Citat:
Ursprungligen postat av
TashunkeWitko
Vad bra att det är mycket enkelt för dig, Basfakta. "Det kan vara tjolahej och det kan vara tjolahopp." Men vid sidan av denna bedårande enkelhet - och poänglöshet - som du företräder, tror jag att det finns några här som ställer högre krav än så.
Om vi bortser från att du tappar humöret ville jag peka på att det är kontraproduktivt att tvärsäkert bestämma sig för något i Palmeutredningen eftersom det är så väldigt lite man kan fastslå med visshet. Jag menar inte att du tänker så men jag vet att både jag själv och andra ibland hamnat i den tunnan.
Sen kan man givetvis försöka vara lite rationell och logisk och inte trassla till saker för mycket. Vi lever trots allt i verkligheten så mycket kan sorteras bort. Några saker som är lite trassliga:
1. LP säger direkt efter mordet till Åke Rimborn att hon såg två gärningsmän på mordplatsen. Hon trodde att de kom från Ustasja. HH drog raskt slutsatsen att LP sett gm och AB. Men hur vet han det, dvs det vet han inte. Han gissar. Vem var den långe ljust klädde mannen som LP ser norr om mpl. Kan inte ha varit JÅS eftersom han inte hunnit fram då. Vem var den ljust klädde person som LL såg passera mpl direkt efter mordet?
2. LP kopplar de båda männen till de två män hon såg utanför paret Palmes bostad i Gamla stan före mordet. En av dem var storväxt och blond och den andre var kortare och mörkhårig. Den senare bara en blå jacka av äldre modell som enligt LP liknade gm:s jacka.
3. LP ropar "Nej vad gör du?" eller "Hjälp vad gör du?". Hon är då vänd inåt Tunnelgatan. Jeppsson hör vad hon säger men inget annat vittne. AB uppfattar det som att hon skrek på ett utländskt språk?
4. Det är ytterst få vittnen som ser skotten avlossas.
a) IM ser två flammor men inget vapen.
b) AB ser bara två rökpuffar. Han får inte ihop händelseförloppet logiskt och funderar över om gm sköt med vänster hand. I hypnosförhöret säger han ungefär "det stod någon där" som svar på frågan "såg du gärningsmannen?". AB säger att han inte såg gm förrän denne tog två steg in mot Tunnelgatan.
c) Delsborn ser andra skottet avlossas och säger att Palme sköts i bröstet. Delsborn ser vapnet.
d) AC Holmgren ser andra skottet avlossas men "vänder på scenen" (gm i söder och paret Palme i norr). Hon säger att de tre stod vända mot varandra. ACH ser vapnet.
e) Liljeroth ser också andra skottet avlossas. Hon ser vapnet.
f) JÅS ser andra skottet avlossas.
g) Hur det är med LL och HJ kan jag inte riktigt avgöra. LL for ju runt med bilen och ringde samtidigt. Eller ringde han först när han kom fram till trottoarkanten? Vad händer då med mordtiden? HJ verkar mera säker än han kan vara tycker jag. HJ:s påstående om "elefantstil" uppstår ett drygt halvår efter mordet.
5. Delsborn ser paret Palme tala med en man vid Dekorima sekunderna innan skotten. Mannen är vänd mot Sveavägen och paret Palme tittar mot Dekorima. Delsborn säger att mannen har en grå rock.
6. Christina Vallin uppfattar det som att de tre personerna på mpl stod som i en triangel vända mot varandra.
7. AB uppfattar det som att de tre personerna framför honom går och småpratar.
8. Hur är det med gm:s jacka? Var den grå eller blå eller bara mörk eller inte mörk?
9. Så vitt jag minns säger någon på LAC-bandet att gm hade jackans huva uppfälld. Det hade även den man som gick bakom ett par längs Sveavägens östra trottoar sekunderna före skotten (vittne kvinnan från Vagnhärad). Den mannen bar en längre jacka vars färg var svår att bestämma - grågrönbeige. Det är med andra ord inte så säkert att den jackan var mörkblå. Ljubisa N i korvmojen pratar också om en grågrön jacka. Såg han samme man? Var hamnar vi då med gm:s signalement?
etc.
Min poäng är som du förstår att den vanliga PU-storyn om att paret Palme gick förbi gm som stod och väntade vid Dekorima och sedan gick upp bakom dem och sköt kanske inte stämmer. Om ett enda vittne sett "fel" skulle jag inte ta upp detta. Men som du ser finns fler besynnerligheter värda att beakta. Och diskutera i en tråd om Palmemordet.
För min del litar jag på obduktionen. Palme sköts i ryggen och skottet gick från höger till vänster i en svag vinkel. Kulan slog ut alla vitala organ och Palme var död när hans kropp träffade trottoaren. Men vem sköt? Hur gick det
i detalj till?
Eftersom vittnen såg OP stå upp efter första skottet måste OP ha dödats av det andra skottet. Läkarexpertisen (finns att läsa i tråden) säger att man rasar rakt ner på ca en halv sekund om ryggraden skjuts av.
Det första skottet var då riktat mot LP. Varför det? Finns det någon logik i detta? Det är ju inte så där rakt upp och ner självklart att det rörde sig om ett vådaskott. Vad händer om vi tänker oss att LP också var en måltavla? Varför var hon det?
Jag ägnar mig här alltså åt att problematisera skeendet utifrån vad vittnena berättar och inte utifrån hur jag personligen vill att de ska se ut. Jag menar inte att du gör det. Jag önskar bara att vi alla är öppna för andra scenarier än de vedertagna.