Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Priserna är alltför höga fortfarande, om man tror att låneräntorna går mot 5-7% så måste priserna halveras från toppen och man får ändå en högre månadskostnad med räntor och amortering än när vi hade nästan noll-räntor för bara ett år sedan. Rent matematiskt borde bostads-priserna i dyra områden som de 5 största städerna kanske sjunka med 60-70% om räntorna blir 5-7% bestående.
Alla priser på bostäder är av någon anledning bara dagsaktuella och man har inte minsta aning om hur priserna var bara för några år sedan. Men har man bra minne som jag så vet man att en fin nybyggd villa i Danderyd, min, kostade 2.5 mkr så sent som 1998. Nu kostar den 10-12 mkr. Exakt samma villa. Något är uppenbarligen fel med dagens priser och det kommer att sjunka så mycket mer.
Haha den där matematiken skulle jag vilja se hur du får till!
Om vi t.ex ska använda ditt exempel med Danderyd:
Nu är vi inne i ett av Sveriges absolut finaste områden. Då pratar vi en lön på genomsnitt 60k per person i hushållet bland villorna när folk flyttar dit idag. Djursholm låg på 72 000kr/mån i genomsnitt år 2019 som jämförelse.
Dvs 120'/mån för två personer.
Nettolön blir då 80'/mån.
Dyrare huset i ditt exempel, 12mkr.
Vi ponerar ditt värsta scenario, 7% ränta. Vilket varken banker eller riksbanken varit inne på.
Kontantinsats på 4,5mkr, fullt rimligt idag i såna områden, och även lågt räknat enligt en bekant som jobbar på bank.
Lån: 8mkr.
Räntekostnad 33'/mån. Amortering 12'/mån.
Då har denna familj 35 000kr över varje månad till övriga kostnader. Och det med dina absolut sämsta siffror. Med din räkning så ska dessa hus kosta 4-5mkr, och anledningen till det får du VÄLDIGT gärna förklara...