2023-01-10, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Dom flesta kommer att ha råd rent tekniskt sett. Däremot kommer mångas privatekonomiska liv att suga hästballe vid ~5% ränta. Kul att betala 25-50% av ett hushålls inkomst i form av en avgift som inte tillför något. Det innan övriga räkningar också.

Men betala kommer folk att kunna göra. Folk i de breda lagren betalade sina räntor 1993 också, även om de kanske i lönndom muttrade "perkele" och det inte var något prat kring fikabordet om graciöst villaliv. Men sådant går över, år 2003 var full rulle igen. Flintastek och lådvin i trädgårdarna, Melody Club på full patte från CD-spelaren och en 40-åriga villaägare som sneglar lite för länge än vad som egentligen är kosher på grannens 15-åriga dotter i snedlugg.

Min poäng är: Folk betalar och håller snattran. Om 10 år är detta glömt.
Ännu en totalt vilsen människa. Det finns för många av er
Citera
2023-01-10, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Du inser att det fortfarande finns ett antal naiva köpare som är lättlurade och köper?

Är ju efterblivna människor som köper i tron att det bara är en dipp.
Är därför omsättningen på marknaden är så låg. De få objekten som säljs säljs till idioter.
Det finns alltid gott med naiva och dumma köpare. Millenials och Gen Z slår nog rekorden just nu. Det är kul att dom hamnar i helvetet nu.
Citera
2023-01-10, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Undra vem som är psykfall😄
Men hur mår du egentligen🤕
Mår skitbra! Fantastiskt! Efter all skit man har fått stå ut med från er psykfallsbolånetorskar så kommer det nu äntligen lite rättvisa tillbaka till jorden. Tack gud för att du ser till att asen lider!
Citera
2023-01-10, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Bostadspriserna är ju inte ens tillbaka på nivån som det låg på innan pandemin,
Det är värt att uppmärksamma mer tycker jag.
Vi kan prata om krasch först när vi är ner 20-30% på priserna innan corona.
Citera
2023-01-10, 08:14
Medlem
Citat:
Jajjemen men det kommer! Det roliga har inte ens börjat! Det är bara uppvärmning just nu! Och är det så här ostabilt bara räntan ökade ett par procent...då jävlar blir det andra grejer i år! Mer inflation och ränteökningar på g. Satan så kul vi ska ha det i år!
Citera
2023-01-10, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av waxkiller
Jajjemen men det kommer! Det roliga har inte ens börjat! Det är bara uppvärmning just nu! Och är det så här ostabilt bara räntan ökade ett par procent...då jävlar blir det andra grejer i år! Mer inflation och ränteökningar på g. Satan så kul vi ska ha det i år!
Ja, något jag sett fram emot av flera anledningar och den viktigaste är att det är bra för samhället i stort. Jag spår rätt många år med lite tuffare tider för många. Men det är bra.
Citera
2023-01-10, 08:27
Medlem
Citat:

Håller med, tråkigt dock för personerna som belånat sig tungt under pandemin och trodde att allt bara skulle upp.
Citera
2023-01-10, 08:31
Medlem
Citat:

Varför skulle man plötsligt inte räkna nedgången från toppen? Uppgången under corona var en reell uppgång.
Citera
2023-01-10, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skyw
Håller med, tråkigt dock för personerna som belånat sig tungt under pandemin och trodde att allt bara skulle upp.
Nja, den lilla klicken blir ett bra avskräckande exempel för vettigare människor.
Citera
2023-01-10, 08:36
Medlem
Citat:
Bostadspriserna är under vad de var före pandemin, om vi pratar om den vanligaste boendeformen (och mest likvida marknaden); BR Stockholm.

Vad gäller priser "20-30% under före pandemin" kommer det inte hända, åtminstone inte som du ser det framför dig. Detta är inte en vanlig retailmarknad - den dryper av leverage. Skulle vi ha ett så extremt prisfall som "20-30% under före pandemin" skulle marknaden bli oerhört illikvid och inte gå att mäta som idag. Det skulle vara standard att vara hopplöst långt under ytan privatekonomiskt, och snarare än en vanlig "köp och sälj"-marknad skulle vi ha tvångslikvideringar. Dvs istället för "köpare" skulle vi ha aktörer som vill/klarar att ta över förvaltning.

Så som sagt, att vi kan ha någon slags linjär prisnedgång -50% från toppen är ett missförstånd.
Citera
2023-01-10, 08:36
Medlem
Citat:

Med denna typ av glidande logik kan man ju alltid hävda att vi inte har någon krash.

"Priserna är ju fortfarande i nivå med 90-talds krisen, det är inte krash".

HOXSWE är just nu upp 4.8% sen innan corona kraschen.
Inflationen har varit 15.4%.
Så realpriserna är ner en hel del sen innan corona.
Citera
2023-01-10, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmetropol
Varför skulle man plötsligt inte räkna nedgången från toppen? Uppgången under corona var en reell uppgång.
Det var en helt sjuk marknad och avvikande från allt som är normalt. Men då det var under en kort period så påverkar det väldigt få om priserna går ner till pre covid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in