2023-01-10, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Bostadspriserna är under vad de var före pandemin, om vi pratar om den vanligaste boendeformen (och mest likvida marknaden); BR Stockholm.

Vad gäller priser "20-30% under före pandemin" kommer det inte hända, åtminstone inte som du ser det framför dig. Detta är inte en vanlig retailmarknad - den dryper av leverage. Skulle vi ha ett så extremt prisfall som "20-30% under före pandemin" skulle marknaden bli oerhört illikvid och inte gå att mäta som idag. Det skulle vara standard att vara hopplöst långt under ytan privatekonomiskt, och snarare än en vanlig "köp och sälj"-marknad skulle vi ha tvångslikvideringar. Dvs istället för "köpare" skulle vi ha aktörer som vill/klarar att ta över förvaltning.

Så som sagt, att vi kan ha någon slags linjär prisnedgång -50% från toppen är ett missförstånd.
20-30% under pre covid är ju inte ens prisnivån 10 år bakåt. Så självklart kan det hända.
Citera
2023-01-10, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Det var en helt sjuk marknad och avvikande från allt som är normalt. Men då det var under en kort period så påverkar det väldigt få om priserna går ner till pre covid.

Det här är en trött myt. Det finns många perioder som haft lika kraftig uppgång som under corona utan att det kommit någon krasch direkt efteråt.

Titta tex uppgången från 2014-2016. Den uppgången var t.om. kraftigare.
Citera
2023-01-10, 08:45
Medlem
Citat:
Det var en helt sjuk marknad och avvikande från allt som är normalt. Men då det var under en kort period så påverkar det väldigt få om priserna går ner till pre covid.
"Kort period" är helt ointressant i sig, det du försöker få fram är volym över tid. Det handlar alltså om antalet transaktioner vid en prisnivå.
Citera
2023-01-10, 08:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av waxkiller
Mår skitbra! Fantastiskt! Efter all skit man har fått stå ut med från er psykfallsbolånetorskar så kommer det nu äntligen lite rättvisa tillbaka till jorden. Tack gud för att du ser till att asen lider!

Citat:
Ursprungligen postat av GucciMane
Berätta nu vad bolånetorskarna har gjort mot dig.

Man förstår faktiskt waxkillers reaktion. Det har sina fördelar att bubblan spricker. Svensken är en idiot. Nu blir han lite ödmjuk igen också och det är ju länge sedan han var det. Senast var väl på 1950-talet. "Det går alltid upp", säger muppen eller "det vänder till våren". Han tror på en massa andra korkade saker också.

Själv har jag räknat ut att jag nästan förlorat 53,000 i månaden "bara på att bo". Det ser ut som att så djävligt kanske det ändå inte är. Men det är skoj att upprepa 53,000 för jag vet att det retar minst en djävel här i tråden.
Citera
2023-01-10, 08:55
Medlem
Citat:
20-30% under pre covid är ju inte ens prisnivån 10 år bakåt. Så självklart kan det hända.
Det är prisnivån 10 bakåt för att vi hade en sinnessjuk uppgång 2012-2015. Så just nu är det en väldig skillnad att kolla 8 år eller 10 år bakåt.

Vilket även betyder 8 års transaktioner skett på markant högre prisnivå, via hävstång. Kanske har amorteringskravet mildrat situationen lite, men knappast så pass att marknaden klarar att tex genomsnittlig bostadsaffär är -20%.

Det är ju just det omvända som gjort att fattiga personer känner att de "bott sig rika", för +20% under stor hävstång blir väldigt mycket mer än de får loss när de arbetar. Samma relation åt andra hållet betyder alltså att deras arbete inte kan bära upp förlusten.
Citera
2023-01-10, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Med denna typ av glidande logik kan man ju alltid hävda att vi inte har någon krash.

"Priserna är ju fortfarande i nivå med 90-talds krisen, det är inte krash".

HOXSWE är just nu upp 4.8% sen innan corona kraschen.
Inflationen har varit 15.4%.
Så realpriserna är ner en hel del sen innan corona.
Nu överdriver du lite😄 90-talet var 30 år sen. Räcker gott att gå tillbaka till 2008 års priser.
Jag sålde en helt nybyggd villa på 180 kvm + 40 kvm garage då för 5 mille. Dessutom av det mer påkostade slaget. På toppen skulle den gå för 11-12. Nu kanske 9. Varför skulle det inte kunna gå ner till 7,5? Då skulle vi kalla det en total kollaps men det är fortfarande en ökning på 50% av värdet från 2008. Och huset är 15 år gammalt och det börjar smyga på sig renoveringsbehov. Så lite perspektiv är nog bra att ha.
Citera
2023-01-10, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Det är prisnivån 10 bakåt för att vi hade en sinnessjuk uppgång 2012-2015. Så just nu är det en väldig skillnad att kolla 8 år eller 10 år bakåt.

Vilket även betyder 8 års transaktioner skett på markant högre prisnivå, via hävstång. Kanske har amorteringskravet mildrat situationen lite, men knappast så pass att marknaden klarar att tex genomsnittlig bostadsaffär är -20%.

Det är ju just det omvända som gjort att fattiga personer känner att de "bott sig rika", för +20% under stor hävstång blir väldigt mycket mer än de får loss när de arbetar. Samma relation åt andra hållet betyder alltså att deras arbete inte kan bära upp förlusten.
Gå tillbaka till 2008-2009 då.
Citera
2023-01-10, 09:02
Medlem
Citat:
Nu överdriver du lite😄 90-talet var 30 år sen. Räcker gott att gå tillbaka till 2008 års priser.
Jag sålde en helt nybyggd villa på 180 kvm + 40 kvm garage då för 5 mille. Dessutom av det mer påkostade slaget. På toppen skulle den gå för 11-12. Nu kanske 9. Varför skulle det inte kunna gå ner till 7,5? Då skulle vi kalla det en total kollaps men det är fortfarande en ökning på 50% av värdet från 2008. Och huset är 15 år gammalt och det börjar smyga på sig renoveringsbehov. Så lite perspektiv är nog bra att ha.

Tack för du bevisar min poäng genom att lite godtyckligt flytta milstolpen till 2008 och dessutom glömma bort att inflation existera.

Sen 2008 har vi haft extrem uppgång mha låga räntor. På samma sätt som under corona, så då tycker du så klart vi ska bortse från den uppgången också? Inte?

Att bortse från coronatoppen finns det ingen logik i. Det är bara ett sätt att intala sig själv att vi inte har någon riktigt nedgång.
Senast redigerad av trickget 2023-01-10 kl. 09:08.
Citera
2023-01-10, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Tack för du bevisar min poäng genom att lite godtyckligt flytta milstolpen till 2008 och dessutom glömma bort att inflation existera.

Sen 2008 har vi haft extrem uppgång mha låga räntor. På samma sätt som under corona, så då tycker du så klart vi ska bortse från den uppgången också? Inte?

Att bortse från coronatoppen finns det ingen logik i. Det är bara ett sätt att intala sig själv att vi inte har någon riktigt nedgång.
Vi får väl se vad som händer. Jag kan bara konstatera att 2008 var räntan kring 6% och skulle räntan ligga på den nivån idag så skulle priset på bostäder sjunka rejält. Då är nog 7,5 för huset i mitt exempel inte så långt borta.
Citera
2023-01-10, 10:15
Medlem
Hur tror ni det utvecklar sig mot våren/sommaren/höst i år?

Jag är förstagångsköpare med min dam som sitter i en hyresrätt och vi har i princip gömt oss i vassen i väntan på att "rätt" tillfälle ska dyka upp. Visst har det gått ner men knappast att det har rasat. Tycker priserna står fortfarande för högt och nedgången har inte alls följt den snabba uppgången räntan har gjort. Är det något tröghetsmoment i systemet eller tror folk fortfarande på att de ska få drömpriser för sina bostäder?
Citera
2023-01-10, 10:33
Bannlyst
Den naiva tok-svensken kunde inte räkna med någonting som skulle få bubblan att brista.

Nedläggningen av svensk kärnkraft och klimat-mupperiet (det senare skriver idioten fortfarande under på t o m). 2010-talet.

Upptrappningen av kriget i Ukraina 2022 och med det av väst brutna förbindelser med Ryssland som förvärrar den redan rådande energikrisen. Då blir det liksom minskat utbud på billig gas vilket innebär för svenskarna förvärrad situation. Det blir dyrare att värma upp kåken.

Corona-viruset 2020. Det var en sak. Det svensken inte kunde räkna med, men som han fick känna av och ge sitt godkännande till var en större nedstängning av ekonomin samtidigt som svenska staten accepterade en massa nya pengar och därmed en massa nya lån. Resultatet: en förvärrad inflation.

Vad gör tomte-svensken för att lösa någonting av det här då? Får jag lägga till att det är inte någon vettig väg framåt att lägga ned svenskt lantbruk och bygga vindkraftsparker på åkrarna istället.
Citera
2023-01-10, 10:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av skyw
Håller med, tråkigt dock för personerna som belånat sig tungt under pandemin och trodde att allt bara skulle upp.
Man har väl eget ansvar, eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in