm låg på 72 000kr/mån i genomsnitt år 2019 som jämförelse.
Vi ponerar ditt värsta scenario, 7% ränta. Vilket varken banker eller riksbanken varit inne på.
Kontantinsats på 4,5mkr, fullt rimligt idag i såna områden, och även lågt räknat enligt en bekant som jobbar på bank.
Då har denna familj 35 000kr över varje månad till övriga kostnader. Och det med dina absolut sämsta siffror. Med din räkning så ska dessa hus kosta 4-5mkr, och anledningen till det får du VÄLDIGT gärna förklara...

Hyrestorskarna tror att vanligt folk som tjänar 25-35k/månaden köper villor för 10-15msek.
Citera
2023-01-10, 12:48
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Playtime1

Bra räkneexempel! Din räntekostnad är NETTO alltså efter skatt, räntekostnaden är egentligen 47000 kr. Med en amortering av 12k på en skuld av 8mkr så tar det 55 ÅR att amortera av, dvs när de dör är det fortsatt beroende av banken.

Då medelpriset för villa i Danderyd väl är 10 mkr så gäller dina siffror de flesta hus där. Jag är född och uppväxt i Danderyd, de flesta av mina kompisar hade vanliga föräldrar, min bästa kompis t.ex en hemmafru och en lektor på universitetet. De hade sjöutsikt från sin stora villa. Gick hur bra som helst med deras ekonomi på 1970-talet.

Men i ditt exempel måste båda i paret ha 60k i månadslön för att ha råd med medelvillan. En familjelön på 120k, hur många procent hushåll har det? 2%? Amorteras i 55 år? Om en får sparken från sitt jobb eller blir sjuk så går de back varje månad och måste låna till räntan?

Finansinspektionen gör årligen en crash-test av svenskarnas belåning, som är bland de största i världen. Vid 7% ränta så måste 10% av svenskarna sälja sitt boende, pengarna räcker inte.

Ditt exempel visar tvärtemot vad du tror hur ohållbart det är med priset 12 mkr utom om man ärvt summan eller har jätte-lön. Det finns inga marginaler. På 55 år. Från ditt exempel kan jag se att du är ung, naiv, har aldrig sett dåliga tider, och jag säger Lycka Till!
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-01-10 kl. 12:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in